رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در موقوفه سرلشکر خدایاری با شیوه دانش بنیان به زراعت استاندارد پرداخته می شود.
کد خبر: ۹۵۴۴۹۸۴
|
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

به گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی امروز در مراسم بازدید خبرنگاران از موقوفه سرلشکر خدایاری واقع در شهریار تهران در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص وقف سه گزاره حفظ موقوفات، افزایش منافع و اجرای نیات اهمیت دارد. بر همین اساس امروز ما تجربیات خود را به سایر کشورهای مسلمان انتقال می دهیم.

وی با بیان اینکه ساختار وقف در ایران قدمت صد ساله دارد، عنوان کرد: به عنوان مثال ربع رشیدی یکی از مراکز علمی و از قدیمی ترین وقف ها در شهر اصفهان است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در خصوص اجرای نیات وقفنامه ها باید خوانده شود، اظهار کرد: برهمین اساس اسناد تاریخی وقفنامه ها اهمیت زیادی پیدا می کند. در زمینه نسخ خطی اعم از کتب و احجام ما اقداماتی را انجام دادیم. احجام در موزه ایران باستان از قدمت تاریخی برخوردار هستند. 

 

حجت الاسلام خاموشی افزود: طی دو سال اخیر با همکاری سازمان ثبت، کارهای بسیار خوبی در زمینه اسناد اوقاف انجام شده است. در زمینه GIS اسناد موقوفات اقدامات خوبی انجام شده است که به یاری خداوند تا یک سال دیگر تمام می شود. وقتی ثبت اسناد موقوفات تک برگی شود تعدی و تجاوز کمتر می شود. وضعیت اسناد قراردادی روشن تر خواهد شد. در زمینه تعداد رقبات فعال و غیرفعال و تعداد پرونده های حقوقی در داشبورد عملیاتی انجام می شود.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تعداد موقوفات غالب بر دویست و پانزده هزار موقوفه است که باید بر اساس نیات واقف اجرا شود. گفت: درآمد موقوفه سرلشکر خدایاری جهت درمان بیماران درمانگاه امیرآباد در ملارد وقف شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در این موقوفه با غنی سازی و کشت علمی و دانش بنیان به زراعت استاندارد می پردازند. این مورد را می شود در همه محصولات کشاورزی کل کشور الگوسازی کرد.

 

حجت الاسلام خاموشی افزود: دانش بنیان ها بسیار کمک می‌کند که تولیدات چند برابر شود. به صورت طبیعی فواید موقوفات زراعی زیاد است. یکی از وظایف ما بهینه سازی زمین های زراعی و زیرساخت های آنها است که در این زمینه هم اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.

 

رییس اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در اجرای نیات واقف اولویت در حفظ العین است. ابراز کرد: همه تلاش ما این است که در زمینه اجرای نیات واقفان شفاف سازی ها بهتر از پیش شود. باید موقوفات به خصوص در زمینه تولید محصولات زراعی به شکل دانش بنیان باشند. در تلاش هستیم که در موقوفات مستعد به حمل و نقل ریلی کمک کنیم. در زمینه ساختمان و مسکن اتفاقات خوبی رخ داده است.

 

وی بیان کرد: ما باید مدافع حریم وقف باشیم که موقوفات دچار ضرر نشده و مردم به وقف ترغیب شوند. اخیرا در زمینه ساخت مسکن نخبگان و معادن برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. در زمینه دانش بنیان ها امروز ۱۵ شرکت در این زمینه در بخش خصوصی فعالیت دارند. امروز دانش بنیان ها در تلاش هستند رتبه علمی خود را به تجاری سای برسانند. در بخش سلامت به خصوص درباره تجهیزات پزشکی تلاش می کنیم که به ارزآوری برسند.  کشور استعداد بالایی دارد که مرزهای دانش را طی کند.

 

در بخش دیگری از این مراسم غلامرضا رازقی امین موقوفه سرلشکر خدایاری، گفت: 270 هکتار از این موقوفه به کشاورزی و 10 هکتار آن مختص باغداری است. این مزرعه کشاورزی با برنامه یک ساله قطعه به قطعه مشخص شده است که چه کشتی انجام شده و برداشت می شود.

وی افزود: تناوب کشت در یک برنامه شناسنامه ای و هویت دار با مباحث فنی و منطبق با شرایط اقلیم و خاک انجام می شود. ما به عنوان اوقاف نسبت به تولید غذای سالم و محصولات اورگانیک توجه داریم.

 

رزاقی با بیان اینکه گندم تولیدی در این موقوفه به عنوان بذر در کل کشور استفاده می شود. عنوان کرد: اقداماتی که در این موقوفه صورت گرفته با استفاده از دانش بنیان ها است که الگوسازی برای کشت در سایر نقاط کشور باشد. اوقاف در این زمینه ظرفیت بالایی دارد. ما باید در زمینه کشاورزی به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اوقاف حفظ وقف و احیاء موقوفات است، اظهار کرد: ما در تلاش هستیم با ظرفیت سنجی و شناخت قابلیت و اقلیم هر منطقه محصولات مناسب ان منطقه را کشت کرده و به بهره وری بالا برسیم.

 

ارسال نظرات