خبرهای داغ:

بزرگ‌مرد صنعت برق ایران/ نخبگان علمی و گام‌های بلند ایران در عرصه برق

زنده‌یاد مهدی عامریان بزرگ‌مرد صنعت برق ایران، بنیان‌گذار و مؤسس شرکت توربوژنراتور شاهرود با گام‌های مؤثر خود پیشرفت‌های چشمگیری را در عرصه علمی برای ایران قهرمان به ارمغان آورد.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۹۷
|
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، 44 سال از روزهای پرتلاطم انقلاب اسلامی می‌گذرد و نهال علم ایران که در آن روزگار شاخه‌ای نحیف بود حالا دیگر به درختی تناور بدل شده برگ‌های زرین آن در جهان علم و دانش می‌درخشند.
کارنامه 44 ساله علم و فناوری ایران بسیار پربار است و نشان از رشد بی‌وقفه‌ای دارد که در بیشتر عرصه‌ها حتی با وجود نوظهور بودن سعی دارد قله‌های بلندتری را فتح کند.
حرکت بزرگ علمی در ایران همچنان پرشتاب ادامه دارد و ملت ایران با امید و پشتکار توانست در این مسیر گام‌های بیشتری بردارد؛ این دستاوردها، یقیناً تکیه‌گاهی مطمئن و پایدار و امیدبخش برای ادامه حرکت رو به جلو در عصر تازه حیات انقلاب اسلامی است.
زنده‌یاد مهدی عامریان، بزرگ‌مرد صنعت برق ایران، بنیان‌گذار و مؤسس شرکت توربوژنراتور شاهرود در سال 1337 متولد و در سطح کارشناسی در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت تحصیل کرد.
او موفق به اخذ مدرک از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی شد. پس از اتمام تحصیلات، در جهاد دانشگاهی دانشگاه محل تحصیل خود مشغول به کار شد. با توجه به ماهیت تحقیقاتی نهاد فوق و نیز استعداد و علاقه وافر او به خودکفایی و قطع وابستگی به صنایع خارجی به‌خصوص بخش ماشین‌های الکتریکی، فعالیت تحقیقاتی خود را در زمینه طراحی و محاسبه ماشین‌های الکتریکی آغاز کرد.
زنده‌یاد مهدی عامریان در سال ۱۳۶۹ در ادامه همکاری با جهاد دانشگاهی، نتیجه تحقیقات خود را در قالب فعالیت‌های عملی در کارگاهی استیجاری در مجیدیه تهران شروع و کار طراحی و ساخت الکتروموتورهای فشارقوی را وسعت بخشید. سپس با توجه به پیشنهاد و طرح ساخت شینه های ژنراتورهای نیروگاهی با ولتاژ ۱۱۰۰۰ ولت از طرف معاونت طرح و تحقیقات شرکت توانیر، فعالیت تحقیقاتی جهت ساخت شینه آغاز و در کوتاه‌مدت برای اولین بار در ایران موفق به ساخت شینه های ژنراتوری نیروگاهی شد.
پس از اتمام این طرح، با تلاش و جدیت او، شرکت توربوژنراتور رشد کمی و کیفی چشمگیری داشت و در کنار بازسازی انواع ماشین‌های الکتریکی، طراحی و ساخت بسیاری از ماشین‌های الکتریکی نیز در برنامه کاری او قرار گرفت. به گونه‌ای که در حال حاضر خدمات خود را به بیش از ۵۰۰ کارفرمای مطرح در سطح کشور ارائه می‌دهد. در حال حاضر این شرکت در راستای کسب رضایت مشتریان محترم و بهبود عملیات تولید و بازسازی خود، موفق به استقرار سیستم مدیریت جامع مبتنی بر استاندارد ISO 9001:2008 و ISO 14001 و OHSAS 18001 شد و تلاش می‌کند با بهره‌گیری از این سیستم گام‌های بلندی در توسعه صنعت برق کشور بردارد. موقعیت جنگ و همکاری جهاد دانشگاهی با صنایع دفاع باعث شد که بازسازی تعدادی از الکتروموتورهای فشارقوی به جهاد واگذار شود و از اینجا فعالیت اصلی روی موتورهای فشارقوی آغاز شد.
محمدحسین عامریون، مدیرعامل فعلی شرکت توربو ژنراتور در مورد ویژگی‌های شخصیتی این مرحوم می‌گوید: در سال 1369 آن‌ها سه دوست بودند که باهم شروع به یک کار دانش‌بنیان در آن دوران کرد و خصوصیات اخلاقی‌اش به گونه‌ای بود که دوست داشت، خودش کاری را انجام دهد و به‌واقع علم آن را هم داشت.
و در دورانی، برای نخستین بار با توجه به کاری که برای شینه های نیروگاه بندرعباس انجام داد، به عنوان «بزرگ‌مرد صنعت برق ایران» شناخته شد.
طبیعتاً خلق و خوی تک بعدی داشتند و دوست داشت کاری را آغاز، پشتیبانی و به نتیجه برساند و از آنجایی که علم آن را داشت، به اهداف خود رسید.
طبق دست‌نوشته‌های برجای‌مانده از او نشان از آن دارد تفکری داشت و پیرو آن می‌خواست در سال 1400، تعداد 2 هزار نیرو داشته باشد. به جرأت می‌توان گفت اگر مهندس عامریان بود به این هدف می‌رسید.
در یک جمله می‌خواهم بگویم «افتخار می‌کردم اگر می‌توانستم شاگردی مهندس عامریان را در این شرکت داشته باشم.»
گفتنی است سرانجام زمانی که این واحد صنعتی با فعالیت ویژه و خدمات بسیار ارزنده همراه با کادری مجرب و کارآزموده با نام معروف «توربوژنراتور شاهرود» نامی که در سراسر ایران به یگانگی شناخته شود. به حد بالایی از رشد و اعتبار رسید، دست تقدیر الهی بر این قرار گرفت که در 11 خردادماه سال 88 در مسیر بازگشت از سفری کاری به‌منظور راه‌اندازی یک پروژه عظیم در صنعت فولاد گیلان، در اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت و خلأ بزرگی را در صنعت برق کشور برجای گذاشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار