نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اعتقاد به ظهور یا حضور حضرت مهدی (عج) منجر به امید، حرکت آفرینی و پویایی در کار است.
کد خبر: ۹۵۸۰۵۸۹
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان،  آیت‌الله مصطفی محامی در همایش ملی مهدویت محور وحدت در مذاهب اسلامی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش بیان کرد: خداوند متعال امت اسلامی را امت واحده خوانده و آن‌ها را یک امت متحد می‌خواهد و برای همین در آیات قرآن نیز آمده است: "وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ" و "وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ" و خداوند متعال عنوان کرده است که امت اسلامی باید متحد و منسجم باشد.

امام‌جمعه زاهدان افزود: اتحاد محور می‌خواهد و خداوند برای این اتحاد محورهایی را تعیین کرده است از خودش گرفته که خالق و آفریدگار جهان است تا پیغمبر اکرم (ص) تا دو میراث گران‌بهای پیامبر از جمله قرآن و عترت که به‌حکم حدیث ثقلین فرمود: "إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کتاب‌اللهِ وَ عِتْرَتِی" که این‌ها محور وحدت هستند و به‌اضافه آن‌ها نیز اشتراکات فراوانی در جامعه اسلامی وجود دارد.

آیت‌الله محامی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) نیز رکن این وحدت هستند و یکی از مشترکات جامعه اسلامی ما بحث حضرت مهدی (عج) به‌عنوان کسی است که در آخرالزمان ظهور کرده و حکومت عدل الهی را بر تمام جهان حاکم می‌کند و هدف رسالت پیامبران که در طول تاریخ به دنبال آن بودند را تحقق می‌بخشد و این از مشترکات جامعه اسلامی و بلکه از مشترکات ادیان توحیدی است.

وی ادامه داد: بحث مصلح آخرالزمان در سایر ادیان هم آمده و تنها مختص جامعه اسلامی نیست و در ادیان مختلف ویژگی‌هایی برای مصلح آخرالزمان ذکر شده است.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: ما آیات متعددی داریم که در قرآن کریم آمده و بر حسب روایات تفسیری مصداق تمام‌وکمال آن در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) خواهد بود از جمله آیه: "وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ" خداوند متعال می‌فرماید: اراده ما به این تعلق گرفته که مستضعفین زمین را وارث زمین قرار دهیم و این افرادی که مدتی تحت‌فشار حاکمیت بودند آن‌ها را پیشوا قرار می‌دهیم و در طول تاریخ ادیان الهی مصادیقی برای این اراده خداوند متعال داریم که عده‌ای مستضعف بوده و بعد به قدرت رسیدند از جمله بنی‌اسرائیل که تحت ظلم فرعون بودند و پس از هلاکت فرعون به حاکمیت رسیدند و حتی بعثت رسول خاتم و جامعه اسلامی که مدتی تحت‌فشار قریش بودند و بعد فتح مکه پیش می‌آید و این موارد به‌نوعی مصادیقی از اراده الهی هستند.

وی گفت: این اتفاقات در یک محدوده زمانی و مکانی خاص فراگیر نبود و بر حسب روایت تحقق کامل آن در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد بود.

آیت‌الله محامی اضافه کرد: در آیه قرآن آمده: "یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ" می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند؛ اما خداوند نورش را به تمام‌وکمال پرتوافکن خواهد کرد و در زمانی که پیامبران رو آمدند، مؤمنان به حکومت رسیدند و معارف دینی گسترش پیدا کرد از مصادیق همین آیه شریفه است چرا که کفار نمی‌خواستند پیامبر بماند اما ماند و یک خورشید عالم‌تاب شد و باز تمام‌وکمال آن در زمان حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج) تحقق پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: برای مشخصه‌های دوران حضرت حجت یا زمان نزدیک به ظهور و حضور ایشان نیز علائمی گفته شده است و ازاین‌جهت حضور یا ظهور مطرح می‌کنیم که در یک نکته اختلاف است آن هم اینکه آیا حضرت مهدی (عج) متولد شده و عمری طولانی دارد و در دوران غیبت به سر می‌برد که این اعتقاد امامیه است و یا اینکه ایشان از نسل پیامبر خواهند بود و هم‌نام با پیامبر هستند و بعداً متولد خواهند شد که برخی از اهل‌سنت به این معتقد هستند و اینکه فردی از نسل پیامبر با چنین مشخصاتی در یک دوره زمانی خواهد آمد و حکومت جهانی را تشکیل خواهد داد مورد اتفاق است.

امام‌جمعه زاهدان ادامه داد: در روایات فریقین علائم و مشخصاتی از زمان ظهور و آخرالزمان ذکر شده است و باید توجه داشت که این موارد تنها معیارهای کلی است و نمی‌توان با قطعیت بر علائمی که اتفاق می‌افتد تطبیق کنیم؛ زیرا گاهی وقوع برخی از اتفاقات را از علائم آخرالزمان می‌دانند و از نزدیکی آن سخن می‌گویند درحالی‌که در روایات آمده که چنین نکنید چرا که این اتفاق نمی‌افتد و بعد عقیده مردم متزلزل می‌شود و حتی گاهی آیات و روایات قرآن را مصداق می‌آورند و نمی‌توان زمان تعیین کرد که این اتفاق چند سال دیگر رخ خواهد داد و اینها مباحث کلی است و نباید آن‌ها را بر مصادیق با قاطعیت تطبیق داد.

آیت‌الله محامی گفت: آنچه مهم است این است که ببینیم آثار انتظار چه چیزی است و اعتقاد به مصلح آخرالزمان چه اثری بر ما خواهد داشت و دوم اینکه اگر ما اعتقاد داشته باشیم چه وظیفه و انتظاری از ما وجود دارد که این نکات مهم و جای تحقیق و بررسی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر ما به ظهور یا حضور حضرت مهدی (عج) اعتقاد داشته باشیم منجر به امید، حرکت آفرینی، نشاط در کار و مأیوس نشدن است و اگر ما معتقد باشیم افق آینده ما روشن و پیروزی برای مستضعفین است و حاکمیت دین خواهد بود و امام مهربانی فرماندهی این عالم را بر عهده خواهد گرفت دیگر مؤمنی هر چقدر هم در تنگنا باشد باز هم مأیوس نمی‌شود و می‌داند که پیروزی از آن ماست و همواره بانشاط و در حال حرکت و پویایی در راه رسیدن به اهداف بزرگ است.

وی افزود: مثلاً در دوران انقلاب اسلامی ایران و حضور مردم در برابر رژیم شاهنشاهی را در نظر بگیریم جمع زیادی از مردم کشته شدند که اگر ناامید بودند دلیلی برای این ایستادگی وجود نداشت و اگر این امید به پیروزی در جبهه حق وجود نداشت امکان نداشت در دفاع مقدس پیروزی حاصل شود.

آیت‌الله محامی ادامه داد: اگر انتظار ظهور یا حضور وجود نداشت جبهه مقاومت با چه امیدی تشکیل و گسترش پیدا می‌کرد چرا که خود را ناتوان می‌دیدند؛ اما نگاه امام خمینی (ره) که برگرفته از این مبانی دینی بود و امیدی که در بین مردم ایجاد کرد سبب پیروزی انقلاب شد و سپس ایستادگی در دفاع مقدس شد و مسیر همچنان پر امید دنبال می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همه سختی‌ها وجود دارد؛ اما مهم این است که ما همواره در حال پیشرفت هستیم و این‌ها آثار اعتقاد به امام‌زمان (عج) است.

وی گفت: اختلاف در مبنا در اثر هم متفاوت خواهد بود و اینکه ما معتقد باشیم امامی حاضر و مشرف به عملکرد ما وجود دارد طبعاً در روحیه امید، نشاط و حرکت تأثیر خواهد داشت تا اینکه بگوییم در آینده چنین امامی متولد می‌شود و حاکمیت پیدا می‌کند.

آیت‌الله محامی بیان کرد: ما به امام‌زمان (عج) اعتقاد داریم؛ اما طبعاً وظایفی هم بر عهده داریم از جمله اینکه اگر ما منتظر یک مصلح جهانی هستیم و معتقدیم افق آینده جهان روشن است پس باید در همین مسیر حرکت کنیم و در صدد اصلاح خود و جامعه بر آییم آن هم با همکاری و همراهی و هم‌افزایی همه جامعه اسلامی و جوامع دینی و همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و برای تحقق این حکومت جهانی تلاش کنیم و کار مستمر، شبانه‌روزی و شبکه‌ای انجام دهیم.

وی گفت: همان‌گونه که رسول اکرم (ص) به مسیحیان فرمود: "تَعالَوا إِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم" ما معارفی مشترک مثل اعتقاد به خدا، اعتقاد به نبوت و قرآن داریم و باید دست‌به‌دست هم بدهیم و در مسیر همین معارف مشترک تلاش کنیم.

وی گفت: برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) همه جوامع اسلامی که به این جهت معتقد هستند وظیفه دارند که در این جهت تلاش کنند و حتی پیروان ادیان دیگر را نیز برای مبارزه با فساد، ظلم و اصلاح در جامعه به کار گرفت.

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: برای مثال جریان فلسطین تنها اختصاص به اسلام و مسلمانان ندارد و یک فاجعه انسانی و یک نسل‌کشی است و همه باید برای مبارزه با این ظلم فاحش پای‌کار بیاییم.

ارسال نظرات