معلم و نخبه بسیجی گفت: از اولین معلم عالم، خداوند متعال و بعد پیامبران و امامان و...، هدفشان رشد انسان بوده و است، اما نقش معلمان و فرآیند آموزش و پرورش در آینده تغییر خواهد کرد.
کد خبر: ۹۵۹۵۸۰۳
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، رحمانی خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج از البرز، در گفتگوی تفصیلی با زینب رضایی، معلم، مدرس، مولف و پژوهنده برتر استان البرز و بسیجی حوزه ۱۲۸ حضرت ام البنین (س) آورده است:

لطفاً به‌طور مختصرخودتون را معرفی و سوابق علمی ـ آموزشی و اجرایی خود را بیان کنید.

بنده زینب رضایی، کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، با افتخار مادر ۲تا آقا پسر گل و آموزگار اول ابتدایی و معاون آموزشی؛ مربی حلقات صالحین و مربی طرح شهید عزیز اللهی، مدرس کشوری دوره‌های توانمند سازی مربیان، معلمین در موسسه دانش و رویش دپارتمان نشاط و دانایی؛ معلم نمونه منطقه‌ای استان البرز سال تحصیلی ۱۴۰۲؛ معلم نمونه جلوه‌های ویژه معلمی، سال تحصیلی ۱۴۰۱؛ مولف ۶جلد کتاب؛ ویراستار ۱۲جلد کتب کمک آموزشی بر مدارسعادت؛ پژوهنده و مولف برتر استان البرز سال تحصیلی،۱۴۰۱؛ مولف برتر استان البرز ۱۴۰۲؛ مدرس برتر در همایش تقدیر از مدرسان و فعالان آموزشی طرح ارتقای مهارت مربیان کودک کشور، اصفهان بهمن ۱۴۰۰؛ مقام دوم گروهی در نمایشگاه تالار ایده‌های مدرسه و نواوری‌های تربیتی اسفند ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲دانشگاه علوم تحقیقات تهران؛ نفر برتر مقاله در اولین همایش ملی کاربرد فناوری در پداگوژی دانشگاه فرهنگیان همدان، اردیبهشت ۱۴۰۲؛ پذیرش مقاله در نخستین همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز‌های ویژه با تاکید بر برنامه درسی اسفند ۱۴۰۲

از نگاه شما یک معلم موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بنظرم معلم موفق این است که هر لحظه در حال یادگیری باشد، مطالعه فراوان، مهارت ارتباطی و احساسی خود را تقویت و فعال نگه دارد.

در مفهوم واژه معلم، این معنی جا افتاده که معلم فقط یاد دهنده است درصورتیکه معلم در هر جلسه آموزشی، چندین نکته مهم را از مخاطب خود یاد می‌گیرد.

نظرتان در مورد اهمیت پرورش چیست؟

پرورش مهمترین قسمت آموزش هست، همانطور که می‌دانیم پرورش یعنی رشد و تربیت و آموزش یعنی یاد دادن تعلیم، در آموزش توانایی‌ها، دانسته‌های فرد بالا می‌رود و در پرورش، قدرت استفاده از این توانایی‌ها نمود پیدا می‌کنند.

پس منِ معلم باید ابتدا با توجه به تفاوت‌های فردی، استعداد و توانایی‌های دانش آموز را شناسایی کنم و بعد به پرورش و آموزش آن بپردازم.

معلمین چطور می‌توانند با دانش آموزان رابطه‌ی بهتری برقرار کنند؟

دانش آموزان همان فرزندان خودمان هستند، یعنی هر برخورد و واکنشی که داشته باشیم متقابلا از بچه‌ها دریافت می‌کنیم، پس اینجا به این نتیجه می‌رسیم اگر بتوانیم در برخورد اول مهارت ارتباطی، مهارت احساسی، ایجاد امنیت و آرامش خوبی را برقرار کنیم، رابطه‌ی خوبی با دانش آموز خواهیم داشت.

به نظر شما معلمی در آینده چه فرقی می‌کند، فناوری اطلاعات چه کمکی به آموزش کرده است؟

هویت اصلی معلمی هیچ گاه تغییر نخواهد کرد، از اولین معلم عالم، خداوند متعال و بعد پیامبران و امامان و...، هدفشان رشد انسان بوده و هست، اما نقش معلمان و فرآیند آموزش و پرورش در آینده تغییر خواهد کرد.

با پیشرفت فناوری، تغییرات اجتماعی و نیاز‌های جامعه، نیاز‌های آموزشی و نحوه ارائه آموزش نیز در حال تغییر است. برخی از تغییراتی که ممکن است در آینده در نقش معلمان رخ دهد عبارتند از:

۱_ استفاده بیشتر از فناوری: با پیشرفت فناوری، معلمان ممکن است بیشتر از ابزار‌های دیجیتال و آموزشی آنلاین برای ارائه مطالب به دانش‌آموزان استفاده کنند.

۲_تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی و همکاری: در آینده، احتمالاً تمرکز بیشتری بر توسعه مهارت‌های ارتباطی، همکاری و حل مسائل در دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

۳_ آموزش به شیوه‌های نوآورانه: معلمان ممکن است بیشتر به توسعه روش‌های آموزشی نوآورانه و تعاملی تمایل داشته باشند تا دانش‌آموزان را بهتر برای جهان پیشرفته و پویا آماده کنند.

۴_ توجه به تفاوت‌های فردی: معلمان به نحوی که توجه بیشتری به نیاز‌ها و توانایی‌های هر دانش‌آموز داشته باشند و به شیوه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده بپردازند.

۵_همکاری با دانش‌آموزان به عنوان هم‌آموزان: مفهوم هم‌آموزی و همکاری بین معلمان و دانش‌آموزان به عنوان یک فرایند آموزشی موثر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به طور کلی، معلمان در آینده نیاز به توانایی سازگاری با تغییرات، آموزش به شیوه‌های نوآورانه و استفاده از فناوری در فرایند آموزش خواهند داشت. این تغییرات ممکن است بهبود کیفیت آموزش و یادگیری و توسعه مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان را تضمین کنند.

چه ارتباطی بین روش تدریس شما و سبک یادگیری دانش آموز وجود دارد؟

ببینید درتدریس از انواع روش‌های نوین آموزش با توجه به درس و فضا و امکانات و... استفاده می‌شود و منِ معلم باید این تدریس را بر مبنای سبک یادگیری دانش آموزان برنامه ریزی کنم؛ یعنی ارائه محتوا با توجه به سبک‌های یادگیری در ذهنم داشته باشم، معلمان باید توجه داشته باشند که دانش‌آموزان ممکن است با سبک‌های یادگیری مختلفی مثل بصری، شنیداری یا کاربردی یاد بگیرند.

بنابراین، ارائه محتوا به شیوه‌ای که با سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان هماهنگ باشد، می‌تواند بهبود یادگیری آن‌ها را تسهیل کند.

چه نکاتی برای تربیت نسل جدید از دانش‌آموزان به عنوان یک معلم پیشنهاد می‌کنید؟

به عنوان یک معلم، تربیت نسل جدید از دانش‌آموزان نیازمند توجه به برخی نکات و اصول مهم است.

مهمترین موردتربیت نسل جدید باتوجه به آموزش‌های مجازی، ارتباطات مجازی و... ارتقاء مهارت‌های زندگی است، معلمین به دانش‌آموزان، مهارت‌های زندگی مانند مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان، حل مسئله، همکاری و انعطاف‌پذیری را آموزش دهند تا آن‌ها برای مواجهه با چالش‌های زندگی آماده شوند و نکته دیگر توسعه تفکر انتقادی و خلاقیت هست که تشویق دانش‌آموزان به تفکر انتقادی، پرسش کردن سوالات و توسعه خلاقیت آن‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و به راهکار‌های نوآورانه دست یابند و مکمل مهارت‌های زندگی و تفکر خلاق و نقادانه، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی هر دانش آموزهست به دانش‌آموزان ارزش‌های اخلاقی مانند احترام، صداقت، مسئولیت‌پذیری و همدلی را آموزش دهید تا در جامعه به عنوان شهروندان پرورش یافته و مسئول عمل کنند.

ایجاد محیطی که دانش‌آموزان را به تعامل، همکاری و فعالیت‌های آموزشی تشویق کند می‌تواند به یادگیری و توسعه شخصیت آن‌ها کمک کند؛ و نکته آخر که با توجه به پیشرفت روز افزون علم، باید گفت: آموزش مهارت‌های مرتبط با فناوری اطلاعاتی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با جهان دیجیتالی امروزی ارتباط برقرار کنند و برای آینده آماده شوند. از طرفی، به عنوان معلم، همواره به روز بودن با تغییرات و نیاز‌های جامعه و جهان به عنوان یک مربی و راهنما برای دانش‌آموزان نیز بسیار مهم است.

این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا نسل جدیدی از دانش‌آموزان را با توجه به نیاز‌ها و امکانات جدید آموزش دهید.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها