فرهنگ و قومیت هر منطقه شناسنامه تاریخی و فرهنگی آن ناحیه را در بر می‌گیرد/برگزاری نخستین همایش موسیقی مقامی در درگز

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درگز گفت: فرهنگ و قومیت هر منطقه شناسنامه تاریخی و فرهنگی آن ناحیه را در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۹۵۵۵۲۴۱
|
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳

برگزاری نخستین همایش موسیقی مقامی شمال خراسان رضوی در درگز

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، جواد حیدری در همایش موسیقی مقامی شمال خراسان که با حضور اساتید برجسته و مهمانان استانی در سالن شهید چمران درگز برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ و قومیت هر منطقه شناسنامه تاریخی و فرهنگی آن ناحیه را در بر می‌گیرد و موسیقی بومی ما یکی از گنجینه میراث گران‌قدری است که نسل‌اندرنسل چون رنگین کمانی زیبا نورافشانی کرده و التیام‌بخش دردها و شادی‌بخش محافل شده است.

 وی افزود: اگر در زمینه حفظ و نگهداری آثار و آموزش و انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعدی غفلت کنیم، به‌زودی این گنج گران‌بها مضمحل و نابود خواهد شد.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درگز با اشاره به اهمیت موسیقی مقامی خاطرنشان کرد: موسیقی مقامی خراسان، میراث‌فرهنگی ناملموس ایران است و هویت افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند را نشان می‌دهد و تکریم از هنرمندان پیش‌کسوت این هنر حفظ سرمایه‌های اصلی این فرهنگ است.

 در ادامه مجتبی بزم‌آرا، فرماندار شهرستان درگز نیز ضمن تقدیر از تمامی عوامل برگزاری این همایش اعلام کرد: موسیقی مقامی وقتی نواخته می‌شود فارغ از اینکه خواننده با چه زبانی آن را می‌خواند در دل می‌نشیند چرا که برخاسته از فرهنگ غنی منطقه است و با اجرای چنین همایش‌هایی ضمن اینکه امید در دل پیش‌کسوتان و هنرمندان جوان زنده می‌شود باعث نشاط اجتماعی و حفظ این فرهنگ خواهد بود.

 جلیل سروری، معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین بیان کرد: اولویت ما در حوزه موسیقی حفظ و ارتقای جایگاه موسیقی بومی محلی و مقامی منطقه است و دراین‌خصوص تمام ظرفیت و توان خود را به کار خواهیم بست، پیش‌کسوتان این عرصه سرمایه‌های ثمین و ارزشمندی هستند که باید موردتوجه و حمایت قرار گیرند.

 گفتنی است؛ در این مراسم پیش‌کسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی با اجراهای دوتار نوازی و هنرنمایی بی‌نظیر خود در جهت معرفی و اشاعه فرهنگ منطقه خود ساعاتی را میهمان دل‌های مردمان خونگرم درگز بودند.

 در پایان از پیش‌کسوتان عرصه موسیقی مقامی و هنرمندان اجراکننده این مراسم تقدیر و تجلیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار