خبرهای داغ:
دکتر سیدمحسن میرباقری: پروردگار عالم عید قربان را در پایان مناسک حج قرار داده است، عید قربان روز قربانی برای خداست، باید در روز عید قربان در پیشگاه الهی بگوییم حاضریم هر آنچه که بخواهی را در راهت قربانی کنیم.
کد خبر: ۹۵۲۳۳۶۲
|
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

ذبح نفس بر آستان دوست/عیدی که امام صادق(ع) آن را عیدالله الاکبر نامیدند

به گزارش خبرگزاری بسیج، عید سعید قربان، روز قربانی نفس بر آستان خداوند متعال است، عید قربان از اعیاد بزرگ و اصلی اسلام است، روزی است که حضرت ابراهیم(ع) از بزرگترین امتحان الهی سرفراز بیرون آمد و آتش شیطنت‌ها و وسوسه‌های شیطان را در اوج بندگی و عبودیت به گلستان تبدیل کرد.

نام‌های دیگر عید قربان، عید اضحی، یوم الاضحی، یوم النحر و یوم التردید است.

روایت است حضرت ابراهیم(ع) در شب هشتم ذی‌الحجه خواب دید که فرشته‌ای بالای سرش ایستاده است و می‌گوید: «ای ابراهیم! پروردگار تو می‌فرماید فرزند خود را برای من قربانی کن!» آن حضرت وحشت‌زده از خواب بیدار شد و در حیرت بود که این خوابی شیطانی یا وحی الهی بوده است. از این‌رو، این روز را «یوم التردید» نیز گفته‌اند.

نام دیگر عید قربان، عید اضحی به معنای گسترده شدن روز است. به قربانی نیز اضحیه می‌گویند. از آنجا که زمان قربانی کردن هنگام بالا آمدن خورشید در روز عید قربان است، می‌توان عید قربان را روز اضحی دانست. در قرآن یکی از سوگندهای الهی اینچنین بیان شده است: وَالضُّحَی وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَی [ضحی / ۱،۲] سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنایی روز».

«عن أبی عبد الله (ع) قال: قال رسول الله (ص) شعبان شهری ورمضان شهر الله وهو ربیع الفقراء وإنما جعل الأضحی لشبع مساکینکم من اللحم فأطعموهم؛

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: شعبان ماه من و رمضان ماه خدا و بهار مستمندان است و عید قربان قرار داده شده تا (با ذبح قربانی) مستمندان را از گوشت قربانی سیر کنید. پس آنان را از این اطعام بهره مند سازید.»

«عن أبی الحسن موسی (ع) قال: قال رسول الله (ص) لام سلمة وقد قالت له یا رسول الله نحضر الأضحی ولیس عندی ما أضحی به فأستقرض واضحی؟ قال فاستقرضی فإنه دین مقضی؛ ام سلمه به رسول خدا (ص) گفت: ای رسول خدا! عید قربان شده و نزد من چیزی نیست که قربانی کنم. آیا برای قربانی قرض کنم؟ پیامبر فرمود: قرض کن که وام آن پرداخت شدنی است.»

به همین مناسبت با دکتر سید محسن میرباقری استاد دانشگاه و مفسر قرآن کریم به گفتگو نشستیم.

خبرگزاری بسیج_نخست مایلیم در آغاز گفتگو نگاهی کلی به عقبه عید سعید قربان بفرمایید؟

میرباقری: با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و حضرت بقیه الله المهدی (عج)، چهار عید رسمی در اسلام داریم و هر چهار عید هم وابسته به عبادت است، عید جمعه یکی از این اعیاد بوده که آخر هفته قرار دارد و شب و روز جمعه زمانی برای مناجات و عبادت است.

خداوند متعال سعید فطر را بعد از یک ماه روزه داری و بندگی در ماه مبارک رمضان قرار داده است.

پروردگار عالم عید قربان را در پایان مناسک حج قرار داده است، حاجیان بعد از مُحرم شدن در صحرای عرفات وقوف داشتند و در این سرزمین نور، دعای عرفه را تلاوت می‌کنند.

شب عید قربان را در مَشعَرالحرام بیتوته کردند و روز عید را در سرزمین منا می‌گذرانند و قربانی می‌کنند، ما در این عید نورانی قرار داریم، این عید از اعیاد رسمی و اصلی اسلامی است.

چهارمین عید، عید غدیر خم، عید ولایت است، ولایت امام علی (ع) هم در فهرست این اعیاد اصلی قرار دارد

چهارمین عید، عید غدیر خم، عید ولایت است، ولایت امام علی (ع) هم در فهرست این اعیاد اصلی قرار دارد. امام صادق (ع) در روایتی فرمودند که از همه اعیاد بالاتر است، زیرا انسان، ولی خدا را بشناسد و به ایشان معرفت پیدا کند.

فرازهایی از دعای حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل ذبیح الله

چرا این عید، قربان نامیده شده است؟

میرباقری: عید قربان، عیدی در خلال مناسک حج است، باید به این نکته توجه داشت که چرا این عید، قربان نامیده شده است؟ عبادت قربانی در این روز انجام می‌شود، قربانی یکی از واجبات مناسک حج است.

این قربانی اولین بار برای حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل ذبیح الله تشریع شد و خداوند متعال فرمان قربانی شدن اسماعیل را داد، حضرت ابراهیم(ع) به کمک اسماعیل ذبیح الله خانه کعبه را ساختند در آیه ۱۲۷سوره بقره خداوند می‌فرماید: «وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿١٢٧﴾؛و [یاد کنید] زمانی که ابراهیم و اسماعیل پایه های خانه کعبه را بالا می بردند [و به پیشگاه حق می گفتند:] پروردگارا! [این عمل را] از ما بپذیر که تو شنوا و دانایی، (۱۲۷)».

چند دعا از حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل ذبیح الله نقل شده است که بعد ازساخت خانه خدا دست به دعا برداشتند و این بیانات را بر زبان جاری کردند.

«خدایا این عبادت را از ما بپذیر، زیرا تو سمیع و علیم هستی، خدایا ما دو تن را تسلیم خودت قرار بده، خدایا از زریه ما هم زریه‌ای مسلم قرار بده، خدایا مناسک ما را به ما نشان بده، دستت را بر ما به لطف برگردان، این عبارات محور‌های دعای حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل ذبیح الله بود.»

بعضی‌ها می‌گفتند جبرئیل امین مناسک را انجام می‌دادند و حضرت ابراهیم(ع) می‌دید، برخی هم از مفسرین معتقد هستند که ابراهیم خلیل(ع) در خواب مناسک را می‌دیدند و در بیداری انجام می‌دادند، وقتی به منا رسیدند در حین انجام مناسک حج، حضرت ابراهیم خواب عجیبی دیدند و خواب دیدند محرم شدند و طواف کردند و به عرفات رفتند و به مشعر آمدند و مجدد در منا خواب دیدند که مشغول ذبح اسماعیل هستند. به این یقین رسیده بودند که هر چه در خوب می‌بینند مناسک است و باید به آن عمل کنند.

حضرت ابراهیم(ع) خطاب به اسماعیل گفت پسرم در خواب دیدم که داشتم تو را ذبح می‌کردم، نظر تو چیست.

یک قربانی عظیمی باید تقدیم خداشود، اسماعیل هم باید جان خودش را فدای حکم خدا کند

یک قربانی عظیمی باید تقدیم خداشود، اسماعیل هم باید جان خودش را فدای حکم خدا کند، اسماعیل هم خطاب به پدر فرمود که پدر جان حکم را اجرا کن، تو بزودی مرا از صابرین خواهی یافت.

بعد از ساخت خانه کعبه این دعا را کردند که خدایا ما را تسلیم خود قرار بده، بعد هر دو تسلیم شدند، کار پدر سخت‌تر بود یا پسر؟ سبحان الله!! کار پدر سخت‌تر بود، فرزند را بروی خاک قرار داد و کارد را کشید، ولی به اذن خدا کارد گلوی اسماعیل ذا نبرید، در صورتی که حضرت ابراهیم کارد را به سنگ زد و سنگ متلاشی شد، ولی گلوی نازک اسماعیل را نبرید. همزمان صدایی از سنگ بلند شد که خدا این عمل را نهی کردند.

نهایت حضرت ابراهیم(ع) قوچی را قربانی کرد و به همین خاطر حاجیان و مسلمانان در این روز چهار پایی مانند شتر، گام و گوسفند را قربانی می‌کنند، بخشی از این قربانی را تناول و بخشی را هم بین فقرا و نزدیکان تقسیم کنند.

عید قربان روز قربانی برای خداست

کلام آخر؟

میرباقری: عید قربان روز قربانی برای خداست، باید در روز عید قربان در پیشگاه الهی بگوییم حاضریم هر آنچه که بخواهی را در راهت قربانی کنیم.

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها