خبرهای داغ:
شهر سامان قطب کشاورزی و تولید محصولات باغی است. این شهر ۶۰ درصد ظرفیت تولید فرآورده های هلو را دارد.
کد خبر: ۹۵۸۳۶۱۹
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، سامان یکی از شهرهای استان چهار محال و بختیاری در ایران و مرکز شهرستان سامان می‌باشد. شهر سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهر کرد قرار دارد.

سامان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه زاینده رود از زمینه مناسبی برای کشاورزی باغداری و جذب گردشگر برخوردار است محصولات کشاورزی شهر سامان شهرت بسیاری دارند و این شهر به علت وضعیت خاص جغرافیایی برای تولید محصولاتی همچون بادام و گردو و هلو بسیار مناسب و از قطب های مهم تولید این محصولات است.

فرآوری هلو، یک شهر را سامان کرد

فقط از ۵ درصد ظرفیت تولید هلو استفاده میشود

تولیدات کشاورزی این منطقه شامل ،غلات میوه و خشکبار است. قسمت اعظم زمین‌ها به باغات میوه و انگور اختصاص دارد؛ که بخش قابل توجهی از این محصولات به هند و انگلستان صادر میشود.

در این منطقه هلو یکی از محصولات مهمی است که فرآوری‌های متنوعی همچون چیپس میوه و لواشک می توان از آن داشت و صرفه اقتصادی بسیاری دارد.

اکثر کارگاه‌های تولیدی به صورت خانگی فعالیت می کنند که باید با اعطای وام‌های اشتغال‌زایی فعالیت خانگی را به صمت فعالیت صنعتی گسترش داد. در سالهای گذشته ۲۰ - ۲۵ میلیون تومان وام به هر نفر اعطا شد تا بتوانند در قدم اول شغلی برای خودشان دست و پا کنند که این مسئله موجب شد تا صنعت فرآوری میوه مخصوصاً هلو در این منطقه رونق بگیرد اما امروز باید این صنعت را گسترش داد؛ زیرا وضعیت تولید هلو در این شهرستان به گونه ای است که به راحتی میتوان تولید فرآورده های هلو را تا ۵ برابر افزود.

شهر سامان ۶۰-۷۰ درصد ظرفیت تولید فرآورده های هلو دارد که اکنون تنها از ۴-۵ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

علت این امر نبود کارگاه‌های بزرگ جهت پوره کردن میوه هاست که این امر سبب می‌شود عمده محصول تولیدی در شهر سامان به صورت خام فروشی به شهرهایی همچون ارومیه ارسال شود تا از کارخانه های آنجا جهت پوره سازی استفاده شود.

در حال حاضر دلالان بیشترین سود را از تولید محصولات کشاورزی می‌برند و این در حالی است که فروش محصولات جوابگوی هزینه های تولید و زحمات باغداران و کشاورزان در طول یک سال نیست.

نباید اصل سود به دلال برسد

سامان قطب کشاورزی و تولید محصولات باغی است اما مسئله اینجا است که نباید این محصولات به راحتی به دست دلالان بیفتد زیرا در این صورت سود اصلی را دلال میبرد.

فرآوری هلو، یک شهر را سامان کرد

تولید فرآورده‌های میوه از جمله میوه خشک در این منطقه در چند سال اخیر رونق گرفته است ولی میتوان ظرفیت این تولیدات را با کمی حمایت مالی افزایش داد به طوری که تولید از باغ تا فرآوری در همین منطقه صورت گیرد. یکی از تولید کنندگان فرآورده های میوه در این منطقه خانم فاطمه عرب است.

او که جوانی ۳۶ ساله است توانسته با دریافت وام اشتغال‌زایی اقدام به راه اندازی کارگاه تولید فرآورده های میوه کند. وی گفت اولین قدم آموزش است که برای این کار یک دوره آموزشی را پشت سر گذاشته و اکنون خودش نیز به عنوان یک استاد در این حوزه به متقاضیان آموزش می دهد.

عرب ادامه داد: اولین بار قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج اقدام به آموزش در این حوزه کرد و او با حضور در این کلاس‌‌ها و گرفتن وام توانست کارگاه خود را راه اندازی کند. به طوری که هم اکنون در کارگاه او ۵ نفر به صورت فصلی مشغول به کار هستند.

وی همچنین بیان داشت که این شهرستان ظرفیت ایجاد کارگاه ۶۰ برابر آنچه در حال حاضر موجود است را دارد و با همت مسئولین می توان بزرگترین کارخانه تولید لواشک را در شهرستان احداث کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار