مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جولان سگ های ولگرد در یاسوج و برخی مناطق استان واکنش نشان داد.
کد خبر: ۹۵۴۷۳۶۸
|
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، چند سالی که سگ های ولگرد در یاسوج و برخی مناطق مختلف استان موجی از نگرانی و وحشت را در مردم بوجود آورده و یک تهدید جدی علیه بهداشت و امنیت عمومی به شمار می رود.

خبرنگار خبرگزاری بسیج استان این موضوع را از مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک مطالبه مردمی پیگیری کرد که دکتر سید مختار رجائی‌فر در خصوص جولان سگ‌های ولگرد در برخی از مناطق استان، تصریح کرد: به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است ولیکن این آمادگی در حوزه دامپزشکی وجود دارد که در صورت جمع آوری سگ های ولگرد در یک مکان مشخص و محصور ، اقدامات واکسیناسیون و عقیم سازی توسط دامپزشکی استان صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: قیمت هر دوز واکسن هاری ۵۰۰ هزارتومان است که تاکنون بصورت رایگان توسط دامپزشکی برای این حیوانات انجام می‌شد اما برای ساماندهی این مهم در صورت همکاری شهرداری و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی عمل عقیم‌سازی نه معدوم‌سازی انجام می‌شود و از بروز این خطر بالقوه جلوگیری می‌شود هرچند هنوز شهرداری جایگاهی برای این موضوع پیش‌بینی نکرده است.

رجائی‌فر، ابراز کرد: از مجموع ۱۴ هزار سگ در مناطق روستایی ۹ هزار سگ در زمینه هاری واکسیناسیون انجام شده است و در مناطق شهری کلینیک‌های دام کوچک را داریم که برای سلامتی صاحب حیوان با واکسن‌های هفت‌گانه واکسینه می‌شوند.

وی تغییرات مدیریتی مستمر دستگاه های اجرایی مرتبط به حوزه دامپزشکی در کهگیلویه و بویراحمد را از جمله عوامل بی نتیجه ماندن مصوبات ساماندهی سگ های ولگرد در یاسوج و سایر نقاط استان عنوان کرد و گفت: با تغییر مدیران روند پیگیری حل معضل سگ های ولگرد باید از اول آغاز شود و این یک چالش اساسی است.

رجایی فر ابراز داشت: در طول سالهای گذشته با برگزاری نشست های مختلف با حضور مسئولان مربوطه مقرر شد این موضوع پیگیری و به نتیجه برسد اما متاسفانه عزم جدی وجود ندارد. 

مدیرکل دامپزشکی استان از یک پدیده دیگر در اثر آمیزش سگ با گرگ و تولید گرگاس وحشی خطرناک خبر داد و گفت: این عامل یک تهدید برای محیط زیست و آسیب جبران ناپذیر است.

 

ارسال نظرات