خبرهای داغ:
شهر ترکمن از شهر‌های غربی استان گلستان است که از یک طرف با جمهوری ترکمنستان و از طرف جنوب نیز با شهرستان‌های گرگان و علی آباد هم مرز است.
کد خبر: ۹۵۸۰۰۳۲
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مهم‌ترین صنایع دستی شهر بندری ترکمن، قالیچه گلیم قالی و جاجیم است به همین دلیل این شهر را به عنوان پایتخت زیرانداز کشور می‌شناسند.

از دیگر محصولات این شهر نیز میتوان به سیاه چادر حصیر بافی، نخ ریسی رچه بافی نمدمالی و زیلوبافی نیز اشاره کرد که مواد مورد مصرف این محصولات تماماً در همین بندر ترکمن تولید می‌شود.

دو قرن سابقه در این میان محصولی که در بسیاری از شهر‌های کشور نیز طرفدار دارد فرش ترکمن است به طوری که آوازه فرش ترکمن حتی به کشور‌های آمریکایی و اروپایی نیز رسیده است.

بندر ترکمن، شهر فرش دستباف

ظاهرا کهن‌ترین فرش بافته شده توسط اهالی ترکمن مربوط به قرن ۱۹ میلادی است یعنی چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش نقوش فرش ترکمن منحصر به فرد است و این نقوش و طرح‌ها در زبان ترکمنی گول خوانده می‌شود.

این نقوش به نوعی امضای فرش ترکمن است به طوری که گاهی برخی از فرش‌های بافته شده در ایران با فرش‌های هند پاکستان و ترکیه اشتباه گرفته می‌شود، اما این اتفاق به دلیل همین طرح‌های بی بدیل هیچ‌گاه برای فرش ترکمن رخ نمی‌دهد.

بیشترین منبع درآمد مردم شهر ترکمن از همین زیرانداز بافی تأمین می‌شود به طوری که در هر خانه یک کارگاه کوچک قالی بافی وجود دارد.

بندر ترکمن از سال ۹۷ قطب قالی بافی ایران شناخته شده و با اعطای ۱۱۷ میلیون تومان وام قرض الحسنه و کمک پارک علم و فناوری به قالی بافان ۴ کارگاه به تعداد کارگاه‌های موجود که تماماً توسط مردم اداره می‌شود افزوده شد.

این میزان وام موجب شد تا فرصت‌های شغلی جدید برای اهالی بندر ترکمن ایجاد شود.

خانم زلیخا عادلی یکی از افراد موفق در صنعت فرش ترکمن است این تولید کننده می‌گوید هنر قالی‌بافی را در دل خانواده آموخته، زیرا بیشتر خانواده‌های ساکن در این شهر قالی‌بافی را در حد اعلی وارد هستند.

بندر ترکمن، شهر فرش دستباف

وی ادامه داد: این هنر به نوعی نسل به نسل از مادر بزرگ به مادر و سپس به بچه‌ها انتقال یافته است.

عادلی تصریح می‌کند در ابتدا در بسیج خواهران شهر بندر ترکمن به عنوان مربی مشغول تدریس این حرفه بوده است و بعد‌ها نیز با ایجاد رشته فرش سال‌ها مربی مراکز کار و دانش بوده است و خودش نیز و در همین رشته در دانشگاه تحصیل کرده است.

این مربی فرش بافی میگوید در سال ۸۲ موفق به تأسیس یک شرکت تعاونی تولید و فروش فرش ترکمن در این شهرستان شده و از فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط با رشته فرش در این تعاونی دعوت به همکاری کرده است.

به گفته او هم اکنون هر یک از این افراد توانسته اند کارگاه مستقل تولید فرش خودشان را داشته باشند و در خصوص فروش فرش نیز موفق هستند.

بندر ترکمن، شهر فرش دستباف

عادلی اظهار کرد ۲۵ سال است که مشغول به قالی بافی است و اکنون در کارگاهش حدود ۳۰ بافنده فرش مشغول به کارند که البته پس از دوره آموزشی می‌توانند مدرک این رشته را اخذ کنند و خودشان صاحب یک کارگاه جدید فرش بافی شوند.

او علاوه بر اداره کارگاهش با رفتن به روستا‌ها و در اختیار قرار دادن مواد اولیه همچون پشم دار و نقشه فرش به روستاییان توانسته حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ نفر را در این رشته مشغول به کار کند. به گفته این تولید کننده فرش ترکمن اغلب بافندگان فرش در بندر ترکمن خانم هستند که اگر بخواهیم تمام بافندگان فرش در استان گلستان را مورد شمارش قرار دهیم تعداد بافندگان موجود فرش در استان گلستان به ۳۷ هزار نفر می‌رسند.

عادلی ادامه داد: مردان نیز در بخش‌های جانبی تولید فرش کمک می‌کنند به طوری که اغلب آن‌ها در مشاغلی همچون رنگرزی، رفوگری و قالی شویی مشغول به کارند.

عادلی می‌گوید یکی از دلایل اصلی بافندگی فرش در این منطقه نیروی بافنده در دسترس ابزار آلات ارزان قیمت و سهولت در تهیه مواد اولیه است که هزینه تولید را به شدت کاهش میدهد؛ اما به غیر از این موارد معایبی نیز وجود دارد که عمده‌ترین آن موضوع مشقت در صادرات فرش است.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار