خبرهای داغ:
دکتر معصومی:

مردم نان تیره و سبوس‌دار مصرف کنند

همدان-رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با تاکید بر اینکه مردم نان تیره و سبوس‌دار مصرف کنند، گفت: باید فرهنگ‌سازی در این خصوص به سمت مطالبه‌گری پیش رود تا سبوس آرد حذف نشود.
کد خبر: ۹۵۹۳۶۹۵
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر حبیب معصومی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نهاوند اظهار کرد: در کشور ما ۶۳ درصد انرژی افراد از طریق نان تأمین می‌شود اما متأسفانه مصرف برخی از نان‌های صنعتی امروز نه تنها به سلامتی کمک نمی‌کند بلکه موجب مسائل گوارشی نیز می‌شود که علت عمده آن حذف سبوس از آرد است.

وی با تاکید بر اینکه مردم نان تیره و سبوس‌دار مصرف کنند، بیان کرد: بر این اساس، اطلاع رسانی و اقداماتی از این دست در این خصوص لازم است تا مردم نسبت به مزایای مصرف نان کامل آگاه شوند و فرهنگ‌سازی در این خصوص به سمت مطالبه‌گری پیش رود تا سبوس آرد حذف نشود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان افزود: سبوس‌گیری بسیار به کیفیت نان آسیب می‌زند و چون برای کارخانه‌داران سود اقتصادی دارد و سبوس را به شکلی جداگانه به فروش می‌رسانند بنابراین به حذف سبوس از آرد اقبال بیشتری دارند.

وی عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در راستای مصرف نان سبوس‌دار به جای نان سفید باید انجام شود که ارشاد، آموزش و پرورش و صدا و سیما در این موضوع نقش اثرگذاری دارند.

معصومی همچنین با اشاره به اینکه هر سه ماه یکبار در دانشگاه علوم پزشکی همدان میزان سموم در محصولات کشاورزی پایش و بررسی می‌شود، گفت: ماشین‌ آلات فرآوری تولید و پخت نان باید بروزرسانی شوند، همچنین مخمر یارانه‌ای نیز در این دستورالعمل پیش‌بینی شده است.

*برخی روستاهای نهاوند آب آرسنیک‌دار مصرف می‌کنند 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند نیز در این کارگروه با بیان اینکه تاکنون ۱۹۰ شیر رایگان در مدارس توزیع شده است و باید پیوسته باشد، با اشاره چاقی جمعیت گفت: ۳۰ درصد دانش‌آموزان مدارس ما دچار چاقی هستند و باید به دلیل کمین دیابت برنامه جلوگیری از چاقی اجرا شود.

زهره دهبوره با بیان اینکه برخی روستاهای نهاوند آب آرسنیک‌دار مصرف می‌کنند، بیان کرد: برخی مناطق به دلیل اینکه عمدتاً آتشفشان بوده و ناشی از رفتار بشر نیست، آلوده به آرسنیک هستند که باید تدبیر مناسب اندیشیده شود، این موضوع اغلب شامل روستاهایی که تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند و منبع تامین آب آشامیدنی از چشمه است، می‌شود.

وی افزود: آرسنیک از فلزات سنگین است که برای سلامت مردم خطرناک و حالت تجمعی در آبزیان دارد و موجب سرطان پوست، ریه، کلیه و امراض سخت می‌شود، که خواهشمندیم اداره آب فاضلاب نسبت به پوشش و ساماندهی آب در برخی مناطق شامل موضوع اقدام کند.

هاشم ده‌پهلوانی مدیر آب و فاضلاب شهرستان نهاوند نیز گفت: باید تصفیه خانه آب ایجاد شود که اغلب در بخش مرکزی از جمله گاماسیاب، شعبان، وراینه و... است، که نیازمند اعتبارات است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات