خبرهای داغ:

عقلانیت در پرداختن به موضوع حجاب

کد خبر: ۹۵۳۶۰۴۳
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸

 

عقلانیت جایگاهی دارد که به بیانی از وجود انسان، تنها عقل وجهه باقی انسان است، «ای برادر تو همه اندیشه ای، مابقی خود استخوان و ریشه‌ای».

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،سارا طالبی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده: بررسی تاریخ تمدن غرب، نشان می دهد، پرداختن به مبانی عقلی در مواجهه با حکمت اسکولاستیک و کلام غیرعقلایی مسیحی، تحولی در دنیای غرب رقم زد که در سده های بعد، منجر به ارتقای جایگاه مادی غرب، در راستای فلسفه مطلوب ایشان شد، استفاده حداکثری از طبیعت و لذت حداکثری، نگاهی که در خصوص پوشش انسانها نیز به لذت، به عنوان مهمترین، شاخصه نگریست.

قرآن مجید، اما با عقلانیتی جامع، انسان دارای خلقتِ عرش تا فرش را، در خصوص انتخاب فلسفه زندگی، به تقرب به سرمنشاء خلقت دعوت می‌کند،‌ عقلانیت تک بعدی غرب، در پی‌ریزی تمدن خود، موفقیتی داشتند و آن هم توجه به بنای عقلایی مادی و فلسفه انسان مورد تعریف خود و تلاش برای امتداد بخشی به این عقلانیت، در زندگی بود. البته محدودیت های جهان مادی و شعار لذت حداکثری، قطعا تناقضاتی ایجاد می کرد، که جنسی که در مدیریت اقتصاد دست کمتری داشت، برای سوژه لذت بودن، منتخب تر بود.

 لذا برای فهم عمق جنایت غرب در حق انسانیت خصوصا زنان، پرداختن به «عقلانیت و فلسفه پوشش»، در تمدن های متنوع، بسیار بسیار حائز اهمیت است. قرآن عبارتی عمیق در شکستن این «لذت گرایی عموما مردسالارانه» دارد، که اغلب در توجه به عمق آن، کم لطفی شده است: ذلک اذنی أن یعرفن و لا یوذین، (حجاب برای این است که شناخته شوند و اذیت نشوند)، باید پرسید دقیقا چگونه شناخته شوند که اذیت نمی شوند و چگونه اذیت می شوند؟! تمدن غرب،چنان انسان را دچار غفلتی عمیق کرده و اغلال خودفراموشی را بر بشر زده است که از عمق این اذیت، غافل شده اند و خود زنان، از این اذیت استقبال هم ناخواسته می کنند.

تحلیل و تبیین عقلایی تمدن توحیدی، در مقوله پوشش، حتما دارای ابعاد بنیادینی است که کما اینکه فلسفه غرب در ارائه فلسفه زندگی مادی و امتداد آن، دسته‌بندی‌های ملموس‌تری ارائه نموده، در بحث پوشش هم ادعاهای بیشتری در خروجی های این عقلانیت مسموم مادی خود، حمل می کند و تشریح این «شناخته شدن و اذیت نشدن»، نیازمند تعمق و تأملات است. لایه نازک تاملات بنیادین و عقلانیت تمدنی در بحث حجاب، منجر می شود، سایر تلاش‌های متنوع در عرصه تعین بخشی به حجاب، بر پی و بنیاد محکمی برپا نشده و تلاش های بعدی روبنایی را بر این زیربنا، دچار سرنوشت لرزانی می گرداند.

برداشت اول از بحث اذیت نشدن، آزار و اذیت های جنسی است، ولی کما اینکه آیات قران بطون متعددی دارد، این اذیت هم لایه های متکثری دارد.

از جمله این اذیت ها به ادبیات قرآن، در لایه حفظ خانواده و‌طراوت ارتباط بین زوجین است که مکرر اشاره شده است، یکی از این اذیت ها، «سلطه لذت مداری مردانه برای سوء استفاده‌های اقتصادی» از جذابیت زنانه در نظام اجتماعی است، لذا «اتحاد جامعه زنان» در حفظ حجاب و حیا، در حفظ از آسیب این مقوله ضروری است.

در پرتو فهم این مهم و رعایت جمعی پوشش توسط زنان، آنها بدون قاعده در معرض لذت جنسی مردان واقع نمی گردند، ولی در صورت عدم اتحاد اجتماع زن مکررا از انسانیت حقیقی خود فاصله می گیرد.

پایان پیام/

ارسال نظرات