۲۹ سال پیش رهبر معظم انقلاب با سفر به کهگیلویه بویراحمد که تا قبل از آن در فقر و محرومیت بود، بذر امید و چرخ سازندگی به حرکت درآورد.
کد خبر: ۹۵۱۸۶۷۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج،حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ روز 17 خرداد ماه 1373 در میان‌ استقبال‌ پرشور و وصف‌ناپذیر دهها هزار تن‌ از مردم‌ با ایمان‌ و عشایر سلحشور استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد وارد شهر یاسوج‌ مرکز این‌ استان‌ شدند.

به‌ هنگام‌ ورود رهبر انقلاب‌ به‌ اجتماع‌ مردم‌ شهر یاسوج، شعارهای‌ «صل‌ علی‌ محمد رهبر ما خوش‌ آمد» و «دست‌ خدا بر سر ماست‌ خامنه‌ای‌ رهبر ماست‌.» لحظه‌ای‌ از زبان‌ مردم‌ قطع‌ نمی‌شد و آنان‌ با ابراز پاک‌ترین‌ احساسات‌، مراتب‌ ارادت‌ خود را به‌ ولایت‌ و اطاعت‌ از رهبری‌ مورد تأکید قرار دادند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در این‌ مراسم‌ طی‌ سخنانی‌ از ایمان‌، اخلاص‌، شجاعت‌، مقاومت‌، فداکاری‌ در راه‌ خدا، ایستادگی‌ در مقابل‌ فرمانروایان‌ ظالم‌ و مشارکت‌ فعال‌ در مسائل‌ کشور به‌ عنوان‌ ویژگیهای‌ بارز مردم‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد نام‌ بردند و برقدرشناسی‌ و اعتماد دولت‌ نسبت‌ به‌ عشایر به‌ عنوان‌ یکی‌ از برجسته‌ترین‌ قشرهای‌ کشور تأکید کردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ استان‌ کهکیلویه‌ وبویراحمد را به‌ لحاظ مواهب‌ الهی‌ با برکت‌ و ثروتمند توصیف‌ کردند و با اشاره‌ به‌ اقدامات‌ سرکوبگرانه‌ رژیم‌ منحوس‌ پهلوی‌ علیه‌ عشایر فرمودند: محرومیت‌ این‌ استان‌ نتیجه‌ حکومت‌ ۵۰ ساله‌ خاندان‌ خائن‌ پهلوی‌ است‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ طی‌ مدت‌ کوتاهی‌ بودجه‌ای‌ معادل‌ چهل‌ برابر آنچه‌ را که‌ رژیم‌ ستمشاهی‌ در چند سال‌ آخر حکومت‌ خود هزینه‌ کرده‌ بود برای‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد اختصاص‌ داد. دولت‌ اسلامی‌ برای‌ آباد کردن‌ این‌ استان‌ تلاش‌ زیادی‌ کرده‌ است‌ اما با کمال‌ تأسف‌ باید گفت‌ که‌ این‌ استان‌ هنوز در محرومیت‌ بسیار شدیدی‌ بسر می‌برد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضمن‌ برشمردن‌ محرومیت‌های‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد فرمودند: اینجانب‌ از همه‌ دست‌اندرکاران‌ می‌خواهم‌ با افزودن‌ بر تلاش‌های‌ خود، برنامه‌های‌ استان‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ اجرا کنند و مردم‌ نیز در این‌ زمینه‌ باید مسئولان‌ کشور را با احیای‌ روحیه‌ کار و تلاش‌ در خود یاری‌ دهند تا در سایه‌ چند سال‌ کار مستمر و توأم‌ با جدیت‌ مشکلات‌ این‌ استان‌ ریشه‌ کن‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ تعصبات‌ و اختلافات‌ قبیله‌ای‌ را در بخش‌هائی‌ از استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد مورد انتقاد قرار دادند و با تأکید بر نقش‌ سردمداران‌ رژیم‌ منحوس‌ پهلوی‌ در ریشه‌دار کردن‌ اختلافات‌ قبیله‌ای‌ فرمودند: خداوند از اختلافات‌ قبیله‌ای‌ در این‌ استان‌ راضی‌ نیست‌ و اینجانب‌ نیز که‌ برادر شما هستم‌ به‌ این‌ مسئله‌ راضی‌ نیستم‌ و اینگونه‌ عادات‌ ناپسند باید کنار گذاشته‌ شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ظلم‌ به‌ زنان‌ و دختران‌ رادر بعضی‌ از مناطق‌ این‌ استان‌ مورد مذمت‌ و نکوهش‌ قرار دادند و فرمودند: اسلام‌ از مردی‌ که‌ به‌ زن‌ و یا دختر خود ظلم‌ کند متنفر و بیزار است‌ و پیامبر خدا چنین‌ مردی‌ را که‌ با تکیه‌ بر قدرت‌ جسمانی‌ خود به‌ زن‌ ظلم‌ کند زشت‌ می‌شمرد. همچنین‌ باید به‌ این‌ عادت‌ زشت‌ و غیراسلامی‌ که‌ در بعضی‌ از نقاط استان‌ ازدواجهای‌ تحمیلی‌ بدون‌ اجازه‌ دختران‌ علیرغم‌ میل‌ آنان‌ صورت‌ می‌گیرد پایان‌ داده‌ شود. زیرا نزول‌ برکات‌ خداوند منوط به‌ رعایت‌ اخلاق‌ اسلامی‌ و احکام‌ الهی‌ است‌. رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ تلاش‌های‌ همه‌ جانبه‌ دشمنان‌ اسلام‌ در ابعاد تبلیغاتی‌، سیاسی‌ و تشدید محاصره‌ اقتصادی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: دشمن‌ در پی‌ آن‌ است‌ که‌ مردم‌ ایران‌ ناامید شوند، به‌ اسلام‌ پشت‌ کنند، میان‌ مردم‌ و مسئولین‌ شکاف‌ ایجاد شود و روحیه‌ کار و تلاش‌ در مردم‌ ضعیف‌ شود اما به‌ رغم‌ تمامی‌ تلاش‌های‌ خصمانه‌ علیه‌ حاکمیت‌ اسلام‌ امروز روحیه‌ ایمان‌ و شور و شوق‌ و ارادت‌ به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و امید به‌ آینده‌ و نیز عزم‌ و تصمیم‌ جدی‌ در ادامه‌ راه‌ انقلاب‌ و امام‌ سرتاسر کشور عظیم‌ و پهناور ایران‌ را فراگرفته‌ است‌ و مردم‌ ایران‌ امیدوار به‌ آینده‌ و متمسک‌ به‌ اسلام‌ هستند و علقه‌ و ارتباط معنوی‌ میان‌ مردم‌ و مسئولین‌ نیز روز به‌ روز افزون‌تر می‌شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ ادعای‌ آمریکا در رهبری‌ ملت‌های‌ دنیا را یک‌ خواب‌ بدون‌ تعبیر و خیال‌ باطل‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: امروز برای‌ آمریکائی‌ها و هم‌ پیمانان‌ و نیز رقبای‌ آنها در اروپا و آسیا و حتی‌ دولت‌های‌ وابسته‌ و ضعیف‌ روشن‌ شده‌ است‌ که‌ نه‌ آمریکا و نه‌ هیچ‌ قدرت‌ دیگری‌ نمی‌تواند زمان‌ ریاست‌ ملت‌های‌ دیگر را بدست‌ بگیرد زیرا دیگر ملتها هرگز زیر بار ظلم‌ و قدرتهای‌ تحمیلی‌ نمی‌روند و حادثه‌ فلسطین‌ و حوادث‌ آفریقا و اروپا نشان‌ داد که‌ غربیها و بخصوص‌ آمریکاییها نمی‌توانند آقایی‌ دنیا را به‌ خود اختصاص‌ دهند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نقش‌ ملت‌ شجاع‌ ایران‌ را در پدید آمدن‌ وضعیت‌ جدید در جهان‌ بسیار بزرگ‌ و مؤثر دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ ضمن‌ یادآوری‌ خاطره‌ حماسه‌آفرینی های‌ عشایر سلحشور در دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و مفقودین‌ و نیز جانبازان‌، آزادگان‌ و رزمندگان‌ اسلام‌ در استان‌ کهکیلویه‌ و بویر احمد را مورد تکریم‌ قرار دادند.

 توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۳ شتاب بسیار چشمگیری گرفت

سفری که برای مردم این استان برکات زیادی داشت و پس از گذشت ۲۹ سال از این سفر، اما هنوز مردم استان آن روز‌ها را به زیبایی برای همدیگر بازگو می‌کنند.

اکنون کودکانی که در آن روز بر دوش پدر و مادر خود بودند تا بتوانند رهبر را از پشت تریبون ببینند بزرگ شده اند، جوانان آن روز موهایشان جوگندمی شده است، اما هنوز آن خاطرات و روز‌های شیرین را فراموش نکرده اند.

در این سفر طرح‌های زیربنایی و خدماتی زیادی اجرایی شد که امروز مردم استان از برکات این طرح‌ها بهره‌مند هستند.

این سفر سه روز به طول انجامید، رهبر انقلاب اسلامی در این سه روز از برخی از مناطق محروم استان از جمله منطقه باغچه جلیل شهرستان بویراحمد که در سال ۴۲ مورد حمله موشکی و بمباران رژیم پهلوی قرار گرفته بود بازدید کردند حمله‌ای که به جنگ گجستان معروف است و یادآور دلاوری‌ها و از خود گذشتگی مردم این خطه از ایران است.

رهبر معظم انقلاب در سفر به روستای باغچه جلیل از مسئولان خواستند که در جهت رفع مشکلات و محرومیت‌های این منطقه تلاش کنند و امروز که بیش از 29 سال از سفر پر و خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان می‌گذرد، شاهد توسعه منطقه باغچه جلیل شهرستان بویراحمد هستیم.

 

۱۷ خرداد یادآور روزی خاص در تاریخ کهگیلویه وبویراحمد

ارسال نظرات