نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: فرهنگ اقامه نماز زمانی در جامعه تحقق پیدا می‌کند که حقیقت و روح نماز که ذکر و یاد خداست تحقق پیدا کند.
کد خبر: ۹۵۷۳۹۱۲
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان،  آیت‌الله مصطفی محامی در اختتامیه اجلاس نماز که در محل کوی سازمانی قائمیه ارتش برگزار شد، بیان کرد: یکی از دلایلی که بر اقامه نماز تأکید شده است، جلوگیری از فساد و فحشا است به‌گونه‌ای که خداوند متعال در آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» بیان فرموده است یکی از خصایص نماز، بازدارندگی آن از فحشا و منکر است؛ زیرا نماز انسان را از فحشا و منکر محافظت می‌کند و نمی‌گذارد انسان آلوده شود و اگر گرفتار گناه شد او را پاک خواهد کرد.

وی افزود: در روایتی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده که حضرت با این مثال مطلب را تشریح کرده‌اند و فرموده‌اند: «اگر کسی روزی پنج مرتبه در یک نهر یا رودخانه بدنش را شستشو دهد آیا بر این بدن کثیفی و آلودگی می‌ماند؟» پاسخ دادند خیر بدن او تمیز از هر نوع آلودگی است و پیامبر عنوان فرمودند که روح انسان نیز همین‌گونه است و اگر شخصی به‌درستی نماز را به جا بیاورد روزی پنج نماز واجب بخواند، روحش را در دریای نماز شستشو داده است و اگر این روح آلودگی داشت، پاک می‌شود اگر هم در فاصله بین نمازها مرتکب گناه و معصیت شود با این شستشو پاک خواهد شد.

امام‌جمعه زاهدان نماز را نماد بندگی و یاد خداوند دانست و اظهار کرد: حکمت نماز را خداوند در آیه دیگر بیان فرموده و عنوان کرده: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری» بنده من نماز را برای یاد من بپا دار، نماز یاد خدا و نماد بندگی انسان نسبت به خداوند تبارک‌وتعالی است، ای بندگان نماز بخوانید تا به یاد من باشید در واقع ذکر خدا و یاد خدا حقیقت نماز است و لذا می‌بینید از اول تا آخر نماز و در رکوع و سجودش یاد خدا و ذکر خدا بیان می‌شود، پس‌نماز نماد بندگی انسان و اوج خشوع و خضوع او در برابر خداوند هنگام سجده است، به‌ویژه زمانی که انسان به خاک می‌افتد و پیشانی خودش را بر زمین می‌گذارد و در برابر خداوند تسلیم محض می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم که سجده برای غیر خدا حرام است و بدانیم سجده پرستش نیست؛ بلکه نشانه خضوع و خشوعی بوده که در شریعت اسلام در برابر خداوند سفارش شده است.

آیت‌الله محامی تصریح کرد: نماز ذکر خداست و خاصیت ذکر و یاد خدا این است که انسان را کنترل می‌کند و اگر ما اگر دچار گناه و آلودگی می‌شویم علتش غفلت از خدا است و در روایات داریم که مؤمن گناه نمی‌کند و واقعیت این است که روزهایی که انسان گناه می‌کند ایمان از او سلب می‌شود چرا که اگر دارای ایمان و یاد خدا بود و باورداشت که خدا شاهد رفتار اوست هرگز گناه نمی‌کرد پس ایمان از او سلب شده و اگر باور داشته باشد که خداوند می‌بیند و در قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشد، هرگز به خود جرات و جسارت نمی‌داد که گناه کند و کسی که گناه می‌کند و رشوه گرفته و اختلاس می‌کند نشانه غفلت از خداست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اذعان کرد: در حین نماز باید، یاد و نام خدا در ذهن ما جاری باشد و وقتی نمازمان را شروع می‌کنیم و الله‌اکبر می‌گوییم ذهن ما نباید محل مرور حرف‌ها، چراها، رقابت‌ها، جناح‌ها، چک، سفته، قبض آب و برق و.... باشد چرا که این نماز نشانه ذکر و یاد خدا نیست.

وی بیان کرد: دین برای سعادت بشر برای وصل کردن انسان به خدا آمده و برای اینکه دست انسان را بگیرد و به خداوند متعال متصل کند و این وصل کردن با نماز اتفاق می‌افتد.

امام‌جمعه زاهدان گفت: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرصتی برای ارتباط با خداوند تبارک‌وتعالی است ما باید در طول سال این ارتباط را داشته باشیم؛ اما باید برای این ماه‌ها به طور ویژه برنامه‌ریزی کرده تا لیاقت ورود به ماه مبارک رمضان را پیدا کنیم.

وی افزود: از اول ماه رجب دستورالعمل آمده که شامل دعا، نماز، روزه و استغفار است و همه اینها در ماه شعبان هم سفارش شده است و انشاالله که از برکات و فیوضات ماه مبارک رمضان بهره‌مند شویم چرا که ماه رمضان می‌آید و می‌رود و برای کسی متوقف نمی‌شود و این ما هستیم که از ضیافت و میهمانی خدا محروم می‌شویم و برای اینکه بفهمیم از میهمانی خدا بهره‌مند شده‌ایم یا خیر باید ببینیم اخلاق ما در آخر ماه رمضان با اول ماه تفاوت کرده است یا خیر که اگر فرق نکرده مشخص می‌شود که ماه رمضان هم مانند سایر ماه‌ها تغییری در وجود ما ایجاد نشده است؛ اما اگر حال ما تغییر کرد در همان حد از فیوضات این ماه بهره‌مند شده و همین سبب برخورداری از برکات و معنویات است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: نمازخواندن با اقامه نماز تفاوت دارد و وقتی نماز را برای خودم بخوانم می‌گویم نماز خوب است؛ اما زمانی می‌توان گفت اقامه نماز انجام داده‌ایم که فرهنگ نماز در جامعه گسترش پیدا کند و نماز بپا داشته شود و این اقامه نماز زمانی تحقق پیدا می‌کند که حقیقت و روح نماز که ذکر و یاد خدا است تحقق پیدا کند؛ لذا علاوه بر این کارها باید جنبه محتوایی، معرفتی، روحی، روحانی و عقیدتی و معنوی نماز توجه داشته باشیم.

امام‌جمعه زاهدان گفت: نماز آداب و اسراری دارد و در کتاب‌های متعدد هم به آن پرداخته شده است و وظیفه ما روحانیون این است که بتوانیم با بیانی ساده و روان برای افراد مختلف حقیقت و آداب نماز را منتقل کنیم.

ارسال نظرات