جانباز هشت سال دفاع مقدس: عملیات کربلای 5، یکی از سنگین ‎ترین و پیچیده‌ترین عملیات‎های دفاع مقدس بود که رزمندگان موانع و مواضع پیچیده عراق را پشت سر و خود را به شهر مهم واستراتژیکی بصره نزدیک کردند، این عملیات ۲۵ روز طول کشید... ...
کد خبر: ۹۵۶۹۵۰۱
|
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج بافق؛ عملیات کربلای ۵ در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۶۵ با رمز《یافاطمه زهرا》سلام الله علی‌ها انجام گرفت. عملیاتی که؛ یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های طول هشت سال دفاع مقدس بود.
امروز ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ به مناسبت این روز به سراغ "دهقانزاده" یک از جانبازان هشت سال دفاع مقدس رفتیم و به خاطرات ۳۷ پیش پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

وی که رئیس سابق بنیادشهید وامور ایثارگران بافق بوده است از عملیات کربلای ۴ که در سوم دیماه سال ۶۵ درجبهه جنوب از مقابل آبادان تاشلمچه (جزیره مینو، جزیره ام الرصاص، ام البابی، جزیره بوارین جزیره ماهی، جنوب بصره و پنج ضلعی درشلمچه) انجام شده، به صحبت پرداخت و گفت: با توجه به آگاهی دشمن از انجام عملیات نسبت به اطلاعاتی که امریکای‌ها و منافقین از عملیات به رژیم بعث عراق داده بودند، عملیات ناموفق بود و بعد از چند ساعت نیرو‌ها بازگشتند و تعداد زیادی از پیکر شهدا جا ماند و عده‌ای نیز به اسارت در آمدند.

محمدرضا دهقانزاده، با بیان اینکه بعث عراق مغرور و سرمست از پیروزی وضعیت را به نفع خود میدید، گفت: لذا لزوم انجام عملیات و تغییر وضعیت نظامی و سیاسی ضروری بود و فرماندهان عالی جنگ تصمیم بر طرح ریزی و انجام عملیات گرفتند و به تیپ و لشکر‌ها اعلام کردند تا با سازماندهی و آمادگی نیرو‌ها و ادوات خود به طرح ریزی و شناسایی منطقه اقدام یگان‌های مختلف اعم از سپاه و ارتش اقدامات لازم را انجام داده و آماده فرمان بودند

وی افزود: یگان‎ها بسته به نوع ماموریت و منطقه مانوری خود اطلاعات لازم از دشمن را به دست آورده و محور‌های خود را شناسایی نموده ونیرو‌های خود را از موقعیت‌ها و مقر‌های خود به نزدیکترین فاصله به دشمن انتفال دادند تا رمز عملیات از قرارگاه مرکزی اعلام شود.

 جانبازبافقی به ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک باعراق از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین نقطه و مرز شلمچه اشاره کرد: درطول خطوط جبهه از اشنویه در استان آذربایجان شمالی‌ترین مرز ایران وعراق تا جنوبی‌ترین مرز که دهانه اروندرود جنوب آبادان بطول حدود ۱۳۰۰کیلومتر مرز مشترک باعراق حساس‌ترین و پیچیده‌ترین نقطه و مرز شلمچه بود؛ که هم برای ایران وهم برای عراق به لحاظ نزدیکی به شهربندری بصره و خرمشهر اهمیت داشت و رژیم بعث سخت‎ترین و پیچیده‌ترین موانع را در آن منطقه قرار داده بود.

دهقانزاده ادامه داد: از کانال‌های مختلف انواع سیم خاردار و بشکه‌های انفجاری و خورشیدی وخاکریز‌های نونی شکل و کانال پرورش ماهی با توجه به اینکه درعملیات کربلا ۴ که دولشکر از رزمندگان اسلام توانسته بودند از منطقه پنج ضلعی عبور کنند طرح ریزی عملیات در شلمچه انجام شد، منطقه‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع از ساحل اروند جزیره بوارین تا منطقه پنج ضلعی وکانال پرورش ماهی و پاسگاه کوت سواری و پاسگاه بوبیان. تیپ ولشکر‌ها درموقعیت‌های خود باامادگی کامل قرارگرفتند.

وی با بیان اینکه رزمندگان تیپ ۱۸ الغدیر یزد که شمالی‌ترین نقطه عملیات مقابل پاسگاه بوبیان می‌بایست عملیات خود را انجام دهد، عنوان کرد: همه امکانات آماده و رزمندگان تیپ الغدیر از موقعیت‌های خود همچون (موقعیت جهاداکبر و..) وچند مقردیگرعصر نوزدهم دی ماه حرکت وخود را به ساحل آبگرفتگی (دریاچه بوبیان) رساندند.

 دهقانزاده گفت: گردان غواصان تیپ الغدیر می‌بایست چند محور را بازگشایی میکردند و بعد نیرو‌های رزمی از آن محور‌ها به دشمن هجوم ببرند.

وی افزود: غروب نوزدهم بااصابت گلوله خمپاره در بین جمعی از غواصان عده‌ای شهید و مجروح شدند.

رییس سابق بنیادشهید با اشاره به فاصله زیاد تیپ الغدیر تا دشمن یاد کرد و بیان نمود: تیپ الغدیر اولین یگانی بود که به سمت دشمن حرکت کرد، غواصان دلیر تیپ الغدیر با توکل به خدا با تاریک شدن هوا به آب زدند و بسمت دشمن حرکت کردند در آن لحظات سکوت محض همه جا حاکم بود و کوچکترین سروصدایی شنیده نمی‎شد.

رزمنده هشت دفاع مقدس یاد کرد و ادامه داد: رزمندگان باتمام تجهیزات اماده و همه در حال رازونیاز و دعا می کردند که بچه‌های غواص بتوانند خط اول دشمن را تصرف کنند.

وی به حدود ساعت یک شب و شنیدن صدای تیراندازی اشاره داشت: گویا کمین‌های دشمن در منطقه پنج ضلعی شروع به تیراندزی کردند رمز عملیات به نام مبارک یا زهرا (س) اعلام شد و غواصان شجاع یگان‎ها که خود را به نزدیک دشمن رسانده بودند عملیات را اغازکردند.

دهقانزاده به یکی از محور‌های یزد که نیرو‌های غواص تا نزدیک خط دشمن رسیده بودند، اظهار کرد: باتیراندازی دشمن در آب مورد اصابت تیر‌های دشمن قرارگرفتند و عده‌ای شهید و زخمی شدند دو محور دیگر غواصان عزیز توانستند خود را به خط اول دشمن رسانده و با نیرو‌های دشمن درگیر شده و تعدادی از بعثی‌ها را نابود کردند؛ ولی به دلیل هوشیاری و هجوم دشمن نیرو‌های رزمنده نتوانستند از ان محور‌ها خود را به دشمن برسانند وعملیات را ادامه دهند.

رزمنده بافقی خاطرنشان کرد: نیرو‌های پیاده الغدیر سواره بر قایق‌ها و شناور‌ها از محور لشکر۳۳ المهدی که جناح چپ تیپ الغدیر بود به سمت دشمن حرکت نموده و پس از پشت سر گذاشتن دریاچه بوبیان خود را به دژ عراق رساندند و به موازات کانال پرورش ماهی روی دژ عراق بسمت پاسگاه بوبیان حرکت کردند.
وی اضافه کرد: مقداری از مسیر توسط رزمندگان لشکر ۳۳المهدی پاکسازی شده بود، ادامه دژ وجاده‌های منتهی به کانال پرورش ماهی را رزمندگان الغدیر پاکسازی کرده وهمزمان توپخانه‌ها وادوات سنگین و سبک ایران و عراق اتش سنگین می ریختند، هواپیما‌های وبالگرد‌های عراق نیز دیوانه بار بمباران می کردند.

دهقانزاده  افزود: عراق بخاطر حساسیت بیش ازحد منطقه به لحاظ نزدیک شدن رزمندگان به بصره بیشتر تجهیزات وتوپخانه هایش رامقابل شلمچه و شهر تنومه وبصره مستقر کرد و شدیدا گلوله باران می کرد.

رزمنده بافقی از نیرو‌های پیاده عراق که عده‌ای کشته، مجروح و تعدادی نیز اسیر و عده‌ای فراری یادآور شد و افزود: روزبعد تیپ ولشکر‌های عراق باقیمانده نیرو‌های خود را سازماندهی و همراه با تیپ‌ها ولشکر‌های کماندو و تازه نفس که از مناطق دیگر به شلمچه اعزام شده بودند اقدام به پاتک‌های سنگین نمودند.

دهقانزاده تصریح کرد:رزمندگان دلیر اسلام با شجاعت مقابل ان‌ها ایستادگی وپاتک‌ها را دفع می کردند؛ حجم اتش عراق به قدری زیاد بود که وجب به وجب گلوله به زمین می خورد، ولی رزمندگان پیشروی و به دشمن تلفات وارد می کردند.

رئیس سابق بنیادشهید وامورایثارگران بافق توضیح داد:این عملیات یکی از سنگین ‎ترین و پیچیده‌ترین عملیات‎های دفاع مقدس بود که رزمندگان موانع و مواضع پیچیده عراق را پشت سر و خود را به شهر مهم واستراتژیکی بصره نزدیک کردند، این عملیات ۲۵ روز طول کشید و بیش از ۵۰ هزار نفر از نیرو‌های رژیم بعث عراق کشته و زخمی وبیش از ۲۵۰۰ نفر نیز به اسارت درآمدند.

رزمنده دلاور بافقی بیان داشت: رژیم بعث نتوانست با انواع تجهیزات مدرن و پیشرفته اهدایی کشور‌های شرقی وغربی حامی خود و با انتقال تیپ ولشکر‌های ورزیده تکاور خود جلوی رزمندگان اسلام مقاومت کنند و دیوانه وار اقدام به بمباران شیمیایی خطوط دفاعی و مناطق مختلف کرد و همچنین به بمباران شهر‌ها پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: او نتوانست کاری از پیش ببرد و طعم تلخ شکست وناکامی را چشید و این پیروزی بسیار بزرگی بود که باتوکل به خدای متعال وایثار واز خود گذشتگی ‎وجان‎فشانی رزمندگان دلیرنصیب ایران اسلامی شد.

 جانباز سرافزار بافقی در پایان از همرزمانش یاد کرد و گفت: در این عملیات جمعی از رزمندگان اسلام از تیپ ولشکر‌های عمل کننده به شهادت رسیدند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. بیش از ۲۳۰ نفر از رزمندگان تیپ همیشه پیروز ۱۸ الغدیر به شهادت و بیش از ۹۰۰ نفر نیز مجروح شدند. دراین عملیات تعداد زیادی از رزمندگان شجاع شهرستان بافق نیز شرکت داشتند و حماسه آفریدند که جمعی مجروح و تعدادی نیز به شهادت رسیدند.
خبرنگار : الهام نصیرزاده 

ارسال نظرات
آخرین اخبار