خبرهای داغ:
ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود:

رتبه اول شاهرود در وقف استان/۱۸۳۶ مورد موقوفه در شهرستان های شاهرود و میامی

ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با اشاره رتبه نخست شهرستان شاهرود در وقفیات استان گفت: ۱۸۳۶ مورد موقوفه در شهرستان های شاهرود و میامی وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۷۵۹۳۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام سعید غیرتمند به مناسبت هفته وقف در نشست خبری با اصحاب رسانه شاهرود در اتاق جلسات این اداره با اشاره خدمات چهل ساله اداره به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی، اظهار کرد: به دلیل تدین مردم شهر معلمان دین و اخلاق بیشترین موقوفات استان در شهرستان شاهرود است.
وی با بیان اینکه ۶۵ مورد از موقوفات ما در اختیار اداراتی، چون آموزش و پرورش، تربیت بدنی، سپاه و شهرداری قرار دارد افزود: قلمستان شهرداری که مربوط به فضای سبز شهری است و محل فعلی درمانگاه رضوی سپاه و پایگاه‌های بسیج دیزج و رویان موقوفه واگذاری هستند و بیش از ۵۰ مدرسه شهرستان زمین وقفی است که موقوفه شاخص مدارس ما در سال ۷۸ توسط آقای باقری، دبیرستان امام باقر است که عرصه و اعیان آن به مساحت ۱۵۶۰ متر مربع ساخته و وقف شده است.
ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با اشاره به خیانت‌های زمان شاه در انقلاب سفید و واگذاری زمین‌های موقوفه به مردم که اهدافی از قبیل: گرفتار کردن مردم به مسائل حرام بود گفت: بعد از انقلاب امام دستور فرمودند که موقوفات به حالت اول باید برگردد که بزرگان گفتند مردم اعتراض می‌کنند که امام در پیامی با تشکر از مردم فرمودند که موقوفات با رسول و ائمه است و مردم تمکین می‌کنند.
غیرتمند با بیان اینکه ۵۹۳ رقیه در نقاط مختلف شهرستان بعد از انقلاب به وقفیت بازگشت با اشاره به وظیفه اصلی اوقاف که احیای موقوفات است افزود: احداث پاساژ مدرسه قلعه و موقوفه در میدان آزادی که شش باب دکان است و موقوفه ملاحسین اخلی در خیابان تهران که چهار باب دکان است و در امیریه ۶۰۰ هکتار در اجاره شرکت سیمان است و موقوفه مدرسه بازار است که احیا شده است.
وی ادامه داد: امامزاده محمد بسطام بازسازی شده و مسجد شیخ علی اکبر و شش باب مغازه در خیابان مزار و مجتمع چهل واحدی ابوطالب و مجتمع ۳۶ واحد میدان حجاب که بازسازی موقوفات است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با اشاره به آماری از موقوفات افزود: قبل از انقلاب ۸۰۷ مورد وقف داشتیم که بعد از انقلاب ۴۲۵ مورد وقف اسا که یک سوم وقفیات بعد از انقلاب بوده است که آمار بالایی است و اینگونه نیست که مورد وقف نکرده باشند.
وی با بیان اینکه ۱۸۳۶ مورد موقوفات شهرستان‌های شاهرود و میامی است و برخی موقوفات تاریخ مشخصی ندارد بیان کرد: ۱۳۸۷ موقوفه توسط اداره اوقاف مدیریت و ۴۴۹ مورد توسط متولیان اداره می‌شود و ۵۲۲۶ رقبه را خود اداره اوقاف مدیریت و متولیان ۱۷۳۶ مورد را اداره می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۲۳ مورد بقاع متبرکه در شهرستان‌های شاهرود و میامی وجود دارد که ۱۴ مورد امامزادگان هستند به آمار موقوفات مرمت شده اشاره کرد و گفت: شش مورد موقوفه مرمت شده و بیش از ۱۰۰ مورد مراسمات از ابتدای سال انجام شده و بیش از صدهزار نفر بهره‌مند شدند که بیشتر مسائلی مذهبی بوده و کمک به نیازمندان و بهداشت و درمان را شامل شده است.
غیرتمند با اشاره به اعزام ۴۰ مورد مبلغ که ۱۳ نفر از قم بوده اند، به موضوعات حقوقی این اداره نیز اشاره کرد و افزود: ۱۱ مورد از ابتدای سال پروند حقوقی داشته ایم که شش مورد در آن‌ها رای صادر شده که به نفع موقوفات بوده است.
وی با بیان اینکه ۱۶۴۴ رقبه سند دارند و در بحث اساتید مالکین ۱۵۴ مورد در سال جاری سند اخذ و ۵۰ مورد در حال پیگیری است اضافه کرد: احداث و مرمت بیش از پنج هزار مترمربع و بیش از ۲۰ سوئیت و اتاق در پیرمردان طرود و حرم شهدای گمنام و زائرسرای دهملا و دیزج و فرومد و ری آباد و جرجیس پیامبر انجام شده و بیش از یک میلیارد تومان از محل خیرین و کمک‌های دولتی هزینه شده است.
وی با اشاره به قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان‌های شاهرود و میامی عنوان کرد: موقوفه قاضی عمید الملک به سال ۸۷۰ هجری قمری وقف شده که قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان‌های شاهرود و میامی است.
غیرتمند با اشاره به اجرای طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و حفظ قرآن از ابتدای سال بیان کرد: طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در دهه آخر صفر و در قالب موکب‌های پذیرایی که چند سالی است در حال اجراست و در حال واگذاری به مردم است که سنت آن توسط اوقاف پایه ریزی شده و در شهرستان هم شاهد حضور موکب‌ها توسط مردم بوده ایم.
وی با بیان اینکه باید اطلاع رسانی در بحث ترویج سنت حسنه به سمت نیاز‌های روز جامعه باشد گفت: در سخنان مقام معظم رهبری آمده که ترویج وقف در بحث رسانه‌ها در دستور کار قرار گیرد و رسانه‌ها در بحث موقوفات در قالب انجمن یاوران وقف و رسانه تبلیغ کنند و در استان‌های مختلف انجام شده که در قالب وقف‌های مشارکتی انجام می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود ادامه داد: اولویت شهرستان شاهرود در بحث وقف، درمان، نیازمندان، رسیدگی به امور زوار که در مسیر راه هستیم، قرآنی که جزو شهرستان‌های برتر قرآنی هستیم، اما موقوفات قرآنی کم داریم و اشتغال در قالب ایجاد کارگاه‌های اشتغال زایی است.
وی با اشاره به موضوع گردشگری مذهبی در خصوص اشتغال‌زایی عنوان کرد: بیشترین گردشگران به نوعی با نگاه مذهبی اقدام به سفر می‌کنند که از این نکته غافل شده ایم که همه باید زمینه را فراهم کنند تا گردشگری مذهبی را رونق دهیم.
تبلیغ شود و دستگاه‌های متولی توجه کنند.
غیرتمند با بیان اینکه ۷۰ درصد موقوفات را آب و اراضی تشکیل می‌دهند افزود: از ابتدای سال دو وقف جدید داشتیم که یک ملک در جهت امورات مسجد و ملکی نیر برای منبر خانه وقف کرده‌است و سال ۱۳۹۶، ۱۰ مورد وقف داشتیم.
وی با بیان اینکه بیشترین موقوفات در بحث عزادارای و تعزیه داری ابا عبدالله الحسین است که ۸۰ درصد موقوفات را شامل می‌شود اظهار کرد: مهمترین این وقفیات تکیه بازار و بید آباد و تکیه قلعه، ولی آباد و حسینیه باغزندان و مدرسه قلعه شاهرود هستند.
ثاقب ۱۱۰: غیرتمند با اشاره به تشکیل انجمن‌های یاوران وقف در هر صنف و مجموعه در باب موضوع خود گفت: این نوع وقف، وقف مشارکتی است که افراد مختلف برای حل مشکلات مجموعه خود و موضوعات دیگر موقوفاتی ایجاد می‌کنند
وی با اشاره به موضوع علم و فناوری و ظرفیت شاهرود که شهر دانشگاهی است افزود: در این راستا تلاش داریم انجمن یاوران وقف علم و فناوری را ایجاد کنیم چرا که موقوفات در سایر کشور‌ها علم هست که خیریه می‌گویند که در آمریکا و اروپا در بحث علم و فناوری وجود دارد و جایزه صلح نوبل توسط بنیاد خیریه نوبل است که حمایت از نخبگان را در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته آمار حافظان قرآن شهرستان هزار نفر از یک جزء تا کل و موضوعی قرآن بوده است گفت: امسال با اجرای طرح‌های بشارت، حفظ سوره‌های منتخب موضوعی و جزء‌ای با مشارکت دستگاه‌های مختلف امیدواریم حافظان قرآن دو برابر سال گذشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها