خبرهای داغ:
دهاقان یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر از نظر موقعیت جغرافیایی بین چند رشته کوه قرار دارد، برای همین آب و هوای تقریباً معتدلی را برای اهالی فراهم کرده است
کد خبر: ۹۵۸۰۵۳۷
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، آب و هوای شهر دهاقان موجب شده است تا شغل غالب مردمانی که در این شهر زندگی می‌کنند کشاورزی باشد، اما نه از نوع سنتی بلکه وقتی پادرون این شهر می‌گذارید با سازه‌های متنوعی روبه رو می‌شوید که در زیر این سازه‌ها کشاورزی به صورت صنعتی و کاملاً اقتصادی در جریان است.

از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ای این شهرستان مقام اول را در استان اصفهان به دست آورده است. به طوری که کشاورزان دهاقانی بیشترین میزان خیار گوجه فرنگی، فلفل، اسفناج، ریحان و گل رز را در طول سال کشت و روانه بازار مصرف می‌کنند.

دهاقان، خانه گلخانه‌های ایران

یک دهه قطب تولید هستیم

شهر دهاقان حدود ۱۰ سال است که به عنوان قطب تولیدات کشاورزی استان اصفهان مطرح است به طوری که از نظر سطح کشت گلخانه‌ای یک سوم از کل گلخانه‌های موجود در استان اصفهان فقط در این شهرستان دایر شده است که این موضوع نشان دهنده کار تخصصی کشاورزی اهالی این منطقه است.

شغل اهالی این منطقه از قدیم کشاورزی بوده است. پس از آنکه دیگر کار کشاورزی روی زمین صرفه اقتصادی نداشت به همین دلیل کشاورزان دهاقانی تصمیم گرفتند تولید محصولات خود را در گلخانه انجام دهند.

پس از معرفی این شهر به عنوان قطب تولیدات محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان و اختصاص وام ۱۵۰ میلیون تومانی به هر گلخانه شاهد رشد فزاینده ایجاد گلخانه در این شهرستان بودیم به طوری که تنها در یک سال گذشته ۵۸ گلخانه جدید در این شهرستان دایر شد.

دهاقان، خانه گلخانه‌های ایران

این تعداد گلخانه موجب شده است برای نزدیک به ۳۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شود که در طول سال نیز این افراد سر کار هستند و مشغول فعالیت‌اند. یکی ار کارشناسان کشاورزی در شهر دهاقان گفت: آنچه در این شهرستان انجام شده است بسیار کمتر از نیاز است بلکه اگر بخش‌های مختلف نیز ورود کنند این شهرستان میتواند به عنوان قطب گلخانه‌های ایران مطرح شود، زیرا فقط ۲۰ درصد از ظرفیت موجود استفاده می‌شود.

۸۰ درصد ظرفیت بلا استفاده مانده است

در کنار تولیدات گلخانه‌ای کار بسته بندی محصولات کشاورزی هم در این شهرستان انجام میشود. یکی از کار‌های بسیار خوبی که قارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج در این مدت انجام داده است ایجاد کارخانه‌های بسته بندی محصولات کشاورزی است به طوری که بعد از به عمل آمدن محصول آن‌ها به کارخانه‌های سورتینگ و بسته بندی همین شهرستان ارسال می‌شوند و محصولات با بسته بندی شکیل به اقصا نقاط مختلف کشور ارسال می‌شوند.

وی گفت: کیفیت محصولات تولیدی این شهرستان و همچنین شیوه بسته بندی صادرات محور موجب شده است محصولات تولیدی در این شهرستان به کشورهایی، چون روسیه قطر و امارات نیز صادر شود.

دهاقان، خانه گلخانه‌های ایران

اشراقی یکی از تولید کنندگان موفق محصولات کشاورزی در شهرستان دهاقان است. او در مورد نحوه فعالیتش در این شهرستان میگوید سال ۸۹ بود که با سرمایه اندک و وامی که از وزارت جهاد کشاورزی می‌گیرد کار احداث گلخانه را آغاز میکند با راه اندازی این گلخانه ۱۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شدند.

اشراقی گفت گلخانه اش ظرفیت زیادی ندارد، اما با این حال سالانه ۱۲۰ میلیون تومان درآمد ایجاد میکند که برای گذران زندگی کفاف می‌دهد. اشراقی تصریح کرد به دلیل بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی این گلخانه تمام محصولات تولید شده به کشور‌های عراق و روسیه صادر می‌شود به طوری که محصولات تولید شده هیچ‌گاه بدون مشتری نیست. به گفته اشراقی در یکی دو سال اخیر هزینه تولید محصولات گلخانه‌ای افزایش یافته است و هزینه تهیه بذر و کود چندین برابر شده است که مسئولیت این موضوع کاملاً بر عهده دولت است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه رو است مسئله آب است. اگر چه در کشت گلخانه‌ای آب کمتری مصرف می‌شود، ولی باز این مسئله می‌تواند در سال‌های آتی تبدیل به یک بحران شود برای همین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید در این زمینه فکر عاجل کنند.

این تولید کننده محصولات زراعی گلخانه‌ای گفت: اگر این مشکلات مرتفع شود شاهد خواهید بود که اغلب مردم دهاقان به سمت کشاورزی صنعتی روی خواهند آورد، زیرا هم فعالیت پرسودی است و هم اینکه هیچ وقت تعطیل بردار نیست و قطعا وضعیت کشت محصولات کشاورزی در این منطقه به ۲ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها