امام حسن عسکری(ع)، الگوی زندگی

«امام حسن عسکری(ع) الگوی زندگی»، نام کتابی است که حجت الاسلام حبیب الله احمدی آن را به نگارش درآورده است.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۵۱
|
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همزمان با شب میلاد امام حسن عسکری(ع) مروری بر کتاب «امام حسن عسکری(ع)، الگوی زندگی» می پردازیم که ۱۷۵ صفحه دارد و انتشاراتی در استان قم آن را به چاپ رسانده است.

نویسنده در این کتاب سعی کرده است علاوه بر سیری در زندگانی امام حسن عسکری(ع) به ابعاد سیاسی و اجتماعی دوران این امام بزرگوار نیز بپردازد.

ابعاد اجتماعی و سیاسی دوران امامت امام حسن عسکری(ع) شامل بحران‌ها، فتنه‌ها، مسائل و جریان‌های اجتماعی و موضع‌گیری‌های امام(ع) است.

این نویسنده در این کتاب به زندگینامه،‌ فضائل، آموزه‌های عرشی، مسائل و جریان‌های اجتماعی عصر امام حسن عسکری(ع) پرداخته‌ است.

سیری در زندگی امام حسن عسکری(ع)، برخی فضایل امام عسکری(ع)، امام عسکری(ع) و آموزه های عرشی و امام عسکری(ع) و جریان های اجتماعی از جمله عناوین چهار بخش این کتاب محسوب می شود.

بحران مشروعیت، تحلیل اجتماعی دوران امام حسن عسکری(ع)، دوران معاصر، اوضاع سیاسی، ساختار حکومت، عباسیان، خلیفه تشریفاتی، رویکردی دیگر، مراقبت شدید، علویان و زندان، موقعیت اجتماعی، بحران اعتقادی شیعه، انتظار از دوران ویژه، ایجاد ارتباط، شبکه نمایندگی ها، ساختار سازمان نمایندگی ها، قیام ها، فقه و فرهنگ، نقش فرهنگ اصحاب، سخت گیری عباسیان و پیدا و پنهان از عناوین بخش جریان های اجتماعی است.

این نویسنده ۱۸ سال از عمر خود را صرف نگارش ۱۴ جلد کتاب درباره ائمه معصومین(ع) کرده است.

نخستین جلد این مجموعه کتاب‌ از رسول‌الله (ص) شروع می شود و به ترتیب به همه ائمه معصومین(ع) می پردازد که چهاردهمین جلد آن به نام حضرت مهدی(عج) مزین است.

تولد امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان، در سال ۲۳۲ هجری قمری چشم به جهان گشود. پدرش امام دهم، حضرت هادی علیه السلام و مادرش بانوی پارسا و شایسته، «حدیثه» است.

این بانوی گرامی، از زنان نیکوکار و دارای بینش اسلامی بود و در فضیلت او همین بس که پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام پناهگاه و نقطه اتکای شیعیان در آن مقطع زمانی بسیار بحرانی و پر اضطراب بود. از آنجا که پیشوای یازدهم به دستور خلیفه عباسی در «سامراء»، در محله «عسکر» سکونت (اجباری) داشت، به همین جهت «عسکری» نامیده می شود.

از مشهورترین القاب دیگر حضرت، «نقی» و «زکی» و کینه اش «ابو محمد» است. او ۲۲ ساله بود که پدر ارجمندش به شهادت رسید. مدت امامتش ۶ سال و عمر شریفش ۲۸ سال بود، در سال ۲۶۰ هجری قمری به شهادت رسید و در خانه خود در سامراء در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.

جهاد فرهنگی و سیاسی

امام حسن عسکری(ع) در هدایت مردم و دفاع از اسلام، لحظه ای قرار نداشت. تلاش و مبارزات فراوان آن حضرت در دو جبهه «فرهنگی» و «سیاسی»، ثمرات گوناگونی به همراه داشت.

در بعد فرهنگی، باعث نجات اسلام از کجروی های فکری و بروز عقاید خرافی شد و در بُعد سیاسی نیز چهره شوم حکومت های عباسی را ـ که به نام امیرالمؤمنین و یا خلیفه مسلمین، ریاست می نمودند ـ آشکار ساخت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار