به گفته فرمانده سپاه قدس گیلان قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است. رهبر معظم انقلاب از موضع اسلام‌شناس معتقد به معارف انقلاب و اسلام و معارف اسلامی می‌خواهد خط تبیین‌گری پیامبران و امامان را ادامه دهد.
کد خبر: ۹۵۲۰۲۸۰
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج گیلان از شهر رشت، سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس گیلان در نشست ماهیانه مجمع و هیئت اندیشه‌ورز استاد یاران نواحی و سرمربیان اقشار شبکه تربیتی بسیجیان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه آنچه دشمن را می‌ترساند هواپیما، موشک، زیردریایی، ناوچه، تانک و ادوات جنگی نیست زیرا اینها در ارتش‌های دیگر دنیا بیشتر یا کمتر وجود دارد، اظهار کردند: آن چیزی که دشمن از آن می‌هراسد انگیزه، معنویت، خلوص نیروهای نظامی و امنیتی و اتصال با خاندان رسالت و اهل بیت و اتصال این جبهۀ به جبهۀ بدر و حنین و کربلای حسین است. آن است که دشمن را می‌ترساند و می‌هراساند و دشمن آن را ندارد.

سردار عبدالله‌‌پور با اشاره به اینکه یک سرمایه‌ای که ویژه سپاه پاسداران است یا به یک معنا به نیروی مسلح کشور تعلق دارد که در دیگر کشورها نیست، سرمایۀ اجتماعی است، افزودند: این یعنی آنچه شما در دل، همراه و کنار مردم‌اید. آن بیانی که امیرالمؤمنین (ع) داشت: فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اَللَّهِ حُصُونُ اَلرَّعِیَّه، امام نفرمود حصون المؤمنین یا حصون المسلمین، فرمود: حصون الرعیه.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه سپاه باید دژ مستحکم و پناه همۀ مردم ایران باشد، بیان کردند: وقتی مردم سپاه پاسداران را می‌بینند یا پاسداری را در گوشه‌ای می‌بینند، باید احساس امنیت و آرامش کنند و او را دژ مستحکم و مدافع حقوق خود بیابند. حصون الرعیه؛ یعنی تمام شهروندان، بقاء و استمرار حقوق شهروندی و حقوق مسلم جامعۀ اسلامی خود را در کنار حضور سپاه اسلام، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و به ویژه سپاه ببینند.

ایشان با اشاره به مفهوم حجاب در جامعه، تصریح کردند: اسلام می خواهد که رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان به حدّ اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانوادۀ بشری به عنوان یک عضو، حدّ اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همۀ تعالیم اسلام از جمله مسئلۀ حجاب، بر این اساس است. مسئلۀ حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملًا غلط و انحرافی است. مسئلۀ حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قید و شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است.

سردار عبدالله‌پور با تاکید بر اینکه حجاب یک مسئله‌ی ارزشی است، تصریح کردند: داشتن حجاب یکی از مهم ترین ارزشها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه می دهد با حفظ جایگاه انسانی و بُعد روحانی خود در فعالیّتهای گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. زن بدون حجاب نمی تواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و حضور او مفید و سازنده نخواهد بود. بنابراین، ارزش و جایگاه اصلی حجاب را باید در جامعه جُست، نه در خانه و خانواده؛ زیرا در کانون گرم خانواده، حجاب جریانی کمرنگ دارد؛ اما هنگام حضور در اجتماع و روبه رو شدن با نامحرمان، یک زن مسلمان تأثیر بسزای حجاب را می فهمد و به جایگاه و نقش مفید یک زن محجّبه پی می برد و می تواند به رشد علمی و دینی هم برسد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به جایگاه حجاب و رعایت آداب برخورد دو بیگانه با هم و تأثیر چنین برخوردی در شخص و جامعه، بیان کردند: باید مسائل ارزشی اسلام در جامعۀ ما احیاء بشود؛ مثلًا مسئلۀ حجاب، یک مسئلۀ ارزشی است. مسئلۀ حجاب، مسئله ای است که اگرچه مقدمه ای است برای چیزهای بالاتر؛ اما خود یک مسئلۀ ارزشی است. ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتبۀ معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه های بسیار لغزنده ای که سر راهش قرار داده اند، نشود.

ایشان با تاکید بر اینکه حجاب، سازگار با طبیعت انسان است، تصریح کردند: حجاب، ارزشی است منطبق با طبیعت انسان. برهنگی و حرکت به سمت اختلاطِ هرچه بیش تر دو جنس با یکدیگر و افشاء شدن اینها در مقابل یکدیگر، یک حرکت خلاف طبیعی و خلاف خواست انسانی است. شرع مقدّس اسلام هم برای این حدودی را معین و مشخّص کرده و کسانی که معتقد و مؤمن هستند، نمی شود که این طوری با حجاب برخورد کنند. البتّه ممکن است کسانی بی خبر و بی اطّلاع باشند. بایستی اینها را با حجاب آشنا کرد. من در همین سالهای اوّلِ انقلاب به وضوح دریافتم که بعضی از زنانی که محجّب هستند و خیلی قدر حجاب را نمی دانند، اینها اصلًا از حکم حجاب و فلسفۀ حجاب و فواید حجاب اطّلاعی ندارند؛ یعنی با اینها کم تر صحبت شده است.

جهاد تبیین، مقدمه‌ای برای تحول، اصلاح و مطالبه است

سردار عبدالله‌پور با اشاره به فلسفه جهاد تبیین، بیان کردند: اگر بخواهیم تبیین را در معارف اسلامی ریشه‌یابی کنیم، مشاهده می‌کنیم که اصولاً پیامبران برای تبیین آمده‌اند؛ تبیین حقایق عالم، تبیین وجود خود انسان، تبیین ظرفیت‌های انسان، تبیین راهی که باید برود. به همین جهت، یکی از نام‌های قرآن کریم بیان است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاس»؛ قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است. رهبر معظم انقلاب از موضع اسلام‌شناس معتقد به معارف انقلاب و اسلام و معارف اسلامی می‌خواهد خط تبیین‌گری پیامبران و امامان را ادامه دهد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت، تصریح کردند: حضرت امام رحمةالله‌علیه حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق می‌افتاد و آن‌ها مخفی می‌کردند، مورد روشنگری قرار داد؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است؛ یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست. اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید این تبیین را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم. اینکه بعضی‌ها تعریف تبیین را تحریف کردند و به‌معنای پوشاندن حقایق یا توجیه اشتباهات به‌کار برده‌اند، برداشت کاملاً نادرستی است و باید این برداشت را اصلاح کرد. نکته مهم دیگر اینکه باید این مفهوم را در کنار سایر مفاهیمی که رهبر انقلاب بر روی آن تأکید دارند، تعریف کنیم.

ایشان با بیان اینکه لایه اساسی مخاطبان تبیین، نخبگان و مسئولان هستند، افزودند: در مواجهه با نخبگان، مسئولان، روشن‌فکران، عالمان دینی و کسانی که در مسند هدایت مردم قرار دارند، «جهاد تبیین» ارزش مضاعف پیدا می‌کند؛ زیرا مجاهدت مضاعفی لازم است تا فردی که در رأس دستگاه تبلیغی یا رسانه‌ای است، مطلب برایش روشن شود و او بتواند برای دیگران روشنگری کند؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین مخاطبان تبیین، نخبگان، مسئولان و مدیران هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار