خبرهای داغ:

سالمندان، حافظ ارزش‌ها و سنت‌های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند

شاهرود_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: سالمندان، حافظ ارزش‌ها و سنت‌های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند
کد خبر: ۹۴۶۳۹۸۵
|
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

سالمندان، حافظ ارزش‌ها و سنت‌های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستندبه گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر آرش صید آبادی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سومین مجمع سلامت استان با شعار "ایران، جوان و سالم بمان" با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و دانشگاهی و گروه‌های مردمی در سالن زکریای رازی دانشکده دندان‌پزشکی، ضمن خیرمقدم به حاضرین، از زحمات و تلاش‌های بی شائبه مدافعان سلامت و مسئولین حوزه سلامت استان سمنان و شهرستان شاهرود و میامی در جهت تلاش برای حفظ و ارتقاء سطح سلامت مردم قدردانی کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود:در دنیای امروز دیدگاه‌های سلامت چشم اندازی وسیعتر پیدا کرده و ضرورتا به عوامل تعیین کننده غیر طبی سلامت توجه ویژ ه‌ای معطوف گشته است. هر یک از این عوامل به خودی خود و یا از طریق تاثیر بر یکدیگر وضعیت سلامتی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و سبب بروز بی عدالتی‌هایی در وضعیت سلامت می‌گردند. این تعیین کننده‌ها از قبیل وراثت، شیوه زندگی، محیط زیست، وضعیت اقتصادی – اجتماعی و... بوده که تاثیر چشمگیری بر سلامت و پیامد‌های آن از جمله کیفیت زندگی دارند. بدین معنا که عوامل اجتماعی موثر سلامت (Social Determinants of Health) مانند میزان درآمد، سطح تحصیلات، شغل، تغذیه و طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عواملی مانند عوامل بیولوژیکی باعث ابتلا به بیماری می‌شوند و در سلامت انسان نقش بسزایی دارند که اگر نادیده گرفته شوند رسیدن به اهداف سلامتی و برقراری عدالت در سلامت را محال می‌نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به شعار سومین مجمع سلامت بیان کرد: با اجرای طرح‌های سلامت محور همچون برنامه قرارگاه "جوانی جمعیت" به فرهنگ سازی و افزایش جمعیت جوان در کشور یکی از استان‌های پیشرو هستیم که اقدامات زیادی در دست اجرا می‌باشد
صید آبادی در سخنانی به بیان گزارشی از حوزه سلامت در شهرستان‌های شاهرود و میامی پرداخت و بحث جوانی جمعیت را از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه برشمرد.
او با اشاره به اینکه مجمع سلامت امسال با محوریت جوانی جمعیت برگزار می‌شود، افزود: با ورود گروه‌های سنی بزرگسال جمعیتی به دوره‌های سالمندی، ساختار سنی دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و قابلیت تولید جمعیت در افراد کاهش خواهد یافت و مجدداً نسبت‌های وابستگی افزایش خواهد یافت و سطوح انتقالات بین نسلی تغییر خواهد کرد. در این شرایط مسئله اساسی، تأمین نیاز‌ها و حمایت از سالمندان خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سخنان خود بر اهمیت بهداشت و مباحث پیشگیری از بیماری‌ها تاکید کرد و اشاره نمود که در حال حاضر بیشترین نگاه و توجه مردم و برخی مسئولان به شاخص‌های درمانی رفته است و از اهمیت بهداشت نباید غافل شد و نیازمند تغییر این نگاه و رویه می‌باشیم.
صید آبادی در این همایش پیشنهاداتی را ارایه نمود: که اولا، اولویت‌های سلامت شامل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت رویکرد پژوهش محور داشته باشد ثانیا سالمندان، حافظ ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند و تجربیات و احساسات توسط سالمند در درون خانواده به ویژه برای نوجوانان وجوانان علاوه بر حس ارزشمند و مفید بودن به حفظ ارتقاء سطح سلامت روانی خانواده کمک میکندکه بایستی آموزش احترام به سالمندان در تمامی دوره‌های آموزشی از پیش دبستانی گرفته تا تحصیلات عالی ضروری باشد.
گفتنی است سومین مجمع سلامت استان سمنان با حضور معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، مشاور در امور توسعه‌ای به ویژه توسعه دانش‌ها و فناوری‌های نوین دانشگاه، مشاور در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان، فرماندار سمنان، امام جمعه معزز دامغان، جمعی از مدیران کل استانی، روسا‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان سمنان، سازمان‌های مردم نهاد، خانواده‌های اهداکننده عضو، معاونین، اساتید، مدیران و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار