خبرهای داغ:

در حاشیه کمیسیون مقام زن سازمان ملل وزیر زنان زیمبابوه در دیدار خزعلی: پیشرفت زنان ایرانی مرا به وجد آورد

وزیر توسعه، زنان و امور اجتماعی و بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور زیمبابوه در دیدار «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده گفت: «پیشرفت زنان ایرانی مرا به وجد آورد و اقدامات دولت برای توانمندسازی زنان شگفت زده‌ام.»
کد خبر: ۹۵۸۶۱۹۳
|
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج- «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در حاشیه شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در نیویورک با خانم «هارمونیکا استوانگوا» وزیر توسعه، زنان و امور اجتماعی و بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور زیمبابوه دیدار و گفتگو کرد.

خزعلی در ابتدای این دیدار به میزبانی همسر رئیس جمهور زیمبابوه اشاره کرد و سابقه استعمار ستیزی و استقلال طلبی دو کشور را که باعث تعمیق بیشتر روابط دوجانبه گردیده است، یادآوری نمود.

معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده با استناد به نگرانی همسر رئیس جمهور کشور زیمباوه «نسبت به بارداری دختران در سن پایین و مشکلات معیشتی خانواده‌های آنها» گفت: «آموزش ویژه به دختران و پسران، و پیش‌بینی حریم‌های مشخص بین جوانان تا زمان رسیدن ایشان به سن ازدواج می‌تواند منجر به تجدید نظر در سبک زندگی دختران جوان و کم کردن آسیب به انها شود. »

خزعلی گفت: «متاسفانه فضای مجازی به امنیت دختران لطمه جدی وارد کرده است، لذا ما وظیفه داریم برنامه‌های مشترک همکاری در زمینه حمایت از ارزش‌های اخلاقی و احیای هنجارهای خانوادگی ایجاد کنیم. »

او گفت: «بدین منظور از شما برای الحاق به "جنبش تعهد به خانواده" که به ابتکار رئیس جمهور کشورم در نشست هفتاد و هشتم مجمع عمومی با هدف احیای تعهد به خانواده طرح گردید، دعوت به عمل می‌آورم. »

خزعلی در خصوص "کمیته زنان و مبارزه با فساد" که بخشی از دستور کار آن حفاظت از زنان در مقابل سوء رفتار است توضیحاتی ارائه کرد.

 

خانم «هارمونیکا استوانگوا» وزیر توسعه، زنان و امور اجتماعی و بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور زیمبابوه نیز با یادآوری سفر خود به ایران در مقام وزارت ارتباطات و صدا و سیمای کشورش گفت: به منظور گسترش شناخت مردم دو کشور از یکدیگر، مستندی از کشور زیمباوه با همکاری ایران ساخته شد، که امید است منجر به بسته علایق فی مابین مردم دو کشور شود.

وزیر توسعه و زنان زیمباوه تاکید کرد: «پیشرفت زنان ایرانی مرا به وجد آورد و اقدامات دولت برای توانمندسازی زنان شگفت زده‌ام کرد. »

او افزود: «حمایت‌های دولت ایران از مبارزه ملت زیمباوه سنگ بنای روابط دو کشور را محکم کرده است. بعلاوه تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی و یک جانبه اعمال شده توسط دول غربی علیه کشورهایمان، منجر به تحمیل فشار بر زنان و دختران شده است.»

خانم مونستوانگوا ابراز امیدواری کرد در حوزه توانمندسازی و نیز کارآفرینی میان زنان دو کشور شاهد برقراری پیوند بیشتر باشیم. زنان در زیمبابوه در حوزه تامین معیشت خانواده‌هایشان فعالند, لذا تامین محیط امن برای حضور اجتماعی آنها برای ما حائز اهمیت بسیار است.

وزیر توسعه و زنان زیمباوه از دعوت خزعلی برای حضور در نمایشگاه ایران استقبال و تاکید کرد علاقه مند است میان زنان کارآفرین دو کشور ارتباط گسترده‌تری برقرار شود.

طرف زیمبابوه‌ای همچنین مجمع توسعه جنوب آفریقا (سادک) را که متشکل از ۱۶ کشور از آفریقای جنوبی با جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری است، بستر مناسبی برای تعمیق مناسبات و گسترش تبادلات اقتصادی و اجتماعی معرفی کرد.

طرفین در پایان وضعیت زنان غزه را تاسف بار قلمداد کردند و خواهان اتمام جنایت علیه بشریت علیه مردم بیگناه غزه شدند.

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران ایران در امور زنان و خانواده در صدر هیاتی رسمی برای شرکت در این نشست به نیویورک سفر کرده است. شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ مارس ۲۰۲۴ (۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲) با حضور ۱۰۱ هیات عالیرتبه از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.

نشست شصت و هشتم کمیسیون مقام زن با موضوع اصلی «پرداختن به فقر و تقویت نهادها و تأمین مالی برای همه زنان و دختران» آغاز به کار کرده است. امسال ۱۰۱ هیات عالی‌رتبه از سراسر جهان در این نشست به بحث و تبادل نظر و گفت‌وگو پیرامون موضوعات اولویت‌دار زنان خواهند پرداخت.

در جهان امروز ۱۰.۳ درصد از زنان در فقر شدید زندگی می کنند و فقیرتر از مردان هستند. سازمان ملل متحد پیش بینی می کند برای پایان دادن به این فقر تا انتهای دهه پیش رو، پیشرفتی ۲۶ برابر سریعتر به سمت پایان دادن به فقر لازم است.

همچنین داده های ۴۸ اقتصاد در حال توسعه نشان می دهد که برای دستیابی به توانمندسازی زنان و پایان دادن به فقر و گرسنگی بیش از ۱۰۰ میلیون دختر و زن در جهان، به سرمایه ای بالغ بر ۳۶۰ میلیارد دلار اضافی در سال نیاز است.

دستور رسمی نشست شصت و هشتم کیمسیون مقام زن سازمان ملل در حالی به فقر و محرومیت زدایی توجه دارد که جامعه جهانی، امروز شاهد رخدادهایی تاسف باری از گرسنگی کودکان و فقیرتر شدن لحظه به لحظه زنان در فلسطین به دلیل جنگ اسرائیل است.

ارسال نظرات