زنجان-حسن ترخوانه طراح و نقاش زنجانی است که لقب"هنرمند شهدا"را به وی داده اند چرا که انس و الفت عجیبی با شهدا دارد.
کد خبر: ۹۵۶۰۰۳۱
|
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

گفتگو با نقاشی که انس عجیبی با شهدا دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ وقتی تعریف نقاشی و طراحی پیش می‌آید بی شک همه طراحی مناظر و طبیعت را تصور میکنیم، اما در سال‌های اخیر طراحی چهره نیز مرسوم شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. یکی از اساتید طراحی و نقاشی استان زنجان نیز استاد حسن ترخوانه است که از وی به عنوان "هنرمند شهدا" یاد می‌شود چرا که خود رزمنده دفاع مقدس بوده و انس عجیبی با شهدا دارد.

حسن ترخوانه طراح و نقاش زنجانی و بازنشسته سپاه می‌باشد، در گفتگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ با اشاره به شروع طراحی و نقاشی گفت: از همان ابتدای کودکی بدون هیچگونه دوره و آموزشی نقاشی را آغاز کرده و تا به امروز ادامه داده ام.

وی با بیان اینکه در سال ۶۰ وارد سپاه شده و افتخار پاسداری داشته ام، تصریح کرد:در دوران دفاع مقدس نیز در جنگ حضور داشته و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دادم.


ترخوانه با بیان اینکه همچنین در آن دوران در سازمان تبلیغات اسلامی، هلال احمر، بنیاد مستضعفان و حوزه هنری نیز به تدریس نقاشی مشغول بودم، افزود:از سال ۶۲ در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرجو تربیت کردم که امروز برای خود استاد شده اند؛ همچنین در حال حاضر شرایط به گونه ایست که جوانان بیشتر به سمت هنر می‎آیند و درخواست‎ها در این زمینه زیاد است.

این استاد طراحی با اشاره به لقب «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» برای وی، افزود: این الفاظ و القاب نتیجه لطف دیگران به بنده و نیز عنایت خاص شهداست که باعث شده از دوران دفاع مقدس تاکنون بین قلم من وهنرم با شهدا فاصله‌ای نیفتاده است.

ترخوانه با اشاره به اینکه چهره برخی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس را نقاشی کرده‌ام، تاکید کرد:در خانه شهدا برخی از این تصاویرنصب شده است که این برای بنده افتخار بزرگی است چرا که انس عجیبی با شهدا داشته و در همه کار‌ها به آنان توسل می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به حضور و ارائه آثارش در نمایشگاه نقاشی در کشور لبنان خاطرنشان کرد:این سفر نقطه عطفی در کارنامه هنریم محسوب می‌شود چرا که حضور در کنار حزب الله لبنان برایم بسیار باارزش و دلچسب بود.

این استاد طراحی افزود:همچنین دستی در نوشتن داستان کوتاه داشته تاکنون قریب به ۳۰۰ داستان کوتاه نوشته ام.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه امروز هنر و هنرمندان انقلابی تصریح کرد:طبق فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هنری که امروز به نام هنر اسلامی و هنر انقلابی ارائه می‌شود، آبروی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ست، لذا باید هم از لحاظ تکنیک هم از لحاظ محتوی، همواره در منتهای قوت باشد و دغدغه امروز هنرمندان نیز تحقق این مهم به بهترین شکل بخصوص برای نسل جوان است.


ترخوانه در ادامه به خاطره‌ای درباره طراحی با ذغال اشاره کرد و گفت:برای طراحی به یک مراسم دعوت شده بودم و شب قبل از مراسم با خود فکر میکردم که فردا چه چیزی را نقاشی کنم. در عالم خواب و بیداری بودم که شهید ناصر اشتری را دیدم که گفت قلمت را کنار بگذار و با انگشتانت ترسیم کن. به او گفتم، اما اینکار سخت است و تاکنون انجام نداده ام. شهید اشتری گفت که حتما می‌توانی و من فردای همان شب در مراسم برای اولین بار طراحی چهره یکی از شهدا را با ذغال انجام دادم و به آیه " وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ" (سوره آل عمران آیه ۱۶۹) بیش از پیش ایمان آوردم.

وی در پایان با اشاره به زبان هنر برای تحقق جهاد تبیین یادآور شد:هنر بهترین ابزارتبلیغ ارزش‌های اسلامی، انقلابی و انسانی و کارآمدترین عرصه برای تحقق جهاد تبیین است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار