خبرهای داغ:

گفت‌وگو با مریم نوری، مربی پیشکسوت قرآن ۲۰ سال آموزش کلام وحی؛ از مسجد محله تا بحرین

مریم نوری، مربی پیشکسوت قرآن در حرم مطهر امام هشتم(ع) که سال‌ها در مسجد محل و بعد در حرم رضوی در حوزه کودکان کار کرده، شاگردان زیادی را تربیت کرده و خاطرات شیرینی را از سال‌های خدمت قرآنی دارد
کد خبر: ۹۵۹۶۷۱۱
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان از مشهد، از سال ۱۳۷۷ به عنوان مربی قرآنی، فعالیت خود را در دارالهدایه حرم مطهر رضوی آغاز کرد و در اتاقی کوچک به تدریس روخوانی قرآن کریم به دانش‌آموزانی که مقطع راهنمایی بودند می‌پرداخت. بعدها با اشتیاقی که به آموزش قرآن داشت؛ به عرصه آموزش کودکان نیز ورود کرد و یک سال بعد، کلاس‌های آموزشی استاد محمد رضا محسنی را در مسجد محله خودش که در کوی امیر بود راه اندازی کرد.

او حالا بیش از ۲۰ سال است که به امر آموزش قرآن به کودکان در طرح مهد الرضا(ع) مشغول است و از او به عنوان مادر مربیان مهد الرضا(ع) یاد می‌کنند. با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.  

 خانم نوری؛ از چه سالی فعالیت آموزش قرآن را در حرم مطهر رضوی آغاز کردید؟  

از تابستان ۱۳۷۷ به عنوان معلم قرآن در رواق دارالهدایه مشغول تدریس روخوانی، روان‌خوانی و تجوید شدم. در تابستان سال ۱۳۷۸ از سوی اداره قرآن حرم مطهر رضوی به ما اعلام کردند که مربیانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند در دوره آموزشی مهدالرضا (ع) که برای کودکان مقطع پیش دبستانی است شرکت کنند.

من نیز این دوره آموزشی را زیر نظر محمد رضا محسنی در کنار سایر مربیان قرآنی  که ۱۲ نفر بودیم، طی ۱۰ روز گذراندم و در مهر همان سال در مسجد محله خودمان که در کوی امیر بود، به تبلیغ طرح پرداختم.

۶۰ کودک که در جمع شان هم دختر و هم پسر بود در این دوره ثبت نام کردند. با آنکه تجربه زیادی در زمینه آموزش قرآن به کودکان نداشتم ولی با اشتیاق به فعالیت خود در این زمینه ادامه دادم.

کار با کودکان قطعا خاطرات شیرینی دارد!  

قطعا. روز اولی که کارم را در یک اتاق کوچک در مسجد امیر المومنین شروع کردم یکی از نوآموزان قرآنی گم شد و تمام روز را دنبال او می‌گشتیم؛ ولی این امر مانع نشد که از تدریس قرآن به کودکان دست بردارم.

با اعتماد به نفس بالا و با حوصله کارم را ادامه دادم. حتی چندین نوبت آقای محسنی برای بازدید به مسجد ما آمدند که از روند آموزش کودکان راضی بودند. موفقیت در اجرای این دوره آموزشی سبب شد که در منطقه ۴ آموزش و پرورش نیز به عنوان مربی قرآنی کودکان مشغول به کار شوم.

در واقع تا سال  ۱۳۸۹ به صورت همزمان هم در آموزش و پرورش و هم در مسجد محله تدریس روخوانی قرآن به کودکان داشتم.

یک روز تعدادی از نوآموزان قرآنی را که به آنها آموزش روخوانی قرآن داده بودم را به حرم مطهر رضوی بردم و آن‌ها جلوی آقای حجت الاسلام حسینی که آن زمان آموزش اداره قرآن حرم را به عهده داشتند قرآن را خواندند که این امر موجب شد که مسئولیت  یک کلاس آموزشی مهد الرضا در مدرسه دو درب حرم مطهر رضوی را به من واگذار کنند که اتاق خیلی کوچکی بود؛ ولی تزئینات زیبایی داشت.

یک سال بعد با حمایت رئیس اداره قرآن حرم مطهر رضوی با کمک مربیان قرآنی کارگاه مهد الرضا(ع) که همگی خالصانه و بدون هیچ ادعایی و افتخاری کار می‌کردند کارگاه آموزشی مهد الرضا(ع) راه اندازی شد. طی این سال‌ها این طرح با افزایش فراگیران قرآنی، به کبوترانه و در حال حاضر به رواق کودک در حرم مطهر رضوی گسترش یافته است. این طرح تاکنون حدود ۲۷ سال است که در کشور برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر در حوزه بین‌الملل نیز در برخی کشورها متقاضی دارد؟  

 بله. از سال۱۳۸۱ آقای محسنی مبدع طرح مهد الرضا(ع) و آقای حسینی رئیس اداره قرآنی حرم به استان‌هایی که نمایندگی آستان قدس رضوی دارند، سفر کرده و این طرح را در آن استان‌ها آموزش می‌دادند.

پیش از سال ۱۳۹۶ که مهدالرضا(ع) از مدیریت اداره دارالقرآن‌الکریم خارج و به مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی انتقال یابد، آموزش این طرح را در ۹ استان دارای نمایندگی آستان قدس داشتیم. الحمدلله الان به ۳۱ استان رسیده و در سطح کشور هزار و۳۸۷ کلاس مهدالرضا(ع) داریم که زیرنظر ۹۷۷ مربی مدیریت می‌شوند.

از این تعداد ۵۵۰ کلاس با حضور ۳۰۰ مربی در مشهد است. خودم این طرح را به معلمان قرآن دو کشور بحرین و عربستان آموزش داده‌ام. نوروز ۱۳۸۷ از سوی اداره به بحرین اعزام شدم و دو جلسه هم این طرح را در حرم به معلم‌های کشور عربستان آموزش دادم.

این تقاضاها همچنان ادامه پیدا کرد تا اکنون که از سه قاره اروپا، آمریکا و آسیا همچون کشورهای آلمان، کانادا، افغانستان و عراق متقاضی داریم.  

با توجه به موفقیت طرح آموزشی مهد الرضا(ع)، آیا طرح‌های دیگری را برای آموزش قرآن به کودکان در حرم مطهر اجرا کردید؟  

از سال ۱۳۸۳ سال استارت دوره آموزشی «نسیم رضوان» را زدیم که این جشنواره به صورت دوسالانه ویژه مربیان استانی مهدالرضا(ع) در مشهد برگزارمی‌شود. سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ جشنواره «نسیم بهشت» را برای قرآن‌آموزان مهدالرضا(ع) داشتیم که آن‌ها در یک دوره رقابتی در رشته‌های مختلف نمایش، قصه گویی و ... استعدادیابی می‌شدند.

ایده برگزاری جشنواره نسیم بهشت را از یکی از جشنواره‌های آموزش و پرورش الگو گرفته بودم و گمان نمی‌کردم  برگزاری این طرح تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشته باشد. از سال ۱۳۹۴ نیز طرح شباب‌الرضا(ع) راه افتاده و نونهالان قرآنی پس از مهدالرضا(ع) جذب شباب‌الرضا(ع) می‌شوند.  

با توجه به اینکه شما بیش از ۲۰ سال در حوزه آموزش قرآن به کودکان فعالیت کردید چه پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت و کمیت دوره‌های آموزشی مهد الرضا(ع) دارید؟  

دوره‌های آموزشی مهد الرضا(ع) نسبت به سال‌های اول برگزاری آن در مشهد بسیار گسترش یافته است. این طرح با آموزش مربیان قرآنی و برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی مهد الرضا(ع) در سایر شهرهای کشور و حتی در حوزه بین‌الملل برگزار می‌شود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر ۷ عنوان کتاب برای کودکان مهد الرضا(ع) در حوزه آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن با استفاده از شعر، قصه و بازی، آداب زیارت و آشنایی با ائمه معصومین(ع) برای کودکان چاپ شده است. کیفیت آموزشی دوره‌های مهد الرضا(ع) بسیار بالاست و افزایش فراگیران قرآنی در سال‌های اخیر گواه این سخن است.

به نظر من باید برای کودکانی که دوره ‌ای آموزشی مهد الرضا(ع) را می‌گذرانند دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار شود؛ اگر چه دوره‌های آموزشی شباب الرضا و پیشگامان قرآنی برای کودکان برگزار می‌شود اما باید این دوره ها ادامه دار باشند و یک نوآموز قرآنی از سنین کودکی تا نوجوانی و جوانی تحت پوشش خود قرار دهد. می‌توان شبکه فراگیران قرآنی حرم مطهر رضوی را تشکیل داد.

برای آنان همایش قرآنی برگزار کرد. از اساتیدی که در حوزه آموزش قرآن به کودکان کار می‌کنند، همچون آقای مصباح و آقای خلوصی بهره گرفت یا هیات مذهبی با حضور جوانانی که دوره های آموزشی مختلف قرآنی حرم مطهر رضوی تشکیل داد و حافظ و قاری از میان آنان پرورش داد و پرچم جلسات سنتی قرآن را به آن‌ها هدیه داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار