حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر استغفار و توبه، ماه رمضان و غزه بیان کرد.
کد خبر: ۹۵۸۶۱۲۰
|
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر استغفار و توبه، ماه رمضان و غزه به شرح زیر است:
حیات، ممات و تداوم زندگی در هر جامعه، قائم به زن است/آمریکا حالا برای تطهیر چهره خون‌آلودش قیافه انسان‌دوستانه گرفته است/ روزه داران بواسطه روزه داری و انجام اعمال عبادی در ماه مبارک رمضان رقیق القلب می‌شود
ورود شما را به ماه مبارک رمضان تبریک عرض می‌کنم، واقعا ماه مبارکی است و در سال یکبار تکرار می‌شود و با چه برکاتی، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ فی أوَّلِ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لاتُغلَقُ إلى آخِرِ لَیلَةٍ مِنهُ؛ درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرین شب این ماه بسته نمى شود، یا در حدیثی دیگر می‌فرمایند: إنَّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ یُرمِضُ الذُّنُوبَ رمضان، رمضان نامیده شد؛ زیرا گناهان را مى سوزاند.
حال با این وضعیت و فراهم بودن زمینه برای اوج گرفتن و رسیدن به تقرب الهی و اینکه انسان خودش را از منجلاب گناه دور کند و خودش را پاکیزه کند، برخی انسان‌ها غافل اند، این روز‌ها در زندگیشان با روز‌های قبل و بعد ماه مبارک فرقی نمیکند، همان حرف‌ها، همان گناه‌ها، همان غیبت‌ها، همان تهمت‌ها، همان دورویی‌ها، همان گناهان را در این ماه هم تکرار می‌کند، او بیچاره و بدبخت است، اوست که در این سفره آماده برای بخشش هیچ کاری انجام نمی‌دهد لذا حضرت در حدیثی دیگر فرمودند: مَن أدرَکَ شَهرَ رَمَضانَ فلَم یُغفَرْ لَهُ فَأبعَدَهُ اللّه ُ هر که ماه رمضان را دریابد و آمرزیده نشود، خداوند او را [از رحمت خود]دور گرداند یا در حدیثی دیگر فرمود: إنّ الشَّقِیَّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَن خَرَجَ عنهُ هذا الشَّهرُ و لَم یُغفَرْ ذُنوبُهُ به راستى بدبخت واقعى آن کسى است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود، کسی که در این ماه بخشیده نشود، در کدام ماه می‌خواهد بخشیده شود، این ماه ماه توبه است، لذا در فِقرات دعای واردشده‌ی برای روز‌های ماه رمضان میخوانیم: وَ هذا شَهرُ الصّیام، وَ هذا شَهرُ القیام، وَ هذا شَهرُ الاِنابَة و هذا شَهرُ التَّوبَة، وَ هذا شَهرُ المَغفِرَةِ وَ الرَّحمَة.
این ماه و این فضا، این خصوصیّات را دارد. توبه‌ی ما از کدام گناه است؟ خب، سرتاپای انسان و امثال بنده، گناه هستیم؛ لکن گناهان دوجورند: یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد میکند، یک گناهی است که صدور آن از انسان به دیگران ضربه میزند. چیزی را که این دندان انسان میجَود، گاهی یک چیز سختی است، خود دندان میشکند، به جای دیگری ضرر نمیرسد؛ امّا گاهی انسان با این دندان غذایی را میخورد که کبد انسان را از کار می‌اندازد؛ کبد تقصیری نداشت، تقصیر این دندان بود، تقصیر این دهان بود. گناهان ما گاهی این‌جوری است. ما یک حرکتی را انجام میدهیم، یک سخنی را میگوییم، یک راهی را میرویم، که جامعه ضرر میکند، کشور ضرر میکند؛ این‌جور گناهان، گناهان مهمّی است، گناهان بزرگی است. فرمود: وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خآصَّة. گاهی کسی ظلمی میکند، جزائی که خدای متعال برای آن ظلم قرار میدهد فراگیر است و جامعه را فرامیگیرد؛ از چنین ظلمی، از چنین فتنه‌ای باید پرهیز کرد.
این خطاب بیشتر به خواص جامعه برمی گردد و به مسئولین، آحاد مردم مخاطب به این خطاب نیستند؛ خواص و مسئولین هستند که هم میتوانند کاری بکنند که زیان آن به جامعه برسد؛ هم میتوانند عکسش عمل کنند، کاری کنند که نفع آن به جامعه برسد. مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در تفسیر این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعه‌ی کشور، یک جامعه‌ی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعه‌ی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است؛ همچنان‌که در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّه‌ی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همین‌جور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند.
حوادثی برای جامعه پیش می‌آید، عدّه‌ای بی‌گناهند در آن حادثه؛ پس چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم، خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم.
ماه مبارک رمضان، ماه اُنس و مؤانست با قرآن است؛ اما این اُنس تنها شامل قرآن مکتوب نیست، بلکه قرآن ناطق یعنی وجود نازنین و مبارک امام زمان عجل الله فرجه الشریف را هم شامل می‌شود؛ بنابراین این ماه مبارک، نورانی و باعظمت، ماه انس با امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم هست. چرا که وجود مبارک آن حضرت، به عنوان سفره‌دار این ماه عزیز، مبدأ و مقصد شهر الله است.
وجود مبارک حضرت، هم مبدأ شهر الله المبارک است، چون بیُمنه رُزِقَ الوَرَی ظاهراً و باطناً، مادیاً و معنویاً؛ و هم غایت و مقصد شهر الله؛ چون هدف روزه که «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره: ۱۸۳) است، اصل و حکمت صوم، چیزی نیست جز شباهت به وجود نازنین و مبارک حضرت (عجل الله فرجه الشریف) است.
طبق آموزه‌های زیارت جامعه کبیر، امام زمان علیه السلام، مصداق اتم و اکمل «أَعْلامِ التُّقَى»، «وَ أَشْهَدُ أَنَّکُمُ الْأَئِمَّةُ... الْمُتَّقُونَ» و «وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَى» است. از دیگر ابعاد اهمیت ماه مبارک رمضان در نسبت با وجود مبارک حضرت ولیّ عصر علیه السلام، این واقعیت است که راه و رسم اُنس با حضرت، در این ماه مبارک بسیار هموارتر است.
چون راه انس با حضرت، همان خودسازی و تهذیب نفسی است که حکمت و فلسفه وجودی این ماه است، انگار که خدای متعال این ماه را قرار داده تا ما با سیروسلوک مخصوص و میان‌بُری، خودمان را به خلیفه و حجتش برسانیم و ماه رمضان، فرصت ناب مهدوی‌شدن است، اما راه انس ویژه با حضرت در این ماه چگونه است؟ لبّ کلام در جواب این سؤال این است که هرچه سنخیت وجودی ما با حضرت بیشتر شباهت داشته باشد، خودبخود قُرب و اُنس با ایشان هم بیشتر خواهد بود؛ بنابراین کلید ارتباط با حضرت این است که به دل‌مان نگاه کنیم و جایگاه آن حضرت را در مُلک وجودی خودمان و کشور دل بیابیم. این یک قاعده مهم معرفت نفسی است که ملاک و اندازه منزلت داشتن ما نزد خدا، به اندازه منزلت داشتن خدای متعال نزد ماست.
به بیان مبارک امام صادق علیه السلام: مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ مَنْزِلَتَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ مَنْزِلَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللَّهَ یُنْزِلُ الْعَبْدَ مِثْلَ مَا یُنْزِلُ الْعَبْدُ اللَّهَ مِنْ نَفْسِهِ «بنده‌ی خدا به همان اندازه نزد خدا منزلت دارد، که بنده براى خدا نزد خود منزلت قائل است»، این نکته درباره امام زمان علیه السلام هم متصور است که برای دانستن جایگاه مان در نزد امام زمان علیه السلام، نگاه کنیم جایگاه ایشان در قلب ما چگونه است؟ ان شاءالله بهترین بهره‌ها از ماه شریف و مبارک رمضان ببریم به دعای خوبان، خاصه امام زمان علیه السلام.
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره هفت هزار زن شهید کشور (۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۱)، از الگوی سومی از هویت زن، در مقابل الگوی شرقی و غربی نام می‌برند که در آن زن مسلمان نه مانند زن شرقی دچار بی‌نقشی و در حاشیه‌بودن است؛ و نه مانند زن غربی ابزاری برای بهره‌بری شهوانی در نظام سرمایه‌داری.
به‌گواه تاریخ، سلامت یا فساد جامعه را می‌توان در نسبت با زنان فهمید.
واقعیت این است که حیات و ممات و تداوم زندگی در هر جامعه، قائم به زن است. اگر در جامعه‌ای به زن ظلم شد، نادیده گرفته شد، جلوی رشد و تعالی او سدّ شد، تمام جامعه رو به انحطاط می‌رود و اگر در جامعه‌ای زن با حفظ حریم خود در عالم خلقت، آن‌گونه که خالق، او را آفریده، در جایگاه عبودیت قرار گرفت و پیش رفت، جامعه هم سیر صعودی و کمالی خواهد داشت و دشمن این را خوب می‌داند لذا به بهانه‌های مختلف می‌خواهد اهداف پلید خودش را در جامعه اسلامی ما دنبال کند که در برخی موارد موفق شده و نتیجه‌ی اقدام او را در جامعه می‌بینیم که برخی دختران و زنان جامعه ما متاسفانه کشف حجاب کردند و سایر افراد جامعه هم بی تفاوت از کنارشان عبور می‌کنند و یک تذکر محترمانه خالی هم نمی‌دهند که این هم به نفع دشمن تمام می‌شود، اسلام عزیز برای زن جایگاه ویژه‌ای دیده و شأن رفیعی را قرار داده و الگویی را در خود دارد و آن شخصیت را معرفی می‌کند، وجود مبارک و نورانی بانوی بزرگ عالم حضرت ام‌المؤمنین خدیجه سلام‌الله‌علیها.
بانویی که با اسلام آوردن، تعلقش را از مادیات فراتر برد و ثروتش راه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را برای گسترش دین هموار کرد. متاسفانه در جهان اسلام حضرت ام‌المؤمنین خدیجه علی‌ها السلام چندان شناخته شده نیستند.
برخی صد‌ها صفحه از سایر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله نوشته‌اند و از حضرت ام‌المؤمنین خدیجه علی‌ها السلام به درستی نام نبرده‌اند. برخلاف الگوی زن مدرن چه شرقیّاً چه غربیّاً که تک ساحتی است، حضرت ام‌المؤمنین علی‌ها السلام یک زن قدرتمند و انسانی چند ساحتی است که فهم شخصیت نورانی ایشان به ما برای شناخت جایگاه حقیقی زن در اسلام کمک می‌کند.
نمونه بارز زن قدرتمند چند ساحتی حضرت فاطمه زهرا و مادرش بزرگوارشان حضرت ام‌المؤمنین خدیجه صلی الله علیهما است.
نقش خانوادگی (همسری، مادری و دختری)، عبادت، ارتباط اجتماعی و جواب به سؤال مردم و حضور در موضوعات سیاسی در زندگی ایشان نمایانگر این واقعیت است.
حضرت در شأن ایشان فرمودند: أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا «مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود.» پنج شنبه سالروز رحلت بزرگ بانو اسلام ام‌المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علی‌ها است که به همه شما عزیزان تسلیت عرض میکنم و برای شادی روحشان صلواتی می‌فرستیم.
خب جهان اسلام هنوز درگیر رنج مردم مظلوم غزه است و آنقدر فاجعه سنگین است که برای ظاهر سازی هم آمریکا وارد میدان شده و طرح‌های بشر دوستانه می‌دهد، آمریکا که در جنگ اخیر غزه بین حماس و رژیم صهیونیستی، دستش به خون فلسطینیان آلوده شده و در حمایت گسترده از غاصبان قدس، آبرو و حیثیت خود را به حراج گذاشته، حالا برای تطهیر چهره خون‌آلود خودش قیافه انسان‌دوستانه گرفته و از ضرورت کمک به مردم غزه دم می‌زند. موضوعی که موجب شده تا مقاومت فلسطین و حتی ناظران بین‌المللی از احتمال پیگیری طرحی پشت پرده در پوشش تأسیس بندر برای اهداف بشردوستانه سخن بگوید. اگر دولت بایدن واقعا دنبال حمایت از مردم غزه است باید دولت افراطی نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا به نسل‌کشی در غزه پایان دهد. اما به نظر می‌رسد این جنگ زرگری برای فریب افکارعمومی جهان است. اگر آمریکا خواهان کمک به غزه است، کافی است به دولت مصر دستور می‌داد کمک‌هایی را که در کامیون‌های رفح هست را، به غزه ارسال کند نه این‌که بندر احداث کند. جدیت آمریکا در حمایت از مردم غزه زمانی باورپذیر می‌شود که این کشور ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و کمک‌های مالی به این رژیم را قطع کند درحالی که واشنگتن در پنج ماه گذشته بزرگترین حامی صهیونیست‌ها بوده و هزاران تُن سلاح و میلیارد‌ها دلار به متحدش ارسال کرده و شریک جرم اشغالگران است.
فلذا این روسیاهی با این طرح‌ها از بین نمی‌رود، از خدای متعال می‌خواهیم که ذلت دشمنان اسلام را هر چه زودتر به نمایش بگذارد و بزودی شاهد نصرت مسلمین و مومنین خاصه مردم فلسطین باشیم. ان شاءالله
نکته آخر: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است لذا از همه مردم عزیز می‌خواهیم در مجالس قرآنی و جزء خوانی مشارکت بیشتری داشته باشند، تا بهره‌های بیشتری از قرآن کریم ببریم، این ماه شریف، خیلی از خصوصیات را با خود زنده می‌کند، مانند خصلت کمک و همیاری به انسان‌ها، روزه داران بواسطه روزه داری و انجام اعمال عبادی در این ماه رقیق القلب می‌شوند و دلهایشان برای انجام کار خیر مهیا است لذا این هفته هم با توجه حادثه سیل در جنوب سیستان بین الصلاتین کمک جمع آوری خواهد شد و ان شاءالله همه‌ی عزیزان مشارکت داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها