محمد راست رو گفت:بازار آب فرایندی است که دارندگان مجوز بهره‌برداری از منابع آب،حقوق خود را با یکدیگر و متقاضیان دیگر مبادله می‌کنند که اسفندماه سال جاری در یزد به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۹۵۸۰۶۶۶
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج  از یزد، معاون برنامه‌ریزی شرکت آبمنطقه‌ای یزد با اشاره به پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان در حوزه آب گفت: استان یزد در تیرماه سال جاری به عنوان استان پایلوت در حوزه بهره‌وری در حوزه آب انتخاب شد که در این راستا با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد پس از شناسایی مسائل استان در حوزه‌های اولویت‌دار پروژه‌های پیشران بهره‌وری با محوریت و تمرکز بر آب، انرژی حمل و نقل و معدن تعریف شد که در حوزه جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی استان دو طرح را در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اولین طرح، طرح خط سبز آبرسان صنایع استان است که با همکاری آب منطقه‌ای و شرکت تولید نیروی برق منطقه‌ای شرق استان انجام شد که هدف این پروژه باز تخصیص آب کیفی در اختیار صنایع با پساب است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: اجرای پروژه خط سبز آبرسان صنایع منجر به ارتقای تاب آوری و پایداری آب شرب از طریق بازتخصیص در اختیار صنعت می‌شود و امکان انتقال ۳۵۰ لیتر بر ثانیه پساب مهیا شده است که موجب افزایش آب شرب باکیفیت به دلیل جایگزینی آب مصرفی صنایع با پساب و پایداری تامین آب تولید نیروگاه‌های تولید برق استان و نواحی و شهرک‌های صنعتی می‌شود.

راست‌رو اضافه کرد: عملیات اجرایی این پروژه شامل احداث مخزن بتنی به حجم دو هزار مترمکعب بوده است و اجرای خط لوله GRP به طول ۲۲ کلیومتر که هزینه بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان داشته است و در نهمین روز ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به طرح دوم تابا در استان یزد با سه زیر پروژه طرح تحویل حجمی، بازارآب و اتاق شیشه‌ای گفت: پروژه بازار آب راهکاری برای مدیریت تقاضا و تأمین آب متقاضیان از محل بهبود بهره‌وری و کاهش اصلاح بهره‌برداران در ذیل سازوکار‌های اقتصادی است.

راست‌رو افزود: بازار آب فرایندی است که دارندگان مجوز بهره‌برداری از منابع آب، حقوق خود را با یکدیگر و متقاضیان دیگر مبادله می‌کنند که اسفندماه سال جاری عملیاتی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: پروژه دیگر پروژه طرح تحویل حجمی آب و اتاق شیشه‌ای است که با انجام آن‌ها مدیریت بهتر مصرف آب توسط بهره‌برداران انجام می‌گیرد و همچنان کسب اطلاعات دقیق از میزان کسری سفره‌های آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از افزایش بیشتر کسری مخزن‌های سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل مصرف انرژی و مدیریت پیک مصرف و سوق دادن کشاورزان به سمت کشت‌های کم آبخواه از طریق اجرای این پروژه‌ها انجام می‌گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار