فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در سفری دو روزه رهسپار استان آذربایجان غربی شد. این سفر اتفاقات و رویدادها و نکات مهمی را به‌همراه داشت .
کد خبر: ۹۵۴۹۷۳۸
|
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

سردار عبدالرضا عابد در بدو ورود به استان آذربایجان غربی با حضور بر سرمزار شهدای والامقام با آرمان‌های والای امام راحل و شهدا تجدید میثاق کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه به دیدار حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی رفت و به تشریح اهداف و چشم‌انداز و فعالیت‌ها و اقدامات این قرارگاه پرداخت.

امام جمعه آذربایجان غربی: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) کارهای نشدنی را انجام داد

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با تشریح خدمات موثر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در استان آذربایجان غربی گفت: پاسداران انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب پرتوان در راستای ماموریت‌های محوله به میدان آمدند، در دوران دفاع مقدس با عنایت خداوند متعال و مجاهدت و ایثارگری، دشمن را از کشور دور کردند و پس از آن در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، مقتدرانه پای آرمان‌های انقلاب ایستادند و مجاهدانه در راستای تامین معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی کشور وارد میدان شدند و با تلاش‌های شبانه‌روزی توانستند در این زمینه نیز توفیقات ارزشمندی را به ارمغان بیاورند.

وی عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در طول این سالیان کارهای بسیار کلان و قابل توجهی را انجام داد و به فضل خدا در مسیر رفع مشکلات اقتصادی کشور گام‌های اثرگذاری را برداشت و امروز در 30 استان کشور پروژه های مختلفی را طراحی و در دست اجرا دارد و برگ زرین اجرای بیش از هزار طرح به سرانجام رسیده را بر سینه دارد و به همت جهادی مشکلات اساسی کشور را مرتفع کرد.

امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که نیروهای توانمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بر اساس تقوا و خداترسی که محور اصلی فعالیت آن‌ها هست و کارهای نشدنی را در سایه اعتماد به خدا انجام دادند، خاطرنشان کرد: این قرارگاه توانمند در استان آذربایجان غربی هم پروژه‌های بسیار مهمی را به‌ سرانجام رسانده و برخی در دست اجرا است که امیدواریم با تلاش این عزیزان و تلاش در مسیر اهداف ارزشمندشان، مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را کاهش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازمندی‌های استان آذربایجان غربی، از فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) درخواست برنامه‌ریزی و تلاش جدی در راستای رفع موارد ذکر شده را کرد.

افتتاح نخستین مجتمع تولید محصولات بتن پلیمری کشور در ارومیه

نخستین مجتمع تولید محصولات بتن پلیمری کشور (مجتمع صنعتی تولیدی شهید خیراللهی) با چهار محصول تولیدی با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ارومیه به بهره‌برداری رسید.

بتن پلیمری، لوله پلیمری سلول‌های پلیمری و میلگردهای پلیمری از جمله محصولات این مجتمع صنعتی تولیدی است که با ۲ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری افتتاح شد.

۹۰ طرح عمرانی توسط موسسه امین در شمال غرب کشور اجرایی شد

مدیرعامل موسسه امین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: ۹۰ طرح توسط این موسسه اجرایی شده که ۷۵ طرح در آذربایجان‌غربی و بقیه در دیگر استان‌های شمال غرب کشور بوده‌ است.

اسماعیل پناهی افزود: پروژه‌هایی مانند راه‌سازی و راه‌آهن، شبکه آبیاری در ۲۰ هزار هکتار، تونل، سد، ۹۸۲ کیلومتر راه مرزی، احداث سد سیلوه و سد زولا، یک‌هزار کیلومتر خطوط انتقال آب و ۲۲ هزار مترمربع ابنیه شبکه آبیاری و زهکشی دشت زنگنه از جمله این طرح‌ها بوده است.

وی با معرفی خدمات مجتمع صنعتی تولیدی شهید خیرالهی عنوان کرد: تولید سلول‌های بتن پلیمری برای مواد معدنی از جمله مس و تولید لوله های بتن پلیمری برای جمع آوری آب‌های سطحی شهرها توسط این واحد انجام می‌شود. همچنین تولید میلگردهای پلیمری و اف‌ای‌بی یا قطعات برای مدارس پیش ساخته در این واحد قابل تولید است. این سلول‌ها برای اولین بار در کشور تولید می‌شود ولی لوله‌ها قبلاً تولید شده و میلگردها هم برای نخستین بار تولید می‌شود.

مدیرعامل موسسه امین قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بیان داشت: در بخش محرومیتزدایی ۲۲ واحد مسکونی برای معلولان در ارومیه و شهرهایی نظیر پیرانشهر با همکاری بهزیستی استان اجرا شده و به اتمام رسیده و در تامین جهیزیه و خانه بهداشت و راه‌های مواصلاتی نیز اقداماتی داشته‌ایم که همچنان استمرار دارد.

موسسه امین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در استان های شمال غرب کشور فعالیت دارد و اقدامات عمرانی و محرومیت زدایی انجام می دهد.

افتتاح خط تولید مواد کامپوزیت پلیمری تقویت‌ شده با الیاف  FRP / بهره‌برداری از مجتمع  تحقیقات فرآوری مواد معدنی

در سحرگاه 30 مهر سال 1402 (نخستین روز سفر) یکی از بروزترین خطوط تولید محصولات کامپوزیتی FRP با سیستم اتوماتیک در سطح کشور در مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی ارومیه، توسط سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و هیئت همراه رونمایی و افتتاح شد.

همچنین جهت انجام تست‌های آزمایشگاهی، استحصال عناصر همراه پروژه‌های دیلک وردی و کال کافی و دستیابی به اطلاعات فنی و طراحی و عملیاتی مربوط به احداث کارخانه‌های اصلی استحصال، نسبت به احداث پایلوت اقدام شد.

نشست سردار عابد و استاندار آذربایجان غربی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه برنامه‌های روز نخست سفر خود در نشستی مشترک با استاندار و مدیران کل دستگاه‌ها و نهادهای استان آذربایجان غربی و مدیران و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به بررسی نیازمندی‌ها و مشکلات این استان پرداخت و آمادگی  این قرارگاه برای خدمت‌رسانی همه جانبه به مردم این خطه را نوید داد. 

سردار عبدالرضا عابد گفت: آذربایجان غربی، مستعد برای توسعه زیرساخت‌ها و دارای ظرفیت‌های ویژه برای سرمایه‌گذاری است که قرارگاه خاتم آمادگی خود را برای فعالیت در این حوزه‌ها اعلام می‌کند.

وی افزود: هدف قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، خدمت‌رسانی به آحاد جامعه است و هر اقدامی در راستای توسعه امنیت و بهبود معیشت شهروندان باشد، ما پذیرای انجام آن هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) عنوان کرد: قرارگاه تجهیزات مدرن بسیاری برای عمران و آبادانی در اختیار دارد و می‌تواند در زمینه طرح‌های مطالعاتی، طراحی و اجرا پروژه در کنار مسئولان و شهروندان در این خطه از کشور باشد.

استاندار آذربایجان غربی تشریح کرد؛ تجربیات و توانمندی منحصربفرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

محمدصادق معتمدیان ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های زیرساختی و اثرگذار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ‌(ص) در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: از سال‌های گذشته تاکنون خدمات ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را در این استان شاهد بودیم. انجام پروژه بزرگ انتقال آب از طریق تونل و ... که یکی از بزرگترین پروژه‌هایزیست محیطی در غرب آسیا است که با توان فنی، اجرایی و عمرانی این قرارگاه در حداقل زمان با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه مدیریت شهری، احداث ابنیه و پل‌سازی و ... پروژه‌های متعددی را در کوتاه‌ترین زمان در استان آذربایجان غربی به ثمر رساند. احداث راه‌ها و راه‌سازی در شمال و مرکز استان استان آذربایجان غربی از دیگر خدمات این قرارگاه در استان است که با کیفیت بالا اجرا شد.

استاندار تهران با اشاره به گزارشات و درخواست‌های مدیران استان آذربایجان غربی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و تاکید بر برنامه‌های توسعه‌ای دولت سیزدهم افزود: احداث راه، راه‌آهن و مترو شهری از جمله موارد در دست مطالعه است، طرح‌های اثرگذار در حوزه صنعت و همچنین اکتشافات و طرح‌های اجرایی در حوزه معادن از جمله درخواست‌های استانی از قرارگاه ساندگی خاتم الانبیاء (ص) است که قطعاً با ورود تخصصی و علمی این قرارگاه قطعاً شاهد رشد و توسعه استان آذربایجان غربی در این عرصه‌ها خواهیم بود.

وی تجربیات و توانمندی منحصربفرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه سدسازی و آبرسانی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: اجرای این پروژه‌ها توسط قرارگاه توانمند خاتم الانبیاء (ص) که حقاً بازوی توانمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه و آبادنی و پیشرفت است هم از لحاظ صرفه و صلاح و زمان‌بندی و هم کیفیت اجراء بسیار ارزشمند است.

معتمدیان  انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالا و مقتدرانه این قرارگاه را برای استان آذربایجان غربی یک فرصت‌ بی‌نظیر برای این استان خواند.

بازدید از پروژه‌های عمرانی بازرگان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در نخستین برنامه روز دوم سفر خود به استان آذربایجان غربی با حضور در منطقه بازرگان از نزدیک در جریان پروژه‌های عمرانی قرارگاه سازندگی در این خطه قرار گرفت و توصیه‌های لازم جهت پیشبرد سریع‌تر پروژه‌های را مطرح کرد.

همچنین در طول مسیر نیازمندهای منطقه ماکو، بازرگان و ... رو بررسی و مورد ارزیابی قرار داد.

 

آغاز عملیات اکتشاف در مجتمع معدنی اورانیوم آذربایجان غربی

عملیات اکتشاف و معدن‌کاری مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی  نیز از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به آذربایجان غربی بود که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، استاندار آذربایجان غربی، فرمانده قرارگاه نججف اشرف و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری آغاز شد.

محدوده اکتشافی معدن «دیلک وردی» در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است. محدوده اکتشافی خوی – ماکو با وسعت ۱۱۷ کیلومتر مربع در سال ۱۳۹۹ و با استفاده از پرواز‌های هوابرد توسط کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام محدوده مستعد «دیلک وردی» از نظر دارا بودن اورانیوم و سایر عناصر همراه در وسعت ۴۱ کیلومتر مترمربع شناسایی شد.

پس از انجام مطالعات اکتشافی و تخمین ذخیره در محدوده «دیلک وردی»، منابع مستعد پرتوزا شناسایی شده که با برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی و معدن‌کاری آغاز شد. 

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بازوی توانمند نظام اسلامی

سیدجواد احمدی، معاون انرژی اتمی در مراسم آغاز عملیات اکتشاف در مجتمع معدنی اورانیوم آذربایجان غربی

بیان داشت: عملیات اجرایی دیلک وردی، برابر اسناد بالا دستی و در راستای تامین سوخت و مواد اولیه انرژی هسته‌ای و بهره‌گیری از تمام ظرفیت برای اکتشاف اورانیوم و مواد پرتوزا آغاز شده است.

وی گفت: تولید ۲۰ هزار مگا وات برق هسته‌ای، نیازمند سوخت هسته‌ای است و به همین منظور باید از ذره ذره مواد پرتوزا صیانت کنیم و با همکاری شرکت‌های دارای صنعت و معدن در این راستا تحول ایجاد کنیم.

 معاون انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی بر اساس یک برنامه منسجم برای تامین نیازهای خود هر ماه یک معدن دارای ظرفیت مواد پرتوزا را وارد مدار می‌کند و از سوی دیگر وظایف این سازمان، ایمنی و حفاظت از مواد پرتوزا و عدم ورود این مواد به زندگی مردم است، بنابراین همزمان که داریم سوخت هسته‌ای را تامین می‌کنیم، امنیت مردم در برابر مواد پرتوزا از اولویت‌های ما است.

وی عنوان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تخصص ویژه در حوزه صنعت و معدن کمک می‌کنند که ما تحولی در حوزه رسیدن به سوخت مورد نیاز، اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی از منطقه ایجاد کنیم.

احمدی اظهار داشت: انصافا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به‌عنوان بازوی توانمند نظام مقدس جمهوری اسلامی پا به پای سازمان انرژی هسته‌ای در توانمندسازی حوزه صنعت و معدن گام برداشت، که جای تشکر ویژه دارد.

قراگاه خاتم الانبیاء (ص) قدرتمندترین قرارگاه سازندگی است

سردار علی‌اکبر پور جمشیدیان، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء علیه‌السلام با تاکید بر امنیت پایدار غرب و شمال غرب کشور از افتتاح یک مرکز پیشرفته هوانیروز نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای آینده خبر داد.

وی اقدامات ارزشمند سازمان انرژی اتمی را مورد تحسین قرار داد و گفت: امروز سازمان انرژی اتمی ایران اسلامی با شجاعت و درایت اقدامات ارزشمندی را رقم زده و در کارهای بزرگ همواره پای کار است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء علیه‌السلام، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را یکی از قدرتمندترین قرارکاه‌های سازندگی انقلاب اسلامی دانست و افزود: مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بهره‌گیری از نیروهای متعهد و پای کار اقدامات بزرگی را در ایران اسلامی رقم زده است و تمام ظرفیت‌های نشات گرفته از این قرارگاه تخصصی از جمله موسسه امین هلدینگ صنعت به‌صورت علمی در حوزه صنعت و معدن ورود جدی داشته و یک مجموعه توانمند و قدرتمندی را شکل داده که سبب اطمینان خاطر مردم و مسئولان کشور شده است.

وی با تاکید بر اشتغالزایی به‌ویژه در شمال غرب و غرب کشور خاطرنشان کرد: امنیت پایدار کشور مرهون حضور همیشه در صحنه مردم است و امروز با تلاش اقشار مختلف جامعه در آذربایجان و کردستان شاهد امنیت پایدار هستیم و این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم این مناطق در امنیت کامل قرار دارد و مستعد سرمایه‌گذاری است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) همواره کنار مردم است

محمد علی‌پور رحمتی، رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: چالدوران خطه افتخار آفرین و مشهد ۲۷ هزار شهید است. خاک این منطقه مقدس و مهد پرورش افراد سلحشور و پایبند به نظام است.

وی منطقه چالدوران را سرشار از نعمات الهی در حوزه صنعت و معدن و ذخایر زیرزمینی دانست و گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و سازمان انرژی اتمی ظرفیت بهره‌مندی از این ظرفیت در راستای تقویت منطقه و خدمت‌رسانی به مردم را دارند.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سپاه دمردمی خواند و خاطرنشان کرد: سپاه در اتفاقات مختلف اعم از سیل، زلزله و ... همواره در کنار مردم بوده و امروز نیز با تمام توان به‌دنبال پیشرفت، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی است.

وی با بیان این‌که منطقه چالدران می‌تواند در تامین مواد معدنی مورد نیاز کشور و سوخت انرژی اتمی موثر باشد، افزود: روزی دشمن نمی‌گذاشت ایران در حوزه هسته‌ای فعالیتی انجام دهد، اما امروز به برکت شهدای هسته‌ای و مجاهدت دانشمندان سازمان انرژی اتمی خیلی از نیازهای کشور از جمله برق و ... از این طریق تامین و باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

 علی‌پور رحمتی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل پروژه‌های مختلف منطقه اعم از بازارچه چالدوران و ... بیان داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) همواره کنار مردم کشور و این استان بوده و حضورشان برای منطقه مبارک و مایه خیر و برکت است.

مردم خاطرات خوبی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) دارند

استاندار آذربایجان غربی با اشاره عدم استفاده ذخایر در گذشته و عزم جدی دولت سیزدهم در استفاده بهینه از این ذخایراظهار کرد: طرح تحول‌گرایانه دولت در بحث اشتغال و افتتاح واحد‌های صنعتی با تمام توان در حال انجام است به‌طوری که در دو سال گذشته ضمن احیای واحد‌های مختلف صنعتی، توجه ویژه‌ای نیز به احیای واحد‌های معدنی شده و صد‌ها معدن احیا شده است.

محمدصادق معتمدیان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را بازوی توانمند دولت خواند و گفت: چالدران یکی از قطب‌های معادن کشور است که برای استفاده و تقویت ظرفیت‌های این منطقه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اعلام آمادگی و حضور خود، در ایجاد صنایع معدنی، کمک بزرگی به شکوفایی این منطقه کرده و امیدواریم اثرات آن در توسعه چالدران نمایان شود.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) مایه رشد و پیشرفت است

حجت‌الاسلام سیف‌علی محمدزاده، امام جمعه چالدوران گفت: امروز با تلاش دولت سیزدهم شاهد توسعه و پیشرفت شهرستان هستیم.

وی عنوان کرد: قطعاً نیازهای شهرستان چالدران با حضور مقتدرانه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و سازمان انرژی اتمی مرتفع می‌شود و شاهد رشد، پیشرفت و اشتغالزایی خواهیم بود.

امام جمعه چالدوران با اشاره به امنیت پایدار این شهرستان بیان داشت: ۲۰۰ روستا در شهرستان چالدران وجود دارد و با همت مردم امنیت این منطقه تامین شده هست.

 

اجرای همزمان 360 پروژه در کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این‌که تقویت تولید فی نفسه یک پویش ملی در راستای امیدآفرینی است، گفت:  تحقق پروژه عظیم و غرور آفرین در سطح کشور باعث خرسندی مردم می‌شود و هرکجا وحدت و همدلی صورت بگیرد رمز موفقیت بیشتر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، ۳۶۰ پروژه را به‌طور همزمان در کشور اجرا می‌کند که یکی از حوزه‌های فعالیتی این پروژه‌ها صنعت و معدن است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر این‌که سپاه درخدمت مردم و بازویی برای دولت‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، ۱۳۰ پروژه امیدبخش با دستاوردهای بزرگ خدمت‌رسان در حوزه‌های مختلف را امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رساند.

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) هرچه در توانمان دارد، درجهت رشد و پیشرفت استان آذربایجان غربی بکارمی‌گیرد تا نیاز و مطالبات مردم را مرتفع کنیم. امروز سپاه به‌عنوان یک بازوی توانمند نظام مقدس جمهوری اسلامی درخدمت مردم است و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نیست.

سردار عابد تاکید کرد: نیروی انسانی کشور را از سرمایه‌های بزرگ کشور می‌دانیم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در هر منطقه که حضور پیدا می‌کند، ضمن خدمت‌رسانی، محرومیت‌زدایی و تلاش در مسیر و رشد تعالی آن منطقه، اشتغالزایی را از اولویت‌های خود می‌داند و اشتغال نیروی بومی را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بازوی توانمند انقلاب اسلامی و مجموعه‌ای تخصصی و توانمند است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ضمن قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای متخصص قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، این قرارگاه را بازوی توانمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی اظهار کرد: یکی از قطب‌های ذخایر مواد پرتوزای مورد نیاز سازمان انرژی اتمی ایران از جمله اورانیوم، در شمال غرب کشور و در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: با مطالعات انجام گرفته طی سه سال گذشته، کار در قالب مشارکت با شرکت‌های داخلی انجام شد و با طی شدن مسیر؛ اکنون این پروژه در فاز اکتشاف تفصیلی قرار دارد و امروز عملیات اجرایی در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی در محدوده «دیلک وردی» را آغاز کردیم.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروز علاوه بر آغاز عملیات در این محدوده معدنی و شروع برداشت از آن، طرح‌ریزی به‌منظور احداث مجتمع صنعتی در این منطقه انجام می‌‌شود تا بتوانیم فرآوری اورانیوم و عناصر همراه را انجام دهیم .

 

اسلامی گفت: احداث این پروژه موجب رونق اقتصادی برای منطقه و استان شده و هم سبب اشتغالزایی می‌شود. علاوه بر فراهم کردن بستر دانش فنی صنعت در این منطقه، نسبت به تربیت نیروی انسانی نیز اقدام خواهیم کرد. لازم به ذکر است که استخراج عناصر همراه پیرامون مواد پرتوزا، زمینه‌ساز رونق صنعت و اشتغالزایی مضاعف در این منطقه می‌شود.

افتتاح  خطوط تولید محصولات پلیمری در مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی ارومیه

مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی موسسه امین در شهر ارومیه از مراکز پیشرو در زمینه تولید کامپوزیتهای نوین پلیمری و ساخت سازه و استراکچرهای فلزی و ماشین آلات تخصصی در کشور است.

این مجتمع فعالیت خود را با ساخت سلول‌های بتن پلیمری، تحت نظارت سوپروایزهای خارجی و بومی‌سازی دانش فنی خط تولید محصولات بتن پلیمری آغاز کرد.

مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی از زمان آغاز فعالیت تاکنون تولید بیش از 5 هزار تن بتن پلیمری، میلگرد FRP و10 هزار تن انواع سازه‌های فلزی جهت استفاده در پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را در کارنامه خود گنجانده است.

تعداد فرصت شغلی ایجاد شده در این مجتمع 140 نفر است که با توسعه خطوط تولید افزایش خواهد یافت.

محصولات عمده تولیدی مجتمع

سلول‌های بتن پلیمری برای استفاده در پروژه‌های هلدینگ صنعت و معدن

لوله‌های بتن پلیمری مخصوص عملیات لوله‌رانی در پروژه‌های هلدینگ نیرو

سایر محصولات پلیمری از جمله میلگرد برای استفاده در پروژه‌های هلدینگ راه و شهرسازی

چمبر بتن پلیمری منهول‌های سیستم فاضلاب کشور

ساخت تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی

ساخت سازه‌های سنگین فلزی، سالن رنگ و سند بلاست

افتتاح خط تولید مواد کامپوزیت پلیمری تقویت‌ شده با الیاف  FRP:

در سحرگاه 30 مهر سال 1402 (نخستین روز سفر) یکی از بروزترین خطوط تولید محصولات کامپوزیتی FRP با سیستم اتوماتیک در سطح کشور در مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی ارومیه، توسط سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و هیئت همراه رونمایی و افتتاح شد.

مقدمه‌ای بر محصول تولیدی:

در سال‌های اخیر، مواد کامپوزیت پلیمری تقویت‌ شده با الیاف FRP به‌عنوان مصالح ساختمانی قابل قبول و راه‌حلی برای مشکلات متعدد مرتبط با پروژه‌های عمرانی ظهور کرده‌اند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد FRP از نظر استحکام، دوام، مقاومت در برابر خوردگی الکتروشیمیایی و تطبیق‌پذیری ساخت، کاربرد این مواد را توسعه داده است.

معرفی محصول:

به‌طور کلی ساختارFRP  شامل دو جزء اساسی

1- الیاف شیشه‌ای: این جزء وظیفه باربری را در ساختار برعهده داشته و رفتاری کاملاً الاستیک از خود نشان می‌دهد.

2-چسب یا رزین: وظیفه اصلی رزین در کنارهم نگه‌داشتن الیافها، انتقال بارهای وارده و حفاظت از الیاف در مقابل عوامل فرسایشی محیطی است.

موارد مصرف:

-        میلگردهای اصلی برخی از سازه‌ها (مانند میلگرد‌های اصلی عرشه پل،  کف‌سازی سالن‌های صنعتی و نیمه صنعتی، قطعات پیش ساخته دیوار حائل و نیوجرسی و تیرهای برق و مراکز درمانی و ...)

-        میلگردهای تقویتی در سازه برای مقاوم‌سازی (استفاده از میلگردهایFRP یک روش مناسب برای افزایش مقاومت خمشی و برشی اعضای بتن مسلح و دیوارهای بنایی است)

چشم‌اندازهای آتی مجتمع

مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی ارومیه علاوه بر رفع نیازهای داخلی در سطوح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و موسسه امین، در حال حاضر در زمینه محصولات پلیمری، محصولات خود را به بازارهای داخلی ارسال می‌کند و طی برنامه‌ریزی‌های انجام یافته، با عقد قرارداد با یک شرکت قطری، محصولات خود را (چمبرهای بتن پلیمری و . . .) به خارج از کشور نیز صادر می‌کند.

طی قراردادی دیگر با شرکت ملی صنایع مس ایران تعداد 120 سلول بتن پلیمری تولید، نصب و راه‌اندازی سلول‌های بتن پلیمری را اجرایی می‌کند.

این مجتمع در نظر دارد تا در آینده اقدام به صادرات محصولات بتن پلیمری به کشورهای منطقه و روسیه کند.

بازدید از خط تولید و روند تولید محصولات:

پس از مراسم افتتاح و شروع عملیات تولید، در ادامه بازدید از پروسه تولید محصول نیز انجام پذیرفت.

بازدید از مجتمع تولیدی و صنعتی شهید خیرالهی:

پس از افتتاح خطوط تولید محصولات کامپوزیتی FRP، بازدیدی از نمایشگاه توانمندی‌های مجتمع، روند کاری و تولیدی سایر محصولات مجتمع تحقیقاتی و صنعتی شهید خیرالهی توسط فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و هیئت همراه انجام پذیرفت.

مجتمع  تحقیقات فرآوری مواد معدنی

در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رشد تولید و مهار تورم و با عنایت به:

1-      تربیت نیروهای متخصص از نیروهای وظیفه مستعد برای بکارگیری در پروژه‌های صنعتی، مالکیتی و مشارکتی جدید

2-      تعدد آزمایش مورد نیاز در راستای فرآوری مواد مختلف معدنی و جلوگیری از تحمیل بار مالی مربوط به هلدینگ صنعت و معدن

3-      تعدد پروژه‌های معدنی هلدینگ صنعت و معدن و نیاز مبرم به ایجاد بستری در قالب پایلوت جهت پیاده‌سازی و تست نمونه‌های مختلف معدنی، جهت احداث کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی

نیاز به ایجاد مجتمعی پژوهشی و تحقیقاتی احساس می‌شود، که با حمایت‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، هلدینگ تخصصی صنعت و معدن منجر به راه‌اندازی مجتمع تحقیقات فرآوری مواد معدنی در موسسه امین شد.

تعداد فرصت شغلی ایجاد شده در این مجتمع 25 نفر است که با توسعه مجتمع تعداد افزایش می‌یابد.

اهداف راه اندازی پایلوت مجتمع تحقیقات فرآوری مواد معدنی و شرح فرآیند

جهت انجام تست‌های آزمایشگاهی، استحصال عناصر همراه پروژه‌های دیلک وردی و کال کافی و دستیابی به اطلاعات فنی و طراحی و عملیاتی مربوط به احداث کارخانه‌های اصلی استحصال، نسبت به احداث پایلوت اقدام شد.

عمده تجهیزات پایلوت منجمله تجهیزات سنگ‌شکنی، نوارنقاله‌های انتقال مواد، مخازن لیچینگ، تجهیزات خردایش و لیچینگ آزمایشگاهی و ... به‌طور کامل توسط تیم ساخت مجتمع شهید خیرالهی مستقر در محل، براساس تجربه، توان علمی و فنی داخل مجموعه و از تجهیزات و مصالح مستعمل موجود و ضایعات فلزی بازسازی، ساخت ، تجهیز، مهندسی و نصب شده است.

افتتاح پایلوت طلای مجتمع تحقیقات فرآوری مواد معدنی:

اولین واحد پایلوت عناصر همراه در سطح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در مجتمع تحقیقات فرآوری مواد معدنی موسسه امین توسط سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و هیئت همراه رونمایی و افتتاح شد.

چشم‌انداز آتی مجتمع:

  • انجام تست‌های تکمیلی بر روی نمونه‌های مواد معدنی پروژه دیلک وردی
  • انجام تست‌های آزمایشگاهی تکمیلی جهت استحصال عناصر همراه پروژه‌های دیلک وردی و کال کافی
  • دستیابی به اطلاعات فنی و عملیاتی مربوط به احداث کارخانه اصلی پروژه‌های دیلک وردی و کال کافی
  • قابلیت تست و انجام مطالعات بر روی انواع کانسنگ‌های استخراجی از معادن مختلف
  • قابلیت تست و انجام مطالعات و احداث پایلوت برای انواع کانسنگ‌های مواد معدنی اعم از تیتانیوم، پتاس، منیزیت، مولیبدن، روبیدیوم، نقره و ....
  • قابلیت تبدیل شدن به اولین و مجهزترین مجتمع تحقیقاتی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه صنایع معدنی در سطح کشور
  • امکان مطالعات فرآوری و کانه آرایی انواع نمونه‌های معدنی
  • طراحی و تولید انواع مدارک مهندسی جهت احداث کارخانه‌های فرآوری در ظرفیت‌های کوچک و بزرگ
  • خودکفایی و بومی‌‌سازی تکنولوژی استحصال انواع مواد معدنی به‌ویژه عناصر استراتژیک و جلوگیری از خروج ارز از کشور

آیین آغاز عملیات اجرایی بخش‌های اکتشاف تکمیلی،  استخراج و فرآوری مواد پرتوزا  شهدای آذربایجان غربی (دیلک وردی- شهرستان چالدران)

محدوده دیلک وردی در نزدیکی شهرستان چالدران، یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است. این پروژه در تاریخ 14/02/1399  طی موافقت‌نامه انجام یافته با سازمان انرژی اتمی آغاز شد و پس از اتمام عملیات اکتشاف و تخمین ذخیره اولیه، گزارش امکان‌سنجی برای احداث کارخانه تهیه و نهایتاً در تاریخ سوم مهرماه سال جاری، به توافق رسیده شد.

اولین کارخانه استحصال عناصر همراه استان محروم آذربایجان غربی (محدوده دیلک وردی) توسط فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد پرتوزا و عناصر همراه در محدوده دیلک وردی استان آذربایجان غربی آغاز شد.

اهداف پروژه:

-        اجرای عملیات اکتشاف و استخراج ماده معدنی

-        احداث کارخانه فرآوری و کارخانه تغلیظ مس

چشم‌انداز پروژه

در راستای توسعه پروژه در حوزه معدن برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرایی کردن این پروژه انجام پذیرفت، که پس از ابلاغ قرارداد و آغاز عملیات اجرایی توسط فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) صورت پذیرفت.

گفتنی است؛ در زمان ساخت فاز اول کارخانجات فوق به‌صورت متوسط برای 250 نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی انجام پذیرفته و در زمان بهره‌برداری نیز بالغ بر 150 نفر مشغول به‌کار می‌شوند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار