احیای امربه‌معروف در جامعه نیازمند تبیین صحیح است

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: برای اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه به‌درستی احیا شود ابتدا باید اصل آن را برای عموم تبیین کرد.
کد خبر: ۹۵۹۷۴۳۹
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از فریمان، مهدی رضایی در دومین شورای امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر شهرستان فریمان اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که بر ستادهای امربه‌معروف وارد است عدم تبیین درست فریضتین در سطح عمومی به ویژه دستگاه‌های اجرایی است.

وی امربه‌معروف و نهی منکر را یکی از اساسی‌ترین اصول‌دین مبین اسلام خواند و فرهنگ‌سازی و الگوسازی صحیح را راهکار اصلی اجرای این اصل اساسی شریعت اسلام دانست و افزود: نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می‌کند که او ناظر و مراقب همه اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می‌افتد. این مطلب در فقه اسلامی تحت عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مطرح شده و از مهم‌ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می‌رود؛ چنان‌که از مهم‌ترین فرایضی است که وجوب کفایی آن ضروری دین شناخته شده و ضامن بقای اسلام است.

رضایی اعلام کرد: باتوجه‌به ضرورت احیای فریضتین در سطح جامعه در تمام دستگاه‌های اجرایی شوراهای امربه‌معروف راه‌اندازی شده و رؤسای ادارات به‌عنوان رؤسای شورا معرفی و حکم انتصاب دارند و موظف به احصای مهمترین معروفات و منکرات تخصصی در حوزه مسئولیت خود بوده و تدوین طرح های عملیاتی پیرامون توسعه و اشاعه معروفات و کاهش و زدودن منکرات احصاء شده می باشند.

وی آموزش و مطالبه‌گری را دو اصل مهم در احیای فریضتین معرفی کرد و گفت: در حوزه آموزش چگونگی احیای معروف و برخورد با منکر آموزش داده می‌شود و در حوزه مطالبه‌گری مردم می‌توانند مشکلات را مطرح و مسئولان دستگاه‌های اجرایی موظف به پاسخگویی هستند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی اعلام کرد: باتوجه‌به اهمیت حوزه مطالبه‌گری، ستاد استان نرم‌افزار سو که شامل سه بخش اصلی شبکه بزرگ نظارت مردمی، ستاد امربه‌معروف به‌عنوان حلقه واسط بین دستگاههای دولتی و مردم و ادارات و دستگاههای دولتی طراحی و در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در این نرم‌افزار مردم موضوع مورد نظر و مطالبه خود را ثبت کرده و تا پایان گزارش‌دهی و پاسخگویی مسئول مربوطه قادر است مراحل پیگیری را رصد کند و چنانچه به پاسخ قطعی نرسید مجدد از ابزار تعبیه شده در نرم افزار، گزارش را فعال نماید.

 باید با مشارکت همگانی و شیوه صحیح مشکل بی‌حجابی در جامعه کاهش یابد

 رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریمان گفت: مسئله حجاب یکی از مسائل مهم روز شده است و باید برای رفع بی‌حجابی در جامعه مشارکت همگانی انجام و با شیوه‌های صحیح این مشکل کاهش یابد و به صفر برسد.

 حجت‌الاسلام سید مهدی معلمی اعلام کرد: رعایت عفاف و حجاب یک مطالبه عمومی است که عده‌ای آن را نقض کرده‌اند و باید با مشارکت همگانی و با شیوه‌های صحیح این مشکل کاهش یابد و به صفر برسد.

 امام‌جمعه فریمان با استناد به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در خصوص آمران به معروف و ناهیان از منکر افزود: تنها کسی می‌تواند امربه‌معروف کند یا نهی‌ازمنکر کند که دارای سه صفت شامل عامل به آنچه امر می‌کند و از آنچه نهی می‌کند، عادل است نسبت به آنچه امرونهی می‌کند و با مهربانی و دوستانه امرونهی کند؛ باشد.

 وی در ادامه با تأکید بر اهمیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بیان کرد: از میان فرایض متعدد دینی، اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اهمیت بسیار بالایی نسبت به سایر فرایض دارد. بررسی متون دینی نشان می‌دهد که عمل به این فریضه، امت اسلام را به بهترین امت تبدیل می‌کند.

 رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریمان اعلام کرد: مسئله حجاب یکی از موضوعات امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است باید برای رفع مشکل بی‌حجابی در جامعه شیوه‌های درست را بکار برد. فریمان باتوجه‌به داشتن مردمی مؤمن و انقلابی باید برای احیای فریضتین گام بردارد و با مشارکت همگانی و استفاده از ظرفیت خلاقیت جوانان و همدلی مسئولین و مردم این واجب فراموش شده برپا و احیا شود.

 بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه با موضوعات احصای معروف در فریمان اجرا شده است

 سید هادی شمس، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریمان در شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت: بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه با موضوعات امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان فریمان اجرا شده است.

وی افزود: سال گذشته و در ابتدای امسال بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه علاوه بر برنامه‌های ابلاغی ستاد استان با موضوعات احیا و احصای فریضتین در شهرستان، با همکاری دستگاه های اجرایی به ویژه بسیج خواهران برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

شمس بیان کرد: در همین راستا با همکاری حوزه مقاومت بسیج کوثر خواهران، چهار نمایشگاه ویژه امربه‌معروف و نهی از منکر در پارک شهید کبیری هم‌زمان با عید غدیر، ماه مبارک رمضان، هفته احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برگزار شد و بالغ بر ۵ هزار نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند.

وی عنوان کرد: جذب طلایه‌داران معروف با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بسیج و برگزاری دوره های آموزشی، ایجاد کانال در فضای مجازی و آموزش و انتشار مطالب مرتبط با فریضتین، نصب بنرهای دیداری و توزیع تراکت و پوسترهای فرهنگی و توجیهی و استفاده از مربیان معروف در مدارس از دیگر برنامه های ستاد می باشد.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریمان اعلام کرد: همچنین تیم های تذکر لسانی طلایه داران و بسیج خواهران در سطح شهرستان فعال هستند و طی سال گذشته ۴ هزار تذکر لسانی در حوزه‌های مختلف ثبت شده است. توزیع بیش از ۳۰۰۰ بسته فرهنگی و رزق معنوی از دیگر فعالیت های ستاد با همکاری تیم های امر به معروف بسیج خواهران بوده است.

وی عنوان کرد: در اجرای طرح نور فراجا در شهرستان فریمان، طلایه داران و تیم های تذکر لسانی بسیج نیز همکاری و مشارکت دارند.

برنامه‌های شهرستان برپایه مردم‌محوری بنا شده است

 حمید اکبری، رئیس شورای فرمانداری فریمان در این جلسه گفت: برنامه‌های این فرمانداری با شعار مردم‌محوری و بر پایه مردم‌داری اجرا می‌شود. تکریم ارباب‌رجوع که یکی از شاخصه‌های مهم امربه‌معروف است در ادارات شهرستان نهادینه شده و مسئولین پاسخگوی مردم هستند.

 فرماندار فریمان خاطرنشان کرد: تذکر لسانی یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش منکرات است، فرهنگ‌سازی این امر باید از بدنه آموزش‌وپرورش شکل گیرد و دانش‌آموزان با این فرهنگ مأنوس شوند.

 وی تذکر لسانی را بهترین مهره برای ایجاد محرک در زمینه احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دانست و توضیح داد: همه شهدا بحث فریضتین و خاصه عفاف و حجاب را به ما تذکر داده‌اند و ما را به انجام آن دعوت کرده‌اند ما باید ترویج معروف را در سطح جامعه در دستور کار قرار دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار