وقتی ما از جنگ ترکیبی می‌گوییم در حقیقت ترکیب جنگ نرم، سخت و نیمه سخت است. با این تفاوت که با استفاده از ابزارهای متنوع و وسیع تری صورت می‌گیرد. علاوه بر جنگ نظامی و امنیتی و ترور و وحشت، اغتشاش هم می‌کنند. جنگ شناختی هم راه انداختند. در این عرصه، رهبر انقلاب جهاد تبیین را  مدنظر قرار می‌دهند‌.
کد خبر: ۹۵۲۸۳۰۴
|
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، سردار سرتیپ پاسدار سیدقاسم قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین در نشست سراسری و کارگاه‌های آموزش تخصصی معاونین بسیج اساتید کشور در خصوص طرح کلی جهاد تبیین و نقش بسیج اساتید سخن گفت و افزود: جهاد تبیین که امروز مقام معظم رهبری از آن به عنوان فریضه‌ای قطعی و فوری بر هر کسی که می‌تواند، یاد می‌کنند جنگی است که برای مقابله با جنگ روانی و جنگ شناختی دشمنان بشریت و اسلام و شیعه از ابتدا آغاز شده ولی در اسلام و انقلاب اسلامی از ویژگی خاصی برخوردار است.

وی افزود: در قیام اباعبدالله علیه السلام می بینیم، جنگ شناختی و روانی در صدر اسلام به ویژه در آخرین روزهای حیات ایشان توسط اصحاب ثقیفه شروع شد و ادامه پیدا کرد.

سردار قریشی عنوان کرد: برای شکل‌گیری ثقیفه ببینید چه اتفاقاتی افتاد؟ با زور نبود . چه حرکاتی انجام دادند و چه ترس و وحشتی ایجاد کردند. عمقش را باید از بعد از معاویه و یزید دید. 

وی افزود: تا خلافت امام علی علیه‌السلام خیلی آثار فجیعی نمیبینید، اوجش از زمان امام علی (ع) است. باید این وقایع را بررسی تاریخی کرد. امام علی (ع) وقتی امور مسلمین را بر عهده می‌گیرند، معاویه به عنوان شورشگر در برابر ایشان مخالفت  می‌کند. در کوفه جایی که مقر نظامی و پایگاه نظامی مسلمانان است و نقطه اوج این وقایع وقتی است که قرآن بر سرنيزه کردند و حکمیت را مطرح کردند. این داستان‌ها در زمان امام حسن(ع) هم اتفاق افتاد که ایشان بارها فراخوان می‌دهند.

جانشین بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: در قیام امام حسین علیه السلام هم ضعف دینی و جنگ روانی باعث این اتفاقات شد. یاران و صحابه، حضرت مسلم را نصیحت می‌کردند که دست نگه دارد. باید دقت کرد که چه کسانی امام حسین علیه السلام را شهید کردند؟ از دل بیانات حضرت جملات عجیبی مطرح است . یکی آنکه ایشان می‌فرمایند شما حرف حق را نمی شنوید چرا که شکم‌هایتان از حرام پر شده است. در واقع آنها شیعیان ابوسفیان شده بودند.

وی با اشاره به جنگ شناختی که معاویه به راه انداخت، بیان کرد: معاویه هر کار می‌کند تا امام علی علیه السلام را خانه نشین کند و هیچ کسی هم مقاومت نمی کند به دلیل کاری که در بحث شناختی انجام داده بود. وقتی در دوران پیامبر در برابر جنگ شناختی نتیجه اینطور می‌شود در دوران ما که ابزار و تجهیزات دشمن خیلی وسیع است و بسیار گسترده تر است، حتما اگر غفلت کنیم آسیب بیشتری می‌بینیم. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری  این تاکید را دارند.

سردار قریشی افزود: اکنون به طور ویژه با این مواجه هستیم که ایران اسلامی تنها یک کشور نیست، بلکه اندیشمندان غربی میگویند مشکل ما با ایران این نیست که در مخالفت با ما قرار دارد،بلکه مشکل ما با ایران آنست که با ما مخالفت می‌کند و بدون توجه به ما به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. یعنی کشوری که توقع داشتند بعد از جنگ و تحریم‌ها متوقف شود امروز می‌تواند روی پای خودش بایستد و در ابعاد مختلف و مهمی جزو کشورهای برتر دنیاست.

وی گفت: ایران تکیه بر اسلام ناب محمدی دارد که گفتمانش، گفتمان نبوی بود. ما وقتی می گوییم انقلاب اسلامی منظورمان اسلام ناب است. گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان مسلط دنیا را به چالش کشاند، گفتمان لیبرال دموکراسی و گفتمان مارکسیستی را شکست داد. حتی برخی روشنفکران دینی ما هم تصور نمی‌کردند که ما این گفتمان‌های مسلط دنیا را کنار بگذاریم. واقعیت دنیا نشان می داد نمی توان اینها را شکست داد.

قریشی در ادامه ضمن بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت آن بیان کرد: کشوری که تحریم بود حتی سیم خاردار تولید نکند در اوج تحریم‌ها الان نگرانند موشک و پهپاد و ...‌ نفروشد. آنها امروز ادعا دارند که نمی‌گذارند ایران  منافع خودش را در مدیترانه و آمریکا داشته باشد . امروز تفاوتها زیاد شده است. کشوری که برای خودش سیلو نمی‌ساخت و ۸۰ درصد مصالحش جز آجر و گچ، وارداتی بود و می‌گفتند لولهنگ هم نمی‌توانیم بسازیم، حالا شما بروید عسلویه و ببینید متخصصین ایرانی چه پالایشگاهی ساخته‌اند، ببینید در پزشکی چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

وی با اشاره به سمپاشی‌های دشمن در خوب نشان دادن پهلوی گفت: اقدامات خوبی در شناساندن خیانت‌های رژیم پهلوی برای نسل جوان صورت نگرفته است. باید سرسپردگی و خیانت پهلوی را بیان کرد.

سردار قریشی عنوان کرد: وقتی ما از جنگ ترکیبی می‌گوییم در حقیقت ترکیب جنگ نرم، سخت و نیمه سخت است. با این تفاوت که با استفاده از ابزارهای متنوع و وسیع تری صورت می‌گیرد. علاوه بر جنگ نظامی و امنیتی و ترور و وحشت، اغتشاش هم می‌کنند. جنگ شناختی هم راه انداختند. در این عرصه، رهبر انقلاب جهاد تبیین را  مدنظر قرار می‌دهند‌.

وی گفت: دشمن تلاش می کند حیا و عفت و تقوا را در بخشی از جامعه حذف کند. جهاد تلاشی برای مقابله با عملیات‌های دشمن است. در ضمن جنگ همه جانبه، مهم ترین کار تبیین حقایق و مبارزه با دروغ پردازی‌های دشمن است. مقابله با تحریف‌های دشمن است. خوشبختانه اقشار بسیج در همه آنها پیشقدم بوده اند. باید فضایی ایجاد کنیم که حیا و عفت در دانشگاه‌های کشور حفظ شود.

وی گفت: ما توانستیم در مقابل تحریم‌های فلج کننده مقابله کنیم. در این عرصه موفقیت‌ها همراه با تلخی‌هایی بوده است. باید تلخی‌ها را از موفقیت‌ها بیرون بکشیم و جدا کنیم. با تنوع توانمندی‌هایی که در بسیج اساتید است باید در جهاد تبیین حضور داشته  و علاوه بر احصای مسائل در ابعاد مختلف، به این‌ موضوع پرداخت. اگر می‌خواهیم در مقابل پیامبر شرمنده نباشیم باید ارزیابی جدی در این بحث داشته باشیم و طراحی‌هایی باید انجام شود. دشمن در طرح گذشته اش شکست خورده ولی آسیب هم زده است. اساتید به عنوان فرماندهان میدان در توطئه‌های دشمنان باید طرحی ایجاد کنند که دشمن نتواند با ابزارهای موجودش به اهدافش برسد. 

قریشی در پایان بیان کرد: بسیج منتظر دیگران نمی‌ماند. منتظر ایجاد تسهیلات و ابزار نمی ماند. بسیج خودش میدان دار است و خودش دیگران را به حرکت می آورد و این  انتظار است که استاد بسیجی ضمن آنکه خودش دانشگاه‌ را بسیج می‌کند دیگران را هم پای کار بیاورد.

انتهای پیام/



 
ارسال نظرات