میزگرد تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛

در شرایط فعلی،کشور و انقلاب به گفتمان پیشرفت عزتمندانه نیاز دارد/افرادی که وارد مجلس می‌شوند باید قائل به قانون مداری باشند

میزگردی با حضور تشکل‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس و مسئول جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۵۹
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی به نقل از تسنیم ، میزگردی با حضور تشکل‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور  مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس و مسئول جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس برگزار شد.
سوالات

رسالت جنبش دانشجویی را چه می‌دانید و تا چه اندازه سعی شده این اقدامات در مسیر نظام و انقلاب باشد؟


ذاکریان: جنس بسیج اجتماعی است که به دنبال تحقق بیانات مقام معظم رهبری و امام(ره) است و بر آن است که در هر حوزه‌ای که ورود پیدا ‌می‌کند، معیار‌ها و ضرورت‌های آن مجموعه را با نگاه و توصیه‌های مقام معظم رهبری تطبیق دهد؛ این در حالی است که این مهم در محیط دانشگاه با توجه به اثر گذاری آن پرر نگ تر شده و نقش بسیج را نیز بیشتر می‌کند.


بسیج در جنبش دانشجویی بر آن است که نیرو‌هایی هم تراز با انقلاب تربیت کند و بکوشد چشم انداز مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه خروجی دانشگاه باید چمران باشد را محقق سازد؛ حفظ، حراست و پاسداری از انقلاب که خود نیازمند شناخت دقیق از انقلاب، خطوط قرمز و ضرورت‌های انقلاب است نیز یکی دیگر از اقدامات جنبش دانشجویی بسیج است تا به واسطه آن بتواند آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را بدون وارد شدن خدچه‌ای حفظ کند.


بصیرت است که می‌تواند ما را در انجام هر چه بیشتر امور یاری رساند، جنبش دانشجویی بسیج در جهت بالابردن معلومات و آگاهی‌ نسبت به رخداد‌ها، با آموزش و دعوت از افرادی که در موضوعات سیاسی، تاریخی و فرهنگی آگاهی بیشتری دارند برآن است که در زمینه بصیرت دانشجویان گام بردارد.


توکلی: دو رویه در امور جنبش‌های دانشجویی صورت می‌پذیرد، رویه صنفی که به حل و پیگیری مسائل صنفی، آموزشی و رفاهی دانشجویان می‌پردازد و رویه سیاسی و اجتماعی که بیشتر بدان توجه شده و خبرساز بوده است؛ در رویه سیاسی انجمن اسلامی با تبعیت از فعالیت و خط مشی 70 ساله‌اش بر آن بوده که آرمان خواهی اصیل و همیشگی فعالین دانشجویی را در داخل کشور با هدف تحقق لوازم مردم سالاری و ایستادگی در برابر استبداد و در خارج با هدف نفی سلطه و استقلال کشور دنبال کند.


سعی ما در انجمن اسلامی به عنوان یکی از تشکل‌های دانشگاهی این است که عقبه هویتی خود را مدنظر قرار دهیم و بر اساس آن اقدامات لازم را صورت دهیم، در رویه سیاسی و اجتماعی سعی شده با توجه به آگاهی بخشی، نشست‌ها و مراسماتی برپا شود که در کنار آن می‌توان به برپایی جلساتی در باب تاریخ و دین شناسی اشاره کرد.


مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که دانشگاه باید سیاسی باشد، دانشجو باید دارای قدرت تحلیل و بینش سیاسی باشد؛ شان نزول تشکل‌های دانشجویی تحقق فرمایشات رهبری است، تشکل‌های سیاسی دانشجویی همچون انجمن اسلامی، بسیج و جامعه اسلامی با وجود فراز و نشیب‌هایی که دارند، برآن‌اند که با دغدغه‌مندی در مسائل سیاسی، دانشگاه را زنده نگاه دارند.


علت آنکه احزاب سیاسی، دانشگاه را محلی برای تبلیغ و رفت‌و‌آمد‌های خود می‌دانند چیست؟


ذاکریان: احزاب پس از پیشینه درخشانی که در ابتدای انقلاب،همچون حزب جمهوری به جای گذاشتند، به طور تقریبی «مریض متولد شدن» را به عنوان رویه دنبال کردند و به تقابل با یکدیگر پرداختند، آنچه که از جانب احزاب صورت می‌پذیرفت این نبود که از ظرفیت‌های جامعه به نحو حداکثری برای رسیدن به آرمان‌های نظام و انقلاب پیش رود؛ آنچه که به واسطه وجود احزاب ناقص پدیدار شد چیزی جز آسیب به نظام و انقلاب نبود، هزینه‌های زیادی را کشوردر این باب متحمل شد ولی بیشتر این هزینه‌ها متوجه دانشجویان شد.


هویت احزاب در کشور ما با آن چیزی که در کشور‌های سابقه دار در امر دموکراسی است وجود دارد متفاوت است، دو حزب مخالف در کشور آمریکا بر سر موضوعاتی همچون محدود کردن ایران  یا حمایت از رژیم صهیونیستی که مرتبط با جهت گیری سیاست‌های نظامشان است توافق می‌کنند و کمتر صدای مخالفی در این باب از جانب احزاب شنیده می‌شود ولی این امر در ایران به گونه‌ای دیگر است، مسئله برجام که با مجوز مقام معظم رهبری بود، از جانب احزاب، تریبون‌ها و نشریات با تفاوت‌های زیادی نقد و بررسی می‌شد.


این واقعیت وجود دارد که اجماعی میان احزاب ایران در مسائلی همچون سیاست خارجی و یا برجام وجود ندارد؛ احزاب تشکیل شده تکمیل کننده قوای جامعه در جهت پیشبرد موتور انقلاب نیستند؛ هوشیاری دانشجویان با توجه به قرار گرفتن در این فضا بایستی بیش از پیش باشد؛ دانشجو آرمان‌گراست و به واسطه همین حس گاها مورد سوء استفاده قرار گرفته است، متاسفانه این اقدامات در برهه‌هایی از فعالیت جنبش دانشجویی صورت گرفته است و به همین دلیل است که حساسیت برخورد با احزاب را در محیط دانشگاه بیشتر می‌کند.


توکلی: نهاد‌های مدنی جامعه ما تثبیت نشده و متکامل نیستند؛ دانشگاه به عنوان مکانی برای مبادله آراء و نظرات سیاسی، گاهی اوقات خوب عمل کرده و در برخی موارد مشکلاتی را به وجود آورده که بیشتر هزینه‌های معطوف به قشر دانشجو بوده است؛ در طی 70تا 80 سال گذشته هیچ قشری به اندازه دانشجویان در مورد مسائل سیاسی هزینه نداده است؛ صورت حساب دانشجویان در هزینه و فایده، پر‌هزینه است.


مرز میان تشکل‌های دانشجویی با فعالیت احزاب در برخی از برهه‌های تاریخی جابه‌جا شده است که می‌توان علت آن را بی تجربگی فعالان دانشجویی و تمایلات احزاب در یارگیری دانشجویان دانست، علت اصلی این مجموعه اقدامات از جانب بنده عدم تثبیت نهاد‌های مدنی است؛ اگر احزاب قدرتمند، تعریف شده و شناسنامه داری در سپهر سیاسی کشور داشته باشیم، جنبش دانشجویی شاید از این کارکرد خود تغییر جایگاه دهد.


تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌توانند دانشگاه را محلی مستقل بدون اینکه جولانگاه سیاسی احزاب باشد اداره کنند؟


ذاکریان: مجموعه بسیج دانشجویی پشتوانه‌های خوبی را دارا است، بهره مندی از طیف جوان و آرمان‌خواه دانشجو و متصل بودن بسیج به سپاه پاسداران سبب شده است که فضای امنی برای دانشجویان ایجاد شود؛ در طول تاریخ فعالیت جنبش دانشجویی تا به امروز، کمتر دیده شده که بسیج دست خوش استفاده احزاب قرار گیرد؛ این در حالی است که درصورت نیاز به تعامل از ظرفیت احزاب در جهت گفتمان بهره گرفته می‌شود.


نگاه بسیج در استفاده از ظرفیت احزاب نگاهی گفتمانی است، به طور کلی وظیفه جنبش‌های دانشجویی این نیست که در راستای ترویج و تبلیغ یک حزب باشد، بلکه بر آن است که در راستای ترویج و تبلیغ گفتمانی صحیح کار کند؛ ما در بسیج خرج یک حزب نمی‌شویم و چک سفید امضاء به مجموعه‌ای نمی‌دهیم.


ما در بسیج می‌گوییم که آرمانمان و گفتمانمان مشخص است و افراد تا زمانی که افراد در این راستا گام بردارند مورد تایید و حمایت ما هستند، نگاه ما حمایت از گفتمان است؛ در طول تاریخ مشاهده کرده‌ایم که افرادی در خط امام(ره) و انقلاب بودند ولی پس از مدتی در مقابل امام(ره) قرار گرفتند، به همین منظور است که می‌گوییم خرج احزاب نمی‌شویم.


توکلی: نگاه انجمن اسلامی به فعالیت‌های سیاسی همچون دیدبان است، آرمان گرایی یکی از خصایص تعریف کننده جنبش دانشجویی است که بایستی در فعالیت‌های سیاسیشان مورد توجه قرار گیرد، اگر آرمان گرایی از جنبش دانشجویی گرفته شود و به سمت عمل گرایی سوق پیدا کند، مرزبندی‌اش با تشکل‌های سیاسی معطوف به قدرت مشخص نمی‌شود.


فعالیت‌های سیاسی ما در انجمن اسلامی معطوف به قدرت نیست، بلکه فعالیت‌های سیاسی جریان دانشجویی معطوف به آرمان است؛ اینکه فعالیت‌های سیاسی دانشجویان معطوف به قدرت نشود وجه تمایز جنبش‌های دانشجویی را با فعالیت‌های احزاب تمیز می‌دهد.


در‌های انجمن اسلامی به روی افرادی که حضور فیزیکی و فکری آن‌ها به حزب خاصی مرتبط است بسته نیست؛ این در حالی است افراد سیاسی عموما صاحب کارنامه‌ای به جهت حضور و فعالیت در حزب و یا تشکیلاتی هستند، ولی بر اساس استقلال تشکیلاتی، تشکل‌های دانشجویی باید خود را از سازمان‌ها و احزاب خارج از دانشگاه منفک بدانند.


فعالان دانشجویی هیچگاه به دنبال این نبوده‌اند که دانشگاه را جولانگاهی برای احزاب کنند؛ اگر گذشته را مرور کنیم درمی‌یابیم که ارتباط جنبش‌های دانشجویی و احزاب پر رنگ بوده است ولی با این هدف جلو نرفته‌اند که دانشگاه را جولانگاهی برای اجزاب کنند؛ فعالان دانشجویی برای خود عرق خاصی قائلند و خود را نیرویی در کنار سایر احزاب می‌دانند نه اینکه نیروی پیرو آن‌ها باشند؛ این در حالی است که در برخی موارد فعالین دانشجویی نیرو‌هایی پیشرو نسبت به احزاب بوده‌اند.


پهلوان: نفوذ بیگانگان در فضای فکری و فرهنگی دانشگاه از مباحث جدی مطرح شده در حال حاضر است، باید تشکل‌ها با یکدیگر وحدت داشته باشند تا در برابر پروژه نفوذ سپری محکم ایجاد آورند؛ هر کدام از ما با هر عقیده‌ای که باشیم نمی‌توانیم بپذیریم که دانشگاه محلی برای حضور فرقه‌های منحرف و عرفان‌های کاذب باشد، ما نباید بگذاریم با این لوازم دانشگاه در معرض خطر نفوذ قرار گیرد.


ما طرفدار شور، نشاط سیاسی و شعور سیاسی هستیم اما از اینکه دانشگاه ملعبه‌ای برای احزاب شود انزجار داریم و در مقابل آن می‌ایستیم؛ ما نمی‌گذاریم دانشگاه در دست حزب و یا گروهی بچرخد و هر کار و برنامه‌ای بخواهند انجام دهند، جایی که احساس نگرانی کنیم حتما اقدام صورت می‌گیرد.


مراسماتی که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد تا چه اندازه توانست در بصیرت افزایی دانشجویان مفید واقع شود؟  ‌


ذاکریان: با توجه به شرایط موجود، یکی از روزهایی که در کشور ما مظلوم واقع شده روز دانشجو است، تک تک ما دانشجویان یکی از افرادی که در آن دنیا می‌بینیم همین سه شهید دانشجو است که روز 16 آذر به اسم آنها رقم خورده است، چه طور می‌خواهیم جواب آن‌ها را بدهیم؟ این در حالی است که عده‌ای این روز را همچون شب یلدا با انارخوری و هندوانه خوری برگزار کردند؛ ای کاش این روز به نام استکبار ستیزی دانشجویان نام گذاری می‌شد؛ غصه می‌خورم برای روز دانشجو که همیشه با کیک و شیرینی همچون جشن تولد برگزار می‌شود و اگر هم مراسم سیاسی برگزار شود، هویتی از روز دانشجو و عملکرد شهدا در آن مراسم دیده نمی‌شود.


تداخل روز دانشجو با ایام اربعین حسینی سبب شد که کاروانی با حضور 22 نفر از دانشجویان با هزینه شخصی خود در این مراسم که یکی از موضوعات مهم جهان تشیع و اسلام است حضور داشته باشند؛ علاوه بر آن نشستی میان حسن رسولی و امیر حسین قاضی‌زاده با موضوع سوء استفاده احزاب از جنبش‌های دانشجویی از جانب بسیج دانشجویی برگزار شد و توانست در فضایی آرام، منطقی و به دور از حواشی گفتمانی مبتنی بر عقلانیت را ایجاد کند.


خواسته ما این است که سمت و سوی جریان‌های دانشجویی به سمت عقلانیت و گفت‌و‌گو برود تا دانشجوان بتوانند با هویت دانشجویی خود در مراسم حضور داشته باشند و از میان مباحث مطرح شده بهترین را انتخاب کنند؛ وظیفه ما این است که فضایی گفتمانی در سطح دانشگاه به وجود آوریم، نه اینکه تنها به گروه خاصی تریبون بدهیم.


گفتمان و ایجاد فضای برابر برای دو جناح است که می‌تواند بستری برای بصیرت افزایی دانشجویان فراهم آورد؛ البته این بدان معنا نیست که به هرکسی تریبون داده شود، با رعایت خطوط قرمز نباید بگذاریم افرادی که در شانیت دانشگاه نیستند پایشان به این مکان مقدس باز شود؛ افرادی که ممنوعیت‌هایی از نظر حکام قضایی و امنیتی دارند نمی‌توانند در قالب آزاد اندیشی در محیط دانشگاه فعالیت کنند، افرادی که به دنبال آزاداندیشی هستند متوجه خطوط قرمز می‌شوند و اگر خارج از خطوط قرمز حرکت کنند هرج و مرج آفرین می‌شوند، نه اینکه آزاد اندیشی را ترویج دهند.


توکلی: برپایی مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سه شهیدی که در راه حفظ آرمان‌های خود و در جهت مبارزه با استبداد و قدرت مطلقه جان خود را فدایی کردند بزرگترین بصیرت افزایی برای جامعه دانشجویان است؛ تلاش ما به عنوان تشکلی که از بدنه دانشجو و دانشگاه برآمده این است که این روز را که یادآوری رسالت و اصالت دانشجو و دانشگاه است را گرامی بدارد.


با وجود آنکه بنا بود مراسمی در 16 آذر به همت انجمن اسلامی برگزار شود، ولی با توجه به اعمال نظر‌ها توسط برخی نهاد‌های خارج از دانشگاه که جای گله‌مندی از آن‌ها وجود دارد، مراسمی با حضور حسین مرعشی و علی مطهری به همت انجمن اسلامی برگزار شد؛ صحبت‌های منطقی این دو میهمان در باب جنبش دانشجویی، 16 آذر، فضای سیاسی پس از برجام، انتخابات و مسئله نفوذ بود که با استقبال خوب دانشجویان همراه شد.


متاسفانه رخداد‌هایی در انتهای این برنامه صورت گرفت که تمایلی به گفتن این وقایع تلخ ندارم، اگرچه مشهد مقدس از این رخداد‌ها که به رویه‌ای در سطح کشور تبدیل شده، مستثنی نبوده است؛ در دو ماه اخیر محیط دانشگاه با یکسری اغتشاش‌ها در مراسماتی که مجوز قانونی داشته‌اند همراه بوده است؛ این در حالی است که پس از این اغتشاش‌ها پیگیری خاصی نسبت بدان به وجود نمی‌آید، این عدم پیگیری است که سبب تکرار اغتشاش‌ها می‌شود؛ این مجموعه اقدامات تنها چهره دانشگاه را تخریب می‌کند.


با این وجود استقبال خوبی از مراسم شده بود و طیف‌هایی با در دست قرار دادن پلاکارد و گاهی با اظهار نظر، عقاید خود را بیان می‌کردند؛ این نشیت به عقیده بنده محملی خوب برای دانشجویان بود.


پهلوان: باید به حضور مرعشی در دانشگاه پزشکی اشاره کرد، بنا به گفته مقام معظم رهبری، فتنه خط قرمز ما است، آنچه که در فضای سیاسی رخ می‌دهد نباید به حداقلی ترین شرایط برسد، اگر افرادی که در فضای فتنه محکومیت داشته‌اند را جزو فتنه به حساب نیاوریم پس دیگر از فتنه چه می‌ماند؟ صحبت من با مسئولان است، هر صندلی‌ که شما بر روی آن نشسته‌اید حاصل خون 10 شهید است، توجه به نظام اسلامی، اعتلای کشور و ولایت فقیه پس در چه زمان و مکانی نمود پیدا می‌کند؟


آیا برنامه‌ای برای شناساندن فرد اصلح در انتخابات پیش رو به دانشجویان دارید؟


ذاکریان: در فضای انتخاباتی پیش رو، برآن هستیم که بر روی انتخاب اصلح کار کنیم؛ ما به دنبال رنگ سیاسی خودمان، دنبال کردن منافع حزبی خاص و یا پی‌گیری در امر رای آوردن و یا رای نیاوردن کاندیدی نیستیم، بلکه به دنبال شناسایی اصلح هستیم، این حرف از دل فرمایشات رهبری حاصل آمده است.


شان و هویت بسیج این نیست که اسم فردی را در جریان معرفی اصلح بیان کنیم چون بر این باوریم که افراد براساس شواهد، نشان داده‌اند که ثبات ندارند؛ اینکه با یک شخص و حزب قرارداد ببندیم دامنه امن بسیج را از میان می‌برد، اما اینکه با برپایی گفتمان، در جهت شناخت اصلح بربیاییم، امری مشخص است.


در شرایط فعلی، کشور و انقلاب به گفتمان پیشرفت عزتمندانه نیاز دارد، همین گفتمان بوده که به واسطه آن جنگ و تحریم را متحمل شده‌ایم، روی پای خودمان ایستاده‌ایم و عزتمان را حفظ کرده‌ایم؛ در مقابل این گفتمان گفتمانی باطل وجود دارد که بایستی نسبت بدان روشنگری حاصل آید، در این گفتمان با گذشتن از آرمان‌ها، توسعه به وابستگی مرتبط می‌شود.


برآن هستیم که در آستانه انتخابات با برپایی جلسات و تریبون‌ها با حضور افراد از جناح‌های مختلف در جهت همخوانی و تطبیق عقاید و نظرات آن‌ها با گفتمان انقلاب و نظام اسلامی گام برداریم تا در نهایت دانشجویان بتوانند در ورای این نظرات اصلح را شناسایی کنند؛ ما در صدد هستیم که شاخص‌های گفتمان پیشرفت عزت مندانه را مشخص کنیم و بگوییم توسعه وابسته چیزی نیست که به واسطه آن شهید داده‌ایم.


توکلی: انجمن اسلامی درصدد نیست که فردی را به عنوان اصلح به دانشجویان معرفی کند ولی بر آن است که برای دانشجویان در قالب جلساتی اهمیت و جایگاه مجلس را در بازه‌های زمانی تبیین کند و به ابهامات و پرسش‌هایی که در اذهان دانشجویان وجود دارد پاسخ گوید.


شرایط دشوار کشور به دلایلی همچون ناکارآمدی مجلس فعلی، باقی ماندن مشکلات اجرایی که از دولت قبل مانده است، مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده و فساد گسترده ساختاری منجر شده که سطح مطالبات مردم دچار پسرفت شود و مردم برآن شده‌اند که مطالبات درجه یک و دو خود را محقق سازند؛ این در حالی است که مطالبات مردم در زمان مجلس ششم مطالباتی همچون مسائل سیاسی و آزادی مدنی بود ولی در حال حاضر به برآورده شدن نیاز‌های اولیه پسرفت کرده است.


مهم این است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در عین کارشناسی، منافع ملی را به مطالبات و خواسته‌های اقلیت گروهی خود ترجیح دهند؛ این در حالی است که در مجلس فعلی به این مهم پرداخته نشده است. در مسئله برجام با توجه به اینکه ظریف از جانب رهبری نسبت به ادامه روند مذاکرات تاییدیه گرفته بود، شاهد کارشکنی و سنگ اندازی در جهت انجام مذاکرات بودیم.


افرادی که وارد مجلس می‌شوند باید با تکیه بر هویت سیاسی خودشان، قائل به مدارا، گفت‌و‌گو و قانون مداری باشند و از تکفیر و قانون گریزی بر حذر باشند؛ نگاه ما به مجلس آینده این است که علاوه بر انجام وظایف خود، کمک حال دولت فعلی در تحقق منافع ملی باشد.


با توجه به اهمیت  جایگاه مجلس، بر آنیم که در قالب میزگرد و یا مناظره از نمایندگانی گروه‌هایی که در انتخابات شرکت کرده‌اند دعوت کنیم تا زمینه آشنایی دانشجویان با عقاید و نظرات نمایندگان مجلس فراهم آید.


وحدت تشکل‌ها در محیط دانشگاه را چه طور ارزیابی می‌کنید؟


ذاکریان: وحدت تشکل‌ها در دانشگاه موضوعی مهم است، همانطور که در فضای عمومی کشور، وحدت از روی احزاب، انسان‌های شناسنامه دار و رهبران سیاسی بر روی بدنه جامعه و دنباله رو‌های آن‌ها سر ریز می‌شود، وحدت بدنه دانشجویی نیز متاثر از وحدت تشکل‌ها است؛ از ابتدای سال نگاه ویژه‌ای در مورد تعامل با انجمن اسلامی صورت پذیرفته است و برآن بوده‌ایم که با ایجاد  فضای آزاداندیشی، محیطی را برای بیان حق فراهم آوریم.


درصدد بوده‌ایم که با ایجاد جلسات مشترک با انجمن اسلامی، با هدف رسیدن به وحدت یکدیگر را آسیب شناسی کنیم، این در حالی است که جلسه‌ای نیز در همین باب صورت پذیرفت؛ ما باید از امروزمان که دانشجو هستیم یاد بگیریم که اختلاف نگاه سیاسی به معنای دشمن خونی بودن نیست، این بدان معنا نیست که نشود مصالح را دید و این بدان معنا نیست که نشود با یکیدیگر به وحدت رسید؛ این نگاه باید در کل کشور حاکم شود و این رخ داد صورت نگیرد که بر سر اختلاف نظر سیاسی، لفظ برخورد غیر متعارف با کسی بیان شود.


وحدت باید بر سر اصول و ارزش‌ها باشد؛ این در حالی است که در برخی موارد نیز باید افتراق هم حاصل شود تا نگاه و اعتراض ما نسبت به موضوعات نمایان شود؛ در جریان حضور مرعشی، بسیج دانشجویی به حضور این فرد به خاطر محکومیت‌های قضایی که داشت معترض بود، برای انجمن اسلامی نمی‌توان هیچ قش منفی‌ای درنظر داشت چون این برنامه با مجوز رسمی برگزار شده است، اعتراض ما به مسئولانی است که به این فرد مجوز سخنرانی داده‌اند.


در جامعه امروز نیاز به وحدت است، فرقی نمی‌کند که در انتخابات چه اتفاقی بیفتد، مهم حفظ وحدت درکشور است؛ بایستی در نگاه‌هایمان به مسائل، برنامه مشترکی داشته باشیم و در چهارچوب رسیدن به وحدت حرکت کنیم.


توکلی: وحدت در دو سال اخیر تحت عنوان آشتی ملی در میان گروه‌های سیاسی و همچنین دانشگاهیان مطرح شده است که خود نشات گرفته از عملکرد دولت نهم و دهم است، در این دوران بود که این ذهنیت به وجود آمد ک نیاز به همگرایی بیشتری در جامعه است؛ وحدت را نباید به صورت اشتباه، به معنای نفی هویت دیگران معنا کرد، علاوه برآن نباید از وحدت به معنای خاموش کردن صدای گروه‌های دیگر که امکانات کمتر دارند برای نشان دادن وحدت استفاده کرد.


در حوزه دانشگاهی، تشکل‌های دانشجویی در رسیدگی به بحث‌های صنفی دانشجویان اشتراکاتی دارند و برآن‌اند که فضای نقد و گفت‌و‌گو را در محیط دانشگاه زنده نگاه دارند؛ این در حالی است که شاید وجوه غیر مشترکی نیز باهم داشته باشیم، حتی اگر آرمان‌هایمان با یکدیگر مشترک باشد ولی این امکان وجود دارد که در مسیر رسیدن به آرمان‌ها تفاوت دیدگاه داشته باشیم؛ مهم این است که در این فضا وحدت خود را حفظ کنیم.


شعار رئیس دولت اصلاحات در سال 76 آزادی در اندیشه، منطق در بیان و قانون در عمل بود؛ ما باید به این سه فاکتور در جامعه سیاسی خود پایبند باشیم، به گفته شهید مطهری حتی یک مارکسیسم می‌تواند در محیط دانشگاه صحبت کند که خود وجوهی از آزادی اندیشه است، بایستی در بیانات خود منطق استدلال را داشته باشیم نه اینکه با تریبون بیشتر و صدای بلند تر به دنبال اثبات ادعا باشیم و به قانون عمل کنیم.


بیشتر مشکلات ما به واسطه قانون گریزی است، بنده ممکن است با برگزاری برخی مراسم‌ها در دانشگاه مخالف باشم ولی نوع بیان اعتراض هم مهم است، نباید بگذاریم در این موارد پای گروه‌های خارج از دانشگاه به این مکان مقدس باز شود که متاسفانه این رخداد در برخی موارد صورت می‌پذیرد و استقلال دانشگاه را خدشه دار می‌کند.


ما زیر پرچم قانون و با احترام به سلایق بر این عقیده‌ایم که هرکسی باید حرف خودش را بزند؛ فضای حاکم بر دانشگاه در حال حاضر فضایی پویا و با نشاط تر از ادوار گذشته است که خود ایجاد بستری مناسب برای فعالیت‌ها می‌شود؛ با تمام انتقاداتی که به مسئولان دانشگاه در مورد نادیده گرفته شدن استقلال آن وارد است، ولی جهت گیری آن مثبت ارزیابی می‌شود.


فضای دانشگاه علوم پزشکی نسبت به سایر دانشگاه‌های استان و یا سطح کشور فضای معقول و منطقی‌ای است، اگر این فضا حفظ شود و هر گروه بتوانند حرف‌های خود را بزنند این شرایط مطلوب ارتقاء می‌یابد؛ کرسی آزاد اندیشی که با تعامل انجمن اسلامی، بسیج و جامعه اسلامی برپا شد، می‌تواند در فضای منطق و مدارا محلی برای طرح مسائل مبنایی و مهم باشد.


پهلوان: وحدت در محیط دانشگاه بسیار اهمیت دارد، با وجود اختلاف نظر‌هایی که در محیط دانشگاه داریم، همه باید در باب وحدت، جدیت به خرج دهند؛ مجموعه فعالیت‌ها، حرکت‌ها و بیانیه‌ها بایستی در جهت تقویت عزت و اقتدار ملی باشد.


نباید اختلاف نظر‌های سیاسی سبب خط کشی در مسائل و تحت الشعاع قرار دادن وحدت باشد، شور و نشاط در دانشگاه است که موجب پویایی آن می‌شود در غیر این صورت فضای دانشگاه مرده است و مورد پسند هیچ دانشجویی قرار نمی‌گیرد؛ تضارب آراء می‌تواند شور و نشاط را به دانشگاه هدیه دهد؛ در این باب بایستی یادآور شوم که ذاکریان یکی از افرادی بود که این باور را داشت که انجمن اسلامی باید در دانشگاه فعال شود.


مقام معظم رهبری در پنج سال اخیر به صورت مداوم به همکاری و همراهی مجموعه‌های دانشگاهی اشاره کرده‌اند چون بر این باور بوده‌اند که هماهنگی و نزدیک بودن قلوب می‌توند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.


ارسال نظرات