دکتر قناد زاده به همراه جمعی از مدیران سازمان با حضور در شهرستان کرج از خدمات جهادی سازمان متبوع خود در استان البرز نظارت کرد.
کد خبر: ۹۵۲۶۶۵۴
|
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

به گزارش پایگاه بسیج مهندسین عمران ومعماری، روز چهارشنبه  در تاریخ 12/4/1402 اعضای ستاد سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری از مرکز و کانون های بسیج مهندسین عمران و معماری استان البرز بازدید به عمل آوردند. این بازدید از مرکز قشر و کانون های فردیس، ساوجبلاغ و کانون امام علی علیه السلام واقع در سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز انجام شد.

در ابتدا، نشست اعضای سازمان با مسئولین اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد. این نشست به مناسبت تقدیر از برندگان مسابقه بزرگ نهضت ملی مسکن که برای اولین بار در کشور برگزار شد انجام شد. این مسابقه که از تاریخ 28/10/1401 الی 21/11/1401 برگزار شد، درخصوص طراحی معماری ساختمان بر اساس الگوهای معماری ایرانی اسلامی با درنظر گرفتن شاخص های معماری اسلامی ایرانی، استفاده از فناوری های نوین و بکارگیری انرژی های پاک و تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی فراخوان شد. در این مسابقه از ظرفیت دانشگاه و بسیج مهندسین عمران و معماری در کنار اداره کل راه و شهرسازی بهره گرفته شد. قرار است نتیجه این مسابقه به عنوان طرح اصلی معماری در چند سایت مسکن ملی در استان مورد استفاده قرار گیرد.

در این نشست اقای دکتر قنادزاده مسئول بسیج مهندسین عمران و معماری کشور ضمن تقدیر از متولیان این مسابقه بزرگ از دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد معماری اسلامی ایرانی و پیشینه خوب معماری در ایران و وجود آموزه های دینی در این مقوله صحبت نمودند. ایشان موضوع کیفیت ساخت و ساز در کشور را مطرح نمودند و ضمن اشاره به زلزله اخیر در کشور ترکیه و حادثه متروپل، اهمیت کیفیت ساخت بنا را مورد اشاره قرار دادند و بیان نمودند بسیج در کنار دولت برای کمک به شتاب بخشیدن به طرح نهضت ملی مسکن است و در این راستا تفاهم نامه هایی با وزارت راه و شهرسازی در حال نهایی شدن است.

در ادامه دو ماموریت اصلی بسیج مهندسین عمران و معماری  طرح اعتلای عمران روستا و کمک به احیای بافت های فرسوده توسط ایشان بیان شد. قریب به  22 میلیون جمعیت ساکن در بافت فرسوده و نیاز ورود این طرح در این بافت و ظرفیت نخبگانی و کارگروه های تخصصی اندیشه ورز این سازمان در کمک به دولت از دیگر اشارات ایشان بود.

ایشان دو موضوع آب و مسکن را از مهمترین کارهای پیشروی دولت بیان نمودند و اظهار داشتند طرح بسیج ملی در حکمرانی آب توسط این سازمان در حال نهایی شدن است و در حوزه مسکن نیز طرح مشابهی در حال پیگیری است. در این دو طرح اداره کل راه و شهرسازی می­تواند کمک خوبی به این سازمان دهد.

در پایان، دکتر قنادزاده ضمن تشکر از رئیس اداره کل راه و شهرسازی بابت این نشست، به رزمایش تخصصی سراسری این سازمان در اسفندماه اشاره نمودند که در بازه یک هفته با محوریت استان مازندران با مشارکت دستگاه ها و متولیان مرتبط امر در تمام استان ها بطور همزمان برگزار خواهد شد.

دکتر خالقی رئیس اداره کل راه و شهرسازی، ضمن خوش آمدگویی و بیان کلام «صنعت ساختمان صد درصد بومی است و هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم.» از مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سبک فعلی معماری را مبتنی بر سرمایه داری و سوداگری و استفاده حداکثری از ظرفیت زمین قلمداد نمودند و با اشاره به اینکه استان البرز جزو اولویت های آخر دولت در طرح مسکن ملی بود اما این موضوع در اولویت ما قرار گرفت و به حمدالله این مسابقه بزرگ برنامه ریزی و اجرایی شد و قرار است در سایت های خارج از شهر کرج نظیر ماهدشت و نظرآباد الگوی معماری اسلامی یک الی دو طبقه حیاط دار پیاده شود.

omranbasij.ir

ایشان با اشاره به اینکه یک سوم استان در بافت فرسوده و غیر رسمی ساکن است، بیان نمودند ماموریت ویژه باید بافت فرسوده باشد و استفاده از حلقه های میانی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در این زمینه بکار گرفته شود و باید در خصوص مسکن از ظرفیت های مردمی در این عرصه بهره برد.

بعد از این نشست، اعضای سازمان جلسه ای با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان البرز در محل این سازمان داشتند. در این جلسه دکتر قنادزاده با اشاره به نگاه غربی و سودگرایانه به مسکن و عدم توجه به مسائل فرهنگی و تاثیر معماری منازل در سبک زندگی، بیان نمودن ساخت و ساز باید بر مبنای الگوی معماری ایرانی اسلامی پیاده سازی شود. ایشان به موضوع آموزش مهندسان خیلی تاکید کردند و این امر را موجب انتفاع فرد و جامعه دانستند. اشکال در بخشی از قوانین نظام مهندسی و پیگیری از سمت کمیسیون عمران مجلس و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مورد اشاره قرار گرفت. قنادزاده یک پیشنهاد مهم درخصوص تشکیل انجمن مهندسین خیر در استان را مطرح نمودند و بیان نمودند این انجمن می­تواند حلقه ارتباطی بین فرد و نظام مهندسی باشد و کمک خوبی در خدمات رسانی به مناطق محروم و افراد بی بضاعت فراهم نماید. ارائه سهمیه خارج از مصوب برای مهندسان ترغیب خوبی در این زمینه است. اشکالات ساخت و ساز در کشور برای بناهایی که هنوز ۲۵ سال از عمر سازه نگذشته نظیر متروپل ضربه بزرگی به اعتبار جامعه مهندسی در کشور است و باید نظام مهندسی محکم پای رسالت خود باشد و در این راستا بسیج مهندسین نیز در کنار سازمان است.

ایشان تاکید زیادی بر عرصه روستایی داشتند و موضوع مهاجرت از روستا به شهر به دلیل اقتصاد ضعیف روستا را مطرح نمودند و اهمیت حفظ بافت روستا در ساخت و ساز روستایی و کمک ساخت و ساز به اقتصاد روستا و حفظ جمعیت روستا و کاستن مشکلات شهر ناشی از کاهش این مهاجرت را متذکر شدند. ایشان پیشنهاد کردند اگر بتوان یک روستا در استان شناسایی کرد و این الگو را پیاده سازی نمود می­تواند کمک خیلی خوبی به رفع معضلات شهر و روستا باشد.

دکتر مجربی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز، ضمن خوش آمدگویی و تشکر از صحبت های دکتر قنادزاده، برخی از مشکلات حوزه ساخت و ساز در استان را بیان نمودند. مشکل دو نقشه ای بودن و کمرنگ شدن نقش مهندسین در ساخت و ساز و مشکلات طرح های تفصیلی و تخلف شهرداری ها از این طرح ها با تراکم فروشی از مهمترین مشکلات پیشروی استان است. ایشان تاکید کردند نقشه ها در استان باید حتما توسط سازمان کنترل شود. ایشان پیشنهاد نمودند برخی از مهندسین عضو به دلیل مالی غیر از تخلفات ساختمانی در زندان هستند که بسیج مهندسین عمران و معماری می­تواند کمک خوبی در این موضوع به سازمان باشد.

در پایان جلسه، با تقدیر و تشکر از زحمات مدیر قبلی کانون امام علی علیه السلام، آقای مهندس صادقی به عنوان مدیر جدید کانون معرفی شدند.

در ادامه بازدید از استان، اعضای ستاد سازمان به کانون ساوجبلاغ رفتند و از نزدیک در جریان فعالیت­های این کانون قرار گرفتند. در این بازدید، آقای مهندس جودکی مدیر کانون، ضمن خوش آمدگویی و معرفی اعضای کانون، به شرح برخی فعالیت های کانون پرداخت.

قنادزاده در این نشست، نبود چارچوب کاری را مشکل اکثر استان ها بیان نمودند و اهمیت التزام به دستورالعمل ها و ابلاغ های سازمانی را متذکر شدند. ایشان کمک به احیای بافت فرسوده و عمران روستا را ماموریت اصلی سازمان بیان کردند و توجه ویژه به پیوست فرهنگی و رسانه ای ماموریت ها را مهم دانستند. ایشان با اشاره به اینکه فلسفه عمران روستا مشکلات عمرانی روستاهاست، به نقش پشتیبان اجرایی سازندگی و نقش تسهیل گری بسیج مهندسین عمران و معماری تاکید نمودند و در این موضوع، اولین قدم را تهیه شناسنامه روستا و اولویت بندی مشکلات روستا با توجه به شان روستاییان در ارائه خدمات بیان نمودند. وی در ادامه موضوع  آب را اولویت اول روستاها دانست.  و توجه به اشتغال و تقویت اقتصاد روستا یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

omranbasij.ir

 نا ایمن بودن راه­های روستایی یکی از مشکلات پیش روی ساکنان روستاست. در موضوع شهری، بافت فرسوده و مسکن ملی در شهرهای جدید باید مورد توجه کانون باشد. کمک به نظارت و مشاوره در شهرهای جدید راهکار خوبی در این مقوله است.

وی در ادامه مطرح نمودند: بسیج باید مطالبه گر باشد. باید براساس ظرفیت خود تعهد کاری ایجاد نماید. بحث کیفی سازی در ساخت و سازها موضوع مهم دیگری بود که اشاره شد. در ادامه توصیه هایی به اعضای کانون ساوجبلاغ داشتند. پشتیبانی کارگروه های تخصصی در ماموریت های جهادی، شکل گیری کارگروه ها و شورای قشر و استفاده از مسئولین شهری در این کارگروه ها از پیشنهادات ایشان بود.

ایشان همچنین به اهمیت استفاده از فضای مجازی در انعکاس فعالیت ها و نقش آفرینی های قشر به جامعه مخاطب تاکید داشتند و اهمیت ارائه گزارش در کنار انجام فعالیت ها را گوشزد نمودند. در پایان ضمن تشکر از تلاش های اعضای کانون به ماموریت مهم امسال با عنوان رزمایش تخصصی سراسری با محوریت استان مازندران اشاره نمودند و بیان کردند در این یک هفته کارهای تخصصی تعریف و انجام گیرد. حتما از نیروهای فعال تشویق و تقدیر شود. همچنین کنگره ملی شهدای مهندسی چند سالی است   که انجام نشده که  بر اساس ابلاغ  حفظ آثار در سال 1403 انجام خواهد شد. این برنامه در مرکز استان باید دنبال و دبیرخانه آن تشکیل گردد.

موضوع راهیان نور و راهیان پیشرفت از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود.

ارسال نظرات