خبرهای داغ:

برگزاری مراسم استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» در شاهرود

شاهرود_ مراسم استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» با حضور مدیرکل و معاون فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۶۴۰۳
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

برگزاری مراسم استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» در شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج، این مراسم با خیر مقدم فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان آغاز و با سخنرانی پژوهشگر ادبیات فارسی نوید فیروزی و شعر خوانی شاعر کشوری سعید بیابانکی و دیگر شاعران شهرستانی در تالار بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود برگزار شد.
در پایان توسط مدیرکل و معاون فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود از حمید عربعامری، نسرین قربانی، محمدرضا عربیارمحمدی، حمید سعیدی و حسین رجبی شاعران شاهرودی تجلیل شد.
حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است؛ او در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سردمداران ادب فارسی است.
معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.
نظامی، نخستین اثر خود یعنی «مخزن الاسرار» را در جوانی سرود؛ او از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.‌
می‌توان گفت بررسی و نقد شعر نظامی منجر به شناخت هر چه بیشتر عمق تفکر او و ترسیم عینی‌تر یافته‌ها و نظریه‌های فرهنگی و هنری این اندیشمند و شاعر بزرگ خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار