افزایش اشتغال در کارگاه های سنگ تراش چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از افزایش اشتغال در کارگاه های سنگ قیمتی و نیمه قیمتی استان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۵۸۰۴۱
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: دو کارگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هر کدام با مساحت 30 متر و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 120 نفر در شهرهای شهرکرد و هفشجان فعال است.

بهمن عسگری افزود: سنگ های این هنر دست از اطراف کوه های هفشجان و استان های کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی و خراسان تهیه و بخشی از کارها به دست زنان خانه دار در منازل انجام می شود.

وی با بیان اینکه ماهانه به طور میانگین 600 نگین در این کارگاه ها ساخته می شود،گفت: نگین های به دست آمده از سنگ ها روی حلقه ها و زنجیر های طلا و نقره سوار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمایه کم، حداقل مصرف انرژی، حمل و نقل آسان و ارزش افزوده ده ها برابری از مهمترین مزیت کارگاه های سنگ قیمتی و نیمه قیمتی است.

به گفته عسگری، سالانه 30 درصد از آثار خلق شده با ارزآوری 160 هزار دلاری به صورت مستقیم در نمایشگاه های خارجی عرضه می شود.

وی گفت: این هنر صنعت در جهان سالانه 800 میلیارد دلار گردش مالی دارد که سهم ایران تنها پنج صدم درصد است.

ارسال نظرات