خبرهای داغ:

روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

هفته‌نامه آبزرور در گزارشی تکان‌دهنده نوشت که فقر در میان کودکان انگلیس از کنترل خارج شده و مدارس این کشور ناگزیر به اسکان، استحمام و شستن لباس‌های فرم دانش‌آموزان روی آورده‌اند.
کد خبر: ۹۵۸۶۴۲۰
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
 
 
 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-  آبزرور نوشت: مدیران مدارس می‌گویند که علاوه بر کمک به رفع گرسنگی، با افزایش تعداد کودکانی روبرو هستند که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تخت کافی برای خواب ندارد و یا به دلیل سرد بودن هوا قادر به خوابیدن نیستند. آنها هشدار می‌دهند که فقر باعث مشکلات رفتاری، غیبت مداوم و سلامت روان دانش‌آموزان شده است.

 مدیر یک دبستان در منطقه‌ای محروم در شمال غرب انگلیس که به‌طور ناشناس صحبت می‌کرد، به این نشریه انگلیسی گفت: «ما دانش‌آموزی داریم که هفته‌ای یکی دو بار او را دوش می‌گیریم.» وی حمام خانواده دانش‌آموزش را نفرت‌انگیز توصیف کرد و گفت که آنها توان خرید محصولات شوینده را ندارند.

به گفته او، مدرسه همچنین لباس فرم دانش‌آموزانی را که ماشین لباسشویی ندارند، می‌شوید. وی افزود: «ما دانش‌آموزان زیادی داریم که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تخت کافی ندارند و یا مادری با دو یا سه کودک روی یک تحت می‌خوابد. به همین خاطر پشتیبان‌ مدرسه اغلب کودکانی را که از کمبود خواب رنج می‌برند از کلاس خارج می‌کنند تا یک یا دو ساعت بخوابند.»

وی ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه او، «روی مبل ها و در خانه‌هایی با شیشه های شکسته، بدون پرده و یا دارای موش می‌خوابند.» او بیان داشت: «من از برخی از این خانه‌ها که بازدید می‌کنم واقعاً ناراحت می شوم.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس چندی پیش گزارش داد که حدود یک سوم کودکان در این کشور در فقر زندگی می‌کنند. بر اساس این گزارش، ۴.۲ میلیون کودک معادل ۲۹ درصد از جمعیت زیر ۱۸ سال، در فقر نسبی بوده‌اند. فقر نسبی به شرایطی نسبت داده می‌شود که هر خانوار بعد از کسر هزینه‌های مسکن، با کمتر از ۶۰ درصد درآمد متوسط زندگی کند.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۳۵۰ هزار کودک دیگر پس از تصمیم دولت برای توقف کمک هزینه‌ معیشتی اضافی که برای دوران همه‌گیری کرونا تخصیص داده شد، در پی افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی به فقر نسبی کشیده شدند.

همچنین آمارها حاکیست که در مجموع ۴۵ درصد از همه کودکان فقیر در خانواده‌هایی بودند که کوچک‌ترین فرزندشان زیر پنج سال داشت این درحالیست که ۷۱ درصد در خانواده‌های کارگری زندگی می‌کردند. بیش از ۸۰۰ هزار کودک هم در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که برای امرار معاش به بانک غذا وابسته هستند.

طبق آمار منتشر شده خانواده‌های فقیر طی سال‌های اخیر دچار فقر عمیق شده‌اند. فقر عمیق به شرایطی گفته می‌شود که هر خانوار بعد از کسر هزینه‌های مسکن، با کمتر از ۵۰ درصد درآمد متوسط زندگی کند. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲.۷ میلیون کودک در فقر عمیق بسر برده که ۵۰۰ هزار نفر بیشتر از سال ۲۰۱۰/۱۱ است.

داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس همچنین از فقر بیشتر کودکان غیربومی در انگلیس حکایت دارد. در مجموع ۵۳ درصد از کودکان در خانواده‌های سیاه پوست بریتانیایی، آفریقایی یا کارائیب ساکن انگلیس در فقر بودند.

کمپین موسوم به «کودک شمال» هم روز جمعه با انتشار گزارشی هشدار داد که پس از دهه‌ها کاهش خدمات عمومی در انگلیس، مدارس این کشور اکنون در «خط مقدم نبرد علیه فقر کودکان» هستند. این سازمان از دولت لندن خواسته تا بودجه خود را برای کمک به مدارس برای حمایت از بیش از ۴ میلیون کودکی که اکنون در فقر زندگی می کنند، افزایش دهد.

ارسال نظرات