تبریز- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه غذای سالم و کافی، زیربنای سلامت است، اظهارداشت: اهمیت غذای کافی، سالم و ایمن باید برای مصرف کننده، تولید کننده و سیاست گذاران جامعه مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۵۱۹۶۶۲
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مسلم نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانی ایمنی مواد غذایی، افزود: هفتم ژوئن به عنوان این روز در سازمان ملل تعیین شده است و شعار امسال برای این روز استانداردهای مواد غذایی نجات بخش زندگی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه 200 نوع بیماری مرتبط با غذای ناایمن تاکنون در جهان شناخته شده است، بیان کرد: 600 میلیون نفر در سال طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی در دنیا مبتلا به بیماری مرتبط با غذای ناایمن می شوند که 42 هزار نفر از آن ها در نتیجه آن از دنیا می رود.

دکتر نجفی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کشور در حوزه امنیت غذایی مطلوب است و چالش جدی در این راستا وجود ندارد، اضافه کرد: برای این اینکه این وضعیت در کشور دوام داشته باشد باید تغییر الگوی کشت نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی توجه به مصرف موارد غذایی و استفاده درست از موادغذایی را نیز از دیگر علل مطلوب ماندن وضعیت کشور در این خصوص دانست و گفت: متاسفانه مصرف روغن در کشور ما دو برابر مصرف دنیا بوده و میزان مصرف شکر و اسراف و دور ریز غذا نیز بالاست که این عوامل خود امنیت غذایی را با مخاطرات روبرو می کند.

نجفی ادامه داد: در شرایط فعلی که در حوره ایمنی غذا در شرایط مطلوبی داریم طی دو ماه و نیم اخیر 300 هزار تن مواد غذایی به 45 کشور دنیا طبق استانداردهای جهانی و با گواهی بهداشت صادر شده است.

وی تعداد واحدهای تولیدی استان را به غیر از مراغه و سراب یکهزار و 667 واحد اعلام و بیان کرد: یکهزار و دو واحد آن پروانه ساخت و یکهزار و 371 واحد آت تمدید پروانه صادر شده است.

نجفی نمونه برداری از تولیدات سه هزار و ۲۸۸ واحد مواد غذایی و آشامیدنی و بهداشتی و نیز معدوم سازی ۸۵ ماده غذایی و آشامیدنی را از دیگر عملکردهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سالجاری اعلام کرد.

ارسال نظرات