خبرهای داغ:

خط قرمز بدلباسی در قاره سبز/ جریمه ۵۴۶ دلاری برای لباس کوتاه

«عفت و حیا را رعایت کنید! فرار کردن از دست پلیس مُد، غیرممکن است؛ مخصوصا برای زنان و دختران! نمایان بودن اندامی همچون زانوها، شانه‌ها و (..) حتی برای مرد‌ها و کودکان ده‌ها میلیون تومان جریمه به همراه دارد.»
کد خبر: ۹۵۲۷۱۸۵
|
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج: «عفت و حیا را رعایت کنید! فرار کردن از دست پلیس مُد، غیرممکن است؛ مخصوصا برای زنان و دختران! نمایان بودن اندامی همچون زانوها، شانه‌ها و (..) حتی برای مرد‌ها و کودکان ده‌ها میلیون تومان جریمه به همراه دارد.» لطفا زود قضاوت نکنید؛ این جملات مربوط به لایحه خاصی در ایران نیست؛ بلکه قوانینی است که در ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و بخش‌هایی از اروپای شرقی اجرا می‌شود.
 

 لباس پوشیدن در مکان‌های عمومی هر جامعه، از آداب و قواعد خاصی پیروی می‌کند و تا حد زیادی به پیشینه فرهنگی و عقاید مردم مرتبط می‌شود. به همین خاطر در کشور‌های مختلف، صد‌ها و هزاران سایت برای راهنمایی گردشگران و حتی مهاجران در زمینه آموزش و یادآوری باید‌ها و نباید‌های پوشش فعالیت دارند.

برای بسیاری از اروپایی‌ها قدم زدن در خیابان دارای تفاوت‌های اساسی با برنامه‌های تفریحی دیگر همچون شنا و بدنسازی است؛ به این معنا که لباس‌های مورد استفاده در هر فعالیت باید کاملا منطبق با شرایط و اقتضائات آن فعالیت باشد. به همین خاطر در برخی کشور‌های اروپایی و بسیاری از کشور‌های جهان، پوشیدن تاپ، شلوارک و لباس‌های شنا و بدنسازی یا حتی نمایان بودن اندام در اماکن عمومی، با جریمه‌های نقدی یا مجازات مشخص همراه است.

تفاوت لباس‌های اسکار و رختخواب با مکان عمومی

یک فعال حوزه گردشگری به نام کارین لپری در گزارشی با عنوان «مد اروپایی؛ در اروپا چه بپوشیم تا به عنوان یک گردشگر، از مردم عادی متمایز نشویم» برای سایت EuropeUpClose.com نوشته است: «هنگام سفر به اروپا، نکته کلیدی این است که از نظر نوع پوشش و سبک اروپایی با مردم محلی هماهنگ شوید. شما به عنوان گردشگر یا مهاجر نباید طوری لباس بپوشید که انگار در حال رفتن به اسکار هستید و یا تازه از رختخواب بیرون آمده‌اید.»
وی تاکید می‌کند: «نحوه لباس پوشیدن شما مهم است، زیرا به خدمات دوستانه‌تری در هنگام بازدید از اروپا منجر می‌شود... اروپایی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها لباس می‌پوشند، مخصوصاً برای وعده‌های غذایی و مناسبت‌های خاص. با این اوصاف، با شلوار گرمکن، شلوارک، تی‌شرت، لباس تنگ و چسبان و بخصوص لباس خواب در فضای عمومی مثل رستوران حاضر نشوید، چون این موارد در اروپا مد نیستند.»

آیا اروپایی‌ها شلوارک می‌پوشند؟

این نویسنده حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که «آیا اروپایی‌ها شلوارک می‌پوشند؟» می‌نویسد: «پاسخ روشنی وجود ندارد. بستگی دارد؛ مد اروپایی معمولا محافظه‌کارتر است، اما اروپایی‌ها اگر قرار باشد یک زمان شلوار کوتاه بپوشند، تعطیلات را برای این کار انتخاب می‌کنند، ولی اگر منظورتان موقع قدم‌زدن در شهر یا بازدید از موزه است، باید بگویم خیر! شلوارک چندان استفاده‌ای در این موارد ندارد. اگرچه ممکن است استفاده از شلوارک را در جنوب اروپا و بین افراد جوان‌تر مشاهده کنید، به طور کلی، بهتر است شلوار و لباس بلند بپوشید و به شلوارک «نه» بگویید. بخصوص لباس زیر را برای موقع دیگر و شرایط خاص خود نگه دارید!»

او یادآوری می‌کند: «به خاطر داشته باشید که در بسیاری از کشور‌های اروپایی (عمدتاً اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، و برخی از بخش‌های اروپای شرقی و غیره) هنگام بازدید از کلیسا‌ها یا مکان‌های عبادت مذهبی مجبور خواهید بود اندام و بدن خود را پنهان کنید. این قانون شامل مردان، زنان و کودکان می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم یک روسری بزرگ برای پوشاندن خود به همراه داشته باشید.»

در ادامه این مطلب، ضمن بازگویی یک خاطره، آمده است: «خانم‌ها باید دقت داشته باشند که از پوشیدن پیراهن‌های بدون آستین و پیدا بودن لباس زیر خودداری کنند. من یکبار در تور عکاسی در چیاپاس مکزیک حضور داشتم؛ جایی که یک خانم تاپ خیلی کوتاه پوشیده و بیش از حد دکلره کرده بود. این زن هنگام حضور در میدان‌های شهر و کلیساها، نگاه‌های نامناسب مردم محلی را به خود جلب کرد. همچنین در سفر دیگری به ترکیه، به یکی از اعضای زن در گروه ما تذکر دادند که شلوارش خیلی تنگ است. او شلوار ساق سیاه زیر یک لباس مسافرتی از نوع تونیک پوشیده بود.»

خط قرمز بدلباسی در قاره سبز/ جریمه ۵۴۶ دلاری برای لباس کوتاه

جریمه برای لباس شنا؛ هیچ‌کس نمی‌تواند از دست پلیسِ مد فرار کند

الیتسا استانوا در سایت thetravel.com در مطلبی با عنوان «کشور‌هایی با سخت‌ترین قوانین لباس که گردشگران باید رعایت کنند» چندین کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی را نام می‌برد. جالب است که در این مقاله نامی از ایران به عنوان یک کشور سختگیر در زمینه نوع پوشش وجود ندارد؛ این در حالی است که کرواسی، ایتالیا، یونان و عربستان در این فهرست حضور دارند.

این نویسنده، مطلب خود را اینچنین آغاز کرده است: هرچند توجه به مد مهم است، هیچ‌کس نمی‌تواند از دست پلیسِ مد فرار کند، زیرا زنان به طور منظم و به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرند. در سراسر جهان جا‌هایی وجود دارد که لباس سنتی و حیا در آن‌ها ضروری است. گردشگرانی که از مکان‌های مذهبی بازدید می‌کنند، تشویق می‌شوند که احترام بگذارند و از تمام مقررات محلی لباس‌پوشیدن پیروی کنند. باید توجه داشته باشیم که در مناطق خاصی، پوشش نامناسب می‌تواند عواقب شدید قانونی را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، برخی از کشور‌های لیبرال و مقاصد محبوب مانند ایتالیا و یونان نیز پوشیدن بعضی پوشاک و کفش‌ها را ممنوع کرده‌اند.»

وی می‌افزاید: «به عنوان یک قاعده کلی، مردم و پلیس در سراسر جهان در مورد قوانین لباس کشورشان، گردشگران را تا حد زیادی کنترل و محدود می‌کنند. گردشگران باید مقررات مرتبط با پوشش را رعایت کنند، در غیر این صورت به خاطر توهین به فرهنگِ مردم محلی، جریمه می‌شوند. در Hvar کرواسی که یکی از محبوب‌ترین مقاصد در سراسر جهان است، گردشگرانی که با لباس شنا راه می‌روند تا ۶۷۰ دلار جریمه می‌شوند.»

بیشتر بخوانید... انزوای لباس‌پاره‌ها در پاریس/ فرانسوی‌ها تاپ و شلوارک را برنمی‌تابند

در ایتالیا لباس بپوشید تا احترام جلب کنید و اخراج نشوید

همچنین سایت thedailynavigator.com در مطلبی با عنوان «لباس بپوشید تا احترام جلب کنید» نوشته است: «ایتالیا مد را محاکمه می‌کند و حکم آن واضح است: "لباس بپوشید تا احترام را جلب کنید، یا سرپیچی کنید و با عواقب آن روبرو شوید! " هنگام بازدید از جاذبه‌های معروف ایتالیا رعایت لباس مناسب و حفظ عفت بویژه در مکان‌های مذهبی بسیار مهم است. اگرچه این مقررات برای مدت طولانی وجود داشته است، برخی مناطق ایتالیا اخیراً قوانین لباس اضافی را برای پیاده‌روی در شهر معرفی کرده‌اند. این امر به حفظ بافت فرهنگی کشور و کنترل گردشگران کمک می‌کند. بر این اساس، به تابلو‌هایی که نشان دهنده پوشاک قابل قبول هستند توجه کنید تا در ورودی‌های اماکن تاریخی و تفریحی اخراج نشوید.»

این سایت ادامه می‌دهد: «در مناطق خاصی از ایتالیا، هم مردان و هم زنان حق نمایان ساختن اندام خود از جمله شانه‌ها، زانو‌ها و (..) را ندارند؛ بنابراین از پوشیدن بند اسپاگتی، تاپ بدون آستین، تاپ برش‌دار، لباس زیر یا لباس‌های کوتاه و بالای زانو خودداری کنید. اگر شما لباس نامناسبی بپوشید، ممکن است در ورودی بعضی اماکن عمومی به شما لباس بدهند، اما برخی دیگر ممکن است به‌کلی از ورود شما ممانعت کنند.»

خط قرمز بدلباسی در قاره سبز/ جریمه ۵۴۶ دلاری برای لباس کوتاه

جریمه ۵۴۶ دلاری برای اندام برهنه و لباس شنا

از دیگر تحولات اخیر در ایتالیا می‌توان به ممنوعیت پیاده‌روی با لباس شنا در مرکز شهر ساحلی توسط شهردار سورنتو با جریمه ۵۴۶ دلاری اشاره کرد. همچنین لیپاری، بزرگترین جزیره در مجمع‌الجزایر بادی سیسیل، از سال ۲۰۱۳ قانون مشابهی دارد و پوشیدن لباس شنا یا دمپایی را جریمه می‌کند. در ونیز، گشت و گذار با لباس شنا یا اندام برهنه از جمله... و... می‌تواند تا ۵۴۶ دلار جریمه به همراه داشته باشد.

بنابراین سایت مذکور به گردشگران تاکید می‌کند: «به یاد داشته باشید، حتی در مقصد‌های مُد ایتالیا، قوانین یکسان هستند؛ لذا برای جلوگیری از جریمه و خیره شدن‌های ناخواسته، به قوانین کشوری که از آن بازدید می‌کنید، احترام بگذارید.»

لیندسی راجرز نیز در سایت insidehook.com می‌نویسد: «گفته می‌شود، اکنون کل مقاصد گردشگری داخل ایتالیا قوانین پوشش و لباس را اجرا می‌کنند. از جمله در شهر ساحلی سورنتو استفاده از لباس شنا ممنوع است و هر کس تخلف کند تا ۵۰۰ یورو جریمه می‌شود. به طور مشابه، لیپاری و ونیز، هر دو، لباس شنا یا دمپایی و همچنین برهنگی را ممنوع کرده‌اند و جریمه آن ۵۰۰ یورو است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «در بیشتر مکان‌های ایتالیا، لباس‌های حمام لباس مناسبی برای گشت و گذار یا غذاخوری در نظر گرفته نمی‌شوند. همه این تذکرات، برای این است که دفعه بعد که به سفر‌های بین‌المللی می‌روید، باید از مدت‌ها قبل درباره آنچه که مرسوم است مطالعه کنید.»

ارسال نظرات