رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: یک‌هزار و ۱۰۰ خانوار سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان توسط نیروهای جمعیت هلال احمر در چند روز اخیر امدادرسانی شدند.
کد خبر: ۹۵۸۳۴۷۰
|
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

بابک محمودی در حاشیه بازدید از مناطق درگیر سیلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج زاهدان افزود: بیشترین گرفتاری سیلاب در این استان به شهرستان چابهار مربوط می شود که ۲۷۰ خانوار که نیازمند اسکان اضطراری بودند، اسکان داده شدند.

وی تاکید کرد: در سیلاب اخیر ۱۱ شهرستان سیستان و بلوچستان دچار طغیان رودخانه های محلی و سیلاب شد که تحت تاثیر آن مشکلاتی را برای مردم به همراه داشت.

رئیس سازمان امداد و نجات هلا احمر کشور گفت: براثر سیلاب اخیر بیشترین حجم آبهای اطراف بویژه شمال چابهار به سمت این شهر سرازیر که تحت تاثیر آن چهار منطقه دچار مشکلات فراوانی شد که امدادرسانی همچنان تداوم دارد.

 استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار