خبرهای داغ:

در بخش زنان و خانواده سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم؛ روایت متفاوت از نقش زنان در تمدن‌سازی

بخش زنان و خانواده سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با معرفی زنان موفق و تاثیرگذار و زنانی که راه گم کردند، دوراهی تاریخ را به نمایش گذاشته و نقش متفاوت زنان در تمدن‌سازی را روایت کرده است.
کد خبر: ۹۵۸۹۰۷۱
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

 

حسن وزیری، مدیر بخش زنان و خانواده سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مورد فعالیت‌های این بخش بیان کرد: وقتی می خواهیم در موضوع عفاف و حجاب صحبت کنیم حتما باید قله هایی را برای مخاطب بانو مشخص کنیم و بگوییم که این قله ها وجود دارند و حرکت به سوی این قله ها شدنی است و مسیر درست زندگی، تحصیل و زیستن شما بانوان نیز می تواند در این مسیر درست باشد.

وزیری ادامه داد: در این غرفه مسیر انحرافی و اشتباه در غالب‌ عکس‌نوشت با پوسترهای بزرگ در برابر مسیر درست به نمایش گذاشته شده است و مخاطب در این غرفه دوراهی های از ابتدای خلقت تا به امروز را به چشم می بیند.

تشریح دوراهی های تاریخ در قرآن 

وی با اشاره به شبهات حجاب و برخی اغتشاشات در موضوع حجاب در سال قبل یادآور شد: سال گذشته در کشور ما برای زنان و دختران دوراهی بود که ممکن است این دوراهی در فضاهای سبک زندگی، اجتماعی، سیاسی، و ... نیز وجود داشته باشد و از سوی دیگر قرآن هم بر این دوراهی ها تاکید و ما را به‌ سمت‌ نور هدایت کرده است.

مدیر بخش زنان و خانواده سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: ما دوراهی ها را از زمان همسر فرعون و لوط تا امروز برای مخاطبان در این بخش به نمایش گذاشتیم، تا مخاطب بداند این دوگانگی و دو راهی توسط خدا ترسیم شده است.

 

 

زنان الگو و زنان مغضوب

وی ادامه داد: به عنوان مثال امروز خانم طناز بحری ایرانی خارج از کشور است که در هلند زندگی می کند و یکی از قطب های پزشکی است و در سفر به ایران، وطن را کشتی نجات نوح می خواند و در مقابل یک سلبریتی، ایران و خاورمیانه را بدترین جای دنیا می داند و کشور را ترک می کند که این دو نفر دو اندیشه متفاوت را انتخاب کرده اند.

وزیری ابراز کرد: ما در این غرفه دوراهی از میان اقوام مختلف کشور را به نمایش گذاشتیم به عنوان مثال دختر کومله ای که در عروسی خود ۴ سپاهی، ۲ بسیجی و ۳ ارتشی را برای آغاز زندگی مشترک خود سر می برد و از روی جنازه آنها عبور می کند و دختر دیگری از همین دیار به جرم اعتقاد و پایبندی به جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) به فجیع ترین شکل ممکن شکنجه و کشته می شود.

وی در ادامه گفت: امروز ما در یک سو مرحوم مرضیه دباغ و شادمهری را داریم و در دیگر سو مریم رجوی و مسیح (معصومه) علی‌نژاد را! ما در این بخش سعی کردیم مخاطبان را با این دوگانه ها آشنا کنیم.

وزیری یادآور شد: این دوراهی ها نمونه ای از آخرالزمان است که نشان می دهد در این دوره امتحانات سخت تر شده و مردم غربال می شوند و بانوان و دختران جامعه سهم بزرگی در جامعه سازی و تمدن سازی دارند و اگر بانوان و دختران جامعه این موضوع را درک کنند در دوراهی ها انتخاب اشتباه نمی کنند یا مرعوب محتوای دروغین و فریب های فضای مجازی نمی شوند.

 

 

به اندازه شهدا به بانوان تاثیرگذار مدیون هستیم

وی در ادامه گفت: ما در ایران اسلامی بالغ بر ۱۰۰ بانوی تاثیرگذار و نقش آفرین داریم که توانستند در کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، پزشکی ، اجتماعی و …نقش آفرینی کنند. اگر امروز ما می توانیم ایران قوی و جایگاه آن‌ را در حوزه های مختلفی به نمایش بگذاریم این قوی شدن تنها در سایه زنان و بانوان قوی و پیشقراولی آنها بوده است. اما این موضوع را حتی کارگزاران، مردان و زنان جامعه ما نمی دانند و دست اندرکاران و دستگاه‌های اجرایی کشور از وجود این زنان بی اطلاع هستند در حالی که این زنان باید در کتب درسی و نظام آموزشی وارد و به جامعه معرفی شوند.

وزیری خاطرنشان کرد: ما بانوانی داریم که به همان اندازه که به شهدای امنیت و دفاع مقدس و مدافع حرم مدیون هستیم به همین بانوان نیز مدیون هستیم، یعنی وقتی قصه آنها را می خوانیم و با شهدا مقایسه می کنیم، می بینیم که این زنان چیزی از شهدا کم ندارند و مجاهدت های بسیار کرده اند.

مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری زنان موفق را معرفی کنند

وی در ادامه گفت: بسیاری از بانوان معرفی شده در این بخش به عنوان زنان موفق زنده و در قید حیات و الگوی موفق جامعه هستند که باید به جامعه معرفی و حتی به عنوان سلبریتی مطرح شوند، این بانوان ارزش‌های اخلاقی بسیاری از جمله تلاش، پشتکار، سخت کوشی و مقاومت دارند که می تواند به عنوان الگو معرفی شود.

وزیری در ادامه بیان کرد: هیئات، سازمان ها و نهادها، مساجد و کانون‌های فرهنگی این زنان را به جامعه معرفی کنند این مراکز می توانند چهره‌ های مطابق با زنان قرآنی را به جامعه معرفی کنند. اگر می‌خواهیم مسئله حجاب در جامعه به درستی حل شود در بخش جهاد تبیین و هدایت افکار باید چهره های بانوان موفق را دائما به عنوان قله های دست یافتنی به دختران و زنان نشان دهیم و سهم آنها را در جامعه سازی و تمدن اسلامی به نمایش بگذاریم. 

زنان آگاه پاسخگوی شبهات

وی با اشاره به توانمندسازی و آگاهی بخش به زنان در پاسخ به مسائل مختلف، ابراز کرد: باید شبهات حجاب و اسلام را به جامعه بشناسانیم و در معرفی درست الگوهای موفق گام برداریم اما چون جامعه زنان آگاهی لازم را از امر به معروف و نهی از منکر ندارند به درستی پاسخ شبهات را نمی دهند و در مقابل سوالاهای مختلف سکوت می کنند؛ بخش زنان و خانواده نمایشگاه قرآن با معرفی زنان موفق در غالب‌ پوسترها و قرار دادن دیوار آزاد و سهم زنان در جامعه سازی اسلامی را به نمایش گذاشته است اتفاقی که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

ارسال نظرات