خبرهای داغ:
تحلیلگر سیاسی و امور بین الملل؛

راهبرد اصلی شعار سال، اعتقاد قلبی و راسخ مسوولین به ظرفیت های داخلی است

امیری نژاد عنوان کرد: بی شک راهبرد اصلی شعار سال، اعتقاد قلبی و راسخ مسوولین به ظرفیت های داخلی است. اگر ظرفیت های داخلی احیا شده و به بهره برداری برسد، می توان با رونق اقتصادی و رشد تولید، تورم را مهار کرد.
کد خبر: ۹۵۰۰۸۲۴
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

قزوین_به گزارش خبرنگار بسیج، رهبر معظم انقلاب، با توجه به اهمیت موضوعات جامعه، در اولین پیام نوروزی خود به ملت ایران، عنوانی را برای آن سال انتخاب می نمایند که فلسفهٔ این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطهٔ مقابل آن، به یک مشکل است.

بر این اساس، رهبر معظم انقلاب، با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می نمایند، و بررسی برخی پارامترهای اجتماعی، دینی و فرهنگی، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهند و بیشتر مطالب پیام‌های نوروزی ایشان نیز در خصوص دلایل این نامگذاری است و نامگذاری‌ها چون از سوی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، هرساله تکاپویی در نهادهای حکومتی ایجاد می‌کند.

دکتر مرتضی امیری نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی و امور بین الملل، در همین خصوص با اشاره به چشم انداز رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۲ بیان کرد: طبق تقویم سالی که مقام معظم رهبری بیش از یک دهه پیش شعارهای سال را بر اساس امور اقتصادی نامگذاری می کند و این نامگذاری از سوی ایشان یک امر تشریفاتی نبوده و در واقع بر اساس یک رهنمود و هدایت کلی برای حرکت جامعه به سمت یک ارزش ملی و یک اولویت بوده و یا تمرکز بر حل یک مشکل یا معضل که کشور با آن مواجه هستند تا بتواند با این شعار مشکلی را حل کند و آن راهبرد نه تنها برای همان سال بلکه برای نظام و دولت و مردم بعنوان یک فصل الخطاب، راهگشا باشد.

وی گفت: سه بهار در تقارن با سال ۱۴۰۲ وجود دارد که شامل بهار طبیعت، ماه رمضان و بهار معنویت و نیز بهار سیاست می باشد که اسفند ۱۴۰۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و اگر بخواهیم تطبیقی انجام دهیم می توانیم سال ۱۴۰۲ را با سال ۱۳۹۲ که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری شده بود تطبیق دهیم.

کارشناس مسایل سیاسی و امور بین الملل در ادامه اظهار کرد: با توجه به اغتشاشات و نیز مسائل معیشتی سال گذشته، در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، یک حماسه سیاسی اتفاق افتاد اما باید حماسه اقتصادی از سوی مسوولین و دولت در سال ۱۴۰۲ اتفاق بیفتد و این شعار سال که مهار تورم و رشد تولید می باشد و شامل نقاط مثبت و منفی هستند، ارتباط مستقیمی با افزایش یا کاهش مقبولیت دولت دارد و اگر دولت بتواند با مهار تورم، رشد تولید را رقم بزند و هزینه های عمرانی صرف مصارف نشود، می تواند کانون امیدآفرینی در کشور شود.

امیری نژاد عنوان کرد: همان گونه که در سال ۹۲ شعار سال با فضای سیاسی کشور در ارتباط بود امسال نیز همین ارتباط وجود دارد. یعنی شاهد یک حماسه سیاسی در پایان سال‌جاری تحت عنوان انتخابات خواهیم بود و لذا دولت می تواند در این شرایطی که قرار داریم با توجه به مهار تورم و رشد تولید، بتواند افزایش مشارکت سیاسی را نیز برنامه نماید و در شرایط اقتصادی فعلی، بتواند مهار تورم را آغاز کند چرا که این تورم مزمن، مخل تولید است لذا هرچه بتوان تورم را مهار کرد شاهد رونق تولید در عرصه های مختلف خواهیم بود.

وی با اشاره به منشأ تورم و قابل کنترل بودن این موضوع افزود: در این خصوص چند مولفه را باید مورد بررسی قرار داد. مهمترین اصل در عدم تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید، عدم بهره وری از ظرفیت های داخلی کشور است. متاسفانه دولت قبل، چشم به دست بیگانگان دوخته بود که موجب تضعیف کشور در بخش های مختلف شد. لذا جهت پیشگیری از عدم تحقق شعار سال مسوولین باید به ظرفیت های داخلی باور داشته باشند. با توجه به اینکه ما در جنگ اقتصادی و شرایط تحریم های ظالمانه قرار داریم و لذا باور ظرفیت های داخلی از سوی مسوولین اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر امیری نژاد در ادامه تصریح کرد: امروز هدف دشمن در جنگ ترکیبی، تخریب اقتصاد است. ما جنگ عرضی و مرزی را پشت سر گذاشتیم و امروز نگاه دشمن، جنگ اقتصادی است. لذا در این اولا باید مسوولین به ظرفیت های داخلی باور داشته باشند. دومین مولفه اعتقاد راسخ به اقتصادی مقاومتی یا درون زایی اقتصادی داشته باشند. چون درون زایی اقتصادی به معنای تولید ثروت به وسیله فعالیت های درونی کشور و چشم ندوختن به بیرون کشور است.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: مولفه سوم قبیله گرایی سیاسی یا جناحی است که این موضوع لطمه زیادی به امور اقتصادی وارد می کند. مولفه چهارم بحث متکی بودن اقتصاد کشور به صنعت نفت است. هرچند نفت یک نعمت خدادادی است اما اقتصاد تک محصولی از معضلات یک کشور می تواند باشد. با توجه به وجود متقاضیان منطقه ای و بین المللی برای خرید فرآورده های نفتی و هم وجود بازار فروش خوب، متاسفانه ما به فروش تک محصولی نفت اکتفا کرده ایم و این بزرگترین مشکل کشور در عرصه اقتصادی است.

امیری نژاد در پایان با اشاره به مولفه مصرف کالای خارجی و عدم تعصب به استفاده از کالای تولید داخلی در عدم تحقق شعار سال عنوان کرد: بی شک راهبرد اصلی شعار سال، اعتقاد قلبی و راسخ مسوولین به ظرفیت های داخلی است. اگر ظرفیت های داخلی احیا شده و به بهره برداری برسد، می توان با رونق اقتصادی و رشد تولید، تورم را مهار کرد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها