خبرهای داغ:

کانال«پای پل»؛ خطری که هنوز پیش پای آهوهای میشداغ است

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اگر در آینده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، آب وارد کانال شود قطعا خطر تلفات آهو‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۳۱۹۲۲
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

رحیم الوندی با اشاره به مشکلات کانال آبرسانی پای پل و تلفات آهو‌های ایرانی منطقه میشداغ هنگام آب‌خوردن از این کانال یا تردد از روی آن اظهار کرد: این کانال توسط سازمان آب و برق خوزستان برای آبیاری زهکش‌های زمین‌های غرب کرخه ایجاد شد و بعد برای طرح غدیر نیز مورد استفاده قرار گرفت، اما با توجه به افتتاح طرح غدیر، اکنون برای تامین آب غدیر از این کانال استفاه نمی‌شود و تقریبا آبی در کانال نیست.

وی افزود: پیش از این آهو‌هایی که در منطقه میشداغ تردد می‌کردند، هنگام آب‌خوردن و عبور از روی کانال دچار حادثه شده و در کانال سقوط می‌کردند و در نتیجه تلف می‌شدند، اما اکنون که این کانال آب ندارد، شاهد تلفات آهو‌ها در آن نیستیم.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در سال‌های گذشته سالانه یکی دو راس آهو بر اثر حادثه در این کانال تلف شده‌اند، اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تا پنج مورد تلفات آهو‌ها هم گزارش شد. در مجموع بر اساس آمار رسمی تاکنون ۱۰ آهو بر اثر سقوط در این کانال تلف شده‌اند، اما طبق آمار غیر رسمی برآورد می‌شود این آمار دو برابر باشد.

وی بیان کرد: اکنون که کانال پای پل تقریبا خشک است، شاهد تلف شدن آهو‌ها نیستیم، اما اگر در آینده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، آب وارد کانال شود قطعا خطر تلفات آهو‌ها وجود دارد.

الوندی بیان کرد: پیگیری‌ها برای رفع خطر این کانال انجام شده و سازمان آب و برق خوزستان گفته در حال پیگیری و انجام مطالعات با دانشگاه شهید چمران است تا سپس کار را انجام دهد، اما هنوز هیچ کاری انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت تامین آب برای آهو‌های میشداغ در فصل تابستان بیان کرد: دو بند آبخیزداری پرآب و آبشخور‌هایی در منطقه وجود دارند و شرایط تامین آب آهو‌ها خوب است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص جمعیت آهو‌ها منظقه میشداغ نیز گفت: با توجه به وسعت منطقه، تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهیم و حدود ۲۵ راس آهو در این منطقه وجود دارد.

از دهه ۸۰ کانال پای پل از سوی سازمان آب و برق خوزستان برای آبیاری زهکش‌های زمین‌های غرب کرخه ایجاد شد و بعد برای طرح غدیر نیز مورد استفاده قرار گرفت، اما آهوانی که در منطقه میشداغ تردد می‌کنند، هنگام آب‌خوردن از این کانال دچار حادثه می‌شوند و در کانال سقوط می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار