خبرهای داغ:
عدالتخواه خبر داد

تشکیل ۹۱۵ کمیته مصلحین در استان همدان

همدان- رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به تشکیل ستاد تالیف قلوب و کمیته مصلحین به تعداد ۹۱۵ کمیته در استان همدان گفت: این کمیته‌ها تاکنون توانسته‌اند ۸۰ قتل عمد را به مصالحه برسانند.
کد خبر: ۹۵۶۱۹۲۶
|
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا عدالتخواه در نشست هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ با دانشجویان که به همت بسیج دانشجویی به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو در سالن اجتماعات شهید عباس‌پور دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان همدان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) و اعلام انزجار از اقدامات وحشیانه صهیونیست‌های غاصب در جنایاتی که بر مردم مظلوم غزه این روز‌ها شاهد هستیم، اظهار کرد: چرا جوامع انسانی به دانشگاه و مراکز علمی نیاز دارند و اصولا هدف از تشکیل این مراکز و جذب و تربیت دانشجو چیست این مورد به اساس تشکیل دانشگاه و مراکز علمی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تربیت دانشجو و نیروی متخصص هدف از تشکیل دانشگاه‌ها است، گفت: دانشگاه و مراکز علمی باید با تربیت نیروی متخصص در رشته‌ها و فنون مختلف پاسخگوی نیاز جوامع باشد.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: توسعه جوامع و ساحت‌های مختلف زندگی انسان‌ها به گونه‌ای است که هرکس به تنهایی نمی‌تواند نیاز‌های خود را تامین کند و برای ادامه حیات نیاز به استفاده از تبحر، تخصص و تجربه دیگران دارد بنابراین دانشگاه و مراکز علمی بوجود آمد تا با تربیت متخصص در رشته‌ها و فنون مختلف و تربیت آن‌ها پاسخگوی نیاز جوامع باشد.

وی تاکید کرد: آحاد جامعه برای رشد، توسعه و بالندگی اجتماعی خود باید به متخصصین بها داده و با احترام نظرات آنان را بپذیرند، جوامعی که فاقد افراد عالم و متخصص در فنون مختلف باشد یا در صورت وجود افراد متخصص اجازه ندهند آن‌ها رشته‌های امور را به دست بگیرند و سرمنشا خدمات باشند و افراد ناآگاه و غیرمتخصص در امور فنی اظهارنظر کنند و حق دخالت در هر امری را به خود دهند آن جامعه به رشد و تعالی نخواهد رسید.

عدالتخواه با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم (ص) در خصوص استفاده از افراد بدون تخصص در امور، گفت: هرکس بدون علم و آگاهی کار کند و به کاری وارد شود پیش از آنکه کاری را اصلاح کند، کار را خراب می‌کند و این حدیث به وضوح به صراحت پرهیز از دخالت در محدوده خارج از صلاحیت علمی را دارد همچنین در سوره اسراء آمده است از چیزی که به آن علم ندارید پیروی نکنید، اصرار بر موضوع نداشته باشید به دنبال اتهام زنی و متهم کردن یکدیگر نباشید، چون روزی می‌رسد که گوش، چشم و دل همگی مورد سوال قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دادگستری بیان کرد: دادگستری استان همدان برنامه محور است و تمام شعب دادسرا و دادگاه‌ها ابتدا و انتهای هر سال برنامه دارند، تمام آراء قضات بدوی را ارزیابی علمی براساس شاخص‌های استاندارد شده انجام می‌دهیم، در همین راستا سامانه‌ای طراحی شده و تمام قضات دارای کارنامه و درجه‌بندی شده‌اند و درجات علمی آن‌ها مشخص است.

رئیس کل دادگستری استان همدان عنوان کرد: در استان ستاد تالیف قلوب، کمیته مصلحین ۹۱۵ کمیته تشکیل شده که یکی از آن نیز در دانشگاه آزاد اسلامی همدان است و این کمیته‌ها تاکنون توانسته‌اند ۸۰ قتل عمد را به مصالحه برسانند و مانع قصاص شده‌اند و اولیاء دم را ترغیب به گذشت کردند.

وی گفت: یک عنوان حقوقی و مفهوم حقوقی از استان خارج شده و وارد مفاهیم حقوقی شد با عنوان معتذرین (کسانی که عذرخواهی می‌کنند) اگر فردی شکایت کرد دیگر فرد تفهیم اتهام و زندانی نمی‌شود، چون حاضر به عذرخواهی کردن است.

عدالتخواه با بیان اینکه این طرح در دادسراها، دادگاه‌ها، نیروی انتظامی و در زندان انجام می‌شود، ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون در مجموع ۳۲ هزار و ۱۳۶ متهم عذرخواهی کرده‌اند و در این بین ۱۹ هزار و ۵۲۷ نفر از شکات گذشت کرده‌اند و بخش مربوط به دادگستری که اقدام شده ۱۱۳ میلیارد تومان جنبه خصوصی را شکات گذشت کرده‌اند و ۵۸ میلیارد تومان نیز جزای نقدی موقوف‌الاجرا شده و اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: معتذرین سیار در سطح نیروی انتظامی داریم اگر در بازار مامورین باشند کسی به آن‌ها مراجعه کرد دیگر شکایت نمی‌کند و در حضور مامورین در همانجا عذرخواهی می‌کنند و این عدالت ترمیمی است که در جوامع توسعه تحقق یافته است.

رئیس کل دادگستری استان همدان بیان کرد: کارگروهی بسیار مهم با عنوان کارگروه مستعدین تحول در دادگستری تشکیل شد، این کارگاه که با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تعداد بسیار زیادی از اشخاصی که می‌توانستیم به آن‌ها اراذل و اوباش بگوئیم نام آن‌ها مستعدین تحول نامگذاری شدند.

وی در ادامه در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس در جرائم خرد عنوان کرد: حدود ۱۵ تن زباله در جاده‌های مواصلاتی همدان-تهران با حضور همه مسئولین قضائی، مسئولین ادارات و ۳۴۰ نفر محکوم و زندانی که ددر مجموع ۲ هزار نفر بودند پاکسازی شد.

عدالتخواه گفت: بهترین مصلحین دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، چون جامعه در آینده در اختیار این‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پایان به آزادسازی بستر رودخانه عباس آباد که ۱۰ سال متوقف شده بود، اشاره و عنوان کرد: متاسفانه بخشی از آن دست دانشگاه کشاورزی بود در ظرف دو هفته ضرب‌الاجل تعیین شد و با ترک فعل‌ها و ممانعت‌ها برخورد شد و هم اکنون مردم می‌توانند از محیط سرسبز آنجا استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار