گزارش

می‌شود قطعاتی از بهشت را در همین مسافرت‌های جهادی دید

می‌شود قطعاتی از بهشت را در همین مسافرت‌های جهادی دید. نشاط هست، گناه نیست. خستگی هست، اما لذت هم هست؛ چیزهایی که جمع این‌ها را با همدیگر نمی‌شود پیدا کرد. شوخی، طراوت، کار برای خدا، گریه، خنده و در عین خنده، با برگزاری یک دعای کمیل، اشک‌ها از چشم‌ها جاری می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۸۰
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، احیای فرهنگ جهادی بود. توسعه‌ی این فرهنگ انقلابی در همه‌ی زوایای زندگی می‌تواند یک روش و یک راهبرد اصلی باشد. تشکیل «جهاد سازندگی» در ابتدای انقلاب فرصتی را از نظر ساختاری و از نظر روش مدیریتی ایجاد کرد تا صدها سال عقب‌ماندگی قبل از انقلاب را با روش‌های میانبر و ابتکاری جبران کند. جهاد سازندگی تشکیل شد و از همان ابتدای تأسیس، تجربه‌ی بسیار موفقی در بازسازی روستاها و در دفاع مقدس به یادگار گذاشت. این امر -با نگاه خوشبینانه- به دلیل کارشناسی غلط و -با نگاه بدبینانه- به دلیل تعمدی که دشمنان داخلی یا نفوذی‌های دشمن در بدنه‌ی انقلاب داشتند، ابتدا از طریق تبدیل به وزارت جهاد سازندگی، از قالب جهاد خارج شد. در ادامه هم با ادغام آن بنا داشتند این دستاورد به دست فراموشی سپرده شود.

رهبر انقلاب در اردیبهشت سال ۷۹ با تدبیری بسیار آینده‌نگرانه، دو ماه قبل از این‌که این جهاد سازندگی منحل شود، با فراخوانی وزیر جهاد سازندگی وقت -جناب مهندس سعیدی‌کیا- و فرمانده نیروی مقاومت بسیج وقت -جناب سردار حجازی- دستور راه‌اندازی مجموعه‌ای به نام «بسیج سازندگی» را دادند و الان تقریباً ۱۲ سال از تشکیل بسیج سازندگی گذشته است. بسیج سازندگی در اصل به عنوان جایگزین جهاد سازندگی ابتدای انقلاب تأسیس شد. علت اصلی تأسیس بسیج سازندگی را می‌توان در یک کلام «تدبیر رهبر انقلاب به عنوان تحول ساختاری و ایجاد یک نگاه جدید متناسب با نسل جدید انقلاب» دانست. راه‌اندازی و طرح بسیج سازندگی توسط رهبر انقلاب با انحلال آن وزارت و همزمانی این دو رویداد و فرمایش‌های رهبری در یک دهه‌ی اخیر، این ادعا را کاملاً ثابت می‌کند.

رهبری در پیام تشکیل بسیج سازندگی نفرمودند که بسیجی‌ها بیایند کشور را بسازند! آقا فرمودند آحاد جوانان عزیز ما در کشور! حتی نفرمودند که فقط پسران. بنابراین ما امروز مخاطب‌مان فقط بسیجیان نیستند. امروز مخاطب بسیج سازندگی، همه‌ی جوانانی‌اند که علاقه‌مند به آبادانی کشور هستند. دوم این‌که ما سازندگی را محدود به یک نوع فعالیت عمرانی نکردیم. بسیاری از افراد که امروزه دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از سطح کارشناسی هستند، علاقه دارند که در دورترین نقاط محروم کشور خدمت کنند. این‌طور نیست که احساس کنند چون رشته‌ی عمران نخوانده‌اند، پس نمی‌توانند در حوزه‌ی سازندگی وارد شوند. آن‌ها می‌توانند در رشته‌های الکترونیک، بهداشت، سلامت، کشاورزی و برای کمک به تقویت تحصیلات دانش‌آموزان در روستاها مشغول به خدمت‌رسانی شوند. در حال حاضر تعریف سازندگی به حدود بیش از ۲۰۰ نوع فعالیت در ۹ عرصه‌ی ملی رسیده است.

ردوی جهادی که مقدمه‌ای بر سبک زندگی جهادی و تعمیق و گسترش روحیه‌ی جهادی است، از این حیث حائز اهمیت است که تربیت و کادرسازی نسل آینده‌ی انقلاب، مأموریت بزرگ آن است. شما ببینید وقتی جوان امروز در منطقه‌ای محروم و کم‌برخوردار حاضر می‌شود، بعدها و در پست‌های مدیریتی آینده‌اش،‌ قطعاً این صحنه‌ها را فراموش نمی‌کند؛ این ارتباط با مردم، این سطح معیشت مردم و این خودسازی معنوی را فراموش نمی‌کند. حضرت آقا به برکات این حرکت اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: این خدمت‌رسانی است؛ خدمت‌رسانی مادی و خدمت‌رسانی معنوی. از این مهم‌تر، خدمتی است که شما به خودتان می‌کنید؛ استعدادهای درونی خودتان را فعال می‌کنید؛ به بالقوه‌هائی که در وجود شما هست، فعلیت می‌بخشید؛ تجربه پیدا می‌کنید؛ با زندگی مردم آشنا می‌شوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته می‌شود؛ واقعیت‌های زندگی را لمس می‌کنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‌رسانی را احساس می‌کنید و این احساس را در وجود خودتان زنده می‌کنید.

آن چیزی که ورای ساختن مسجد، مدرسه و ... مهم است که در جهادی ساخته شود، خود آدم است. آیا در من هم چیزی ساخته می‌شود؟ آیا در من هم اتفاقی می‌افتد؟ آیا وقتی که برمی‌گردم، جور جدیدی خواهم بود؟ فکر نوینی خواهم داشت؟ یک برنامه‌ریزی و مجاهدت خاصی خواهم کرد؟ اصلاً بخشی از تعریف بحث‌های عملگی در اردوی جهادی، خودسازی است. در جایی بودن، خسته‌شدن، عرق‌ریختن، مریض‌شدن، هفته‌ی اول با شوق کار‌کردن و هفته‌ی دوم با بدن خسته و خالی کار‌کردن. این است که اندک مرضی در هفته‌ی دوم تبدیل به تمارض می‌شود. اصلاً این جهاد، جهاد خودسازی است. خدا به کار ما احتیاج ندارد. دنیا دار امتحان است.

«وَلَوْ یَشَاءُ اللهُ لَانتَصَرَ‌ مِنْهُمْ وَلَـکِن لِّیَبْلُوَ بَعْضَکُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ»اگر خدا می‌خواست، خودش می‌توانست انتقام بگیرد؛ به جهاد شما هم احتیاجی نبود، «ولکن لِیَبلُوَ بَعضکُم بَبعضٍ» برای این‌که یک عده بروید، عده‌ای دیگر امتحان شوند. فقط همین. خواستیم امتحان کنیم که اگر بگوییم بدوید! می‌دوید؟

اگر خدا بخواهد در این منطقه آبادانی ایجاد کند، آیا نمی‌تواند؟ دست خدا که بسته نیست؛ می‌تواند. فقط بحث این است که ما را به این‌ها، و این‌ها را به ما امتحان کند. این‌ها در امتحان صبر شرکت کنند و ما در امتحان شکر. یک عده امتحان ثروت می‌دهند و یک عده امتحان فقر. یک عده امتحان صحّت می‌دهند و یک عده امتحان مرض. این‌طور نیست که خدا تحفه‌ای به عنوان جایزه به کسی داده باشد. آن‌چه که داده، وسیله‌ی امتحان است. اصلاً این‌طور نیست که کسی منّتی به گردن مردم محروم داشته باشد. منّتی بر گردن هیچ‌کس جز خودمان نداریم که خدا توفیق داده بیاییم و در این مسافرت شرکت کنیم. دعاهای این محرومین در حق ما رزق‌های «مِن حَیثُ لایَحتَسِب» ماست.

جهادی‌ای که در آن دعای کمیل و زیارت عاشورا نباشد جهادی نیست. شأن آن افت کرده است. در جهادی باید معنویت و خودسازی حاکم باشد و همه دست پر از آن بروند.

نقش بسیج در تمامی مأموریت‌ها نقشی اساسی محسوب می‌شود چرا که بسیج یک نیروی مردمی بوده و برای رفع و تقویت نقاط ضعف از نیروی بسیج کمک گرفته شده تا بتوانیم در راستای اهداف انقلاب‌اسلامی گام برداریم.

بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی در عرصه عمرانی و محرومیت‌زدایی با انجام فعالیت‌های عمرانی در مناطق محروم نسبت به رفع محرومیت اقدام کرده است.

در راستای اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی به ارائه تسهیلات از منابع بسیج و عاملان بانک مهر اقتصاد تسهیلات غیر دولتی را در اختیار شهروندان قرار داده که برای 1 هزار و 572 نفر در 12 عرصه ایجاد اشتغال شده است.

عرصه‌های ایجاد اشتغال در زمینه‌های ورمی کمپوست، ماکیان، گلخانه، زعفران، صنایع دستی، شتر مرغ، زنبور عسل، دام، داربستی کردن مزارع انگور، صنایع تبدیلی، قارچ، شیلات بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی داشته است.

ارائه آموزش منتج شده به دریافت گواهینامه، برگزاری همایش در راستای اقتصاد مقاومتی، برگزاری نمایشگاه عرصه محصولات اقتصادی مقاومتی از دیگر فعالیت های این قشر بوده است.

تعداد نفرات اعزام شده در تیم‌های اردوهای جهادی 22 هزارو 389 نفر بوده است که در قالب ارائه خدمات مشاوره‌ای، ارائه خدمات علمی آموزشی، ارائه خدمات به محرومان، اعزام تیم پزشکی و درمانی، فعالیت‌های عمرانی، تعمیر و مرمت مدارس، دیوار نویسی، تعمیر میز و صندلی بوده است.

از دیگر خدماتی که افراد در اردوهای جهادی انجام می‌دهند شامل ارائه خدمات اداری، خط کشی محوطه مدارس، بیمارستان صحرائی، طرح بسیج همگام با کشاورز، اعزام تیم تخصصی در زمینه‌های مختلف است.

تعداد 32 مسجد و حسینه، تعداد 3 گلزار شهداء، تعداد 6 مجموعه ورزشی روباز، تعداد 24 خانه عالم، تعداد 1 کانال کشاورزی، تعداد 1 خانه بهداشت، تعداد 3 آبرسانی، تعداد 10 سرویس و حمام بهداشتی، تعداد 2 تکمیل دارالقرآن و حوزه علمیه، تعداد 29 غسالخانه، تعداد 4 آبخیزداری که در جمع 121 پروژه بوده در مناطق محروم اجرا شده است.

در 2 سال گذشته این قشر از بسیج توانسته 94 پروژه مختلف محرومیت‌زدایی در روستاهای استان را به انجام رساند و نیز 50 واحد مسکونی محرومان بهزیستی در شهرهای دلیجان و آشتیان را احداث کند. بیشتر فعالیت‌های بسیج سازندگی استان مرکزی ساخت مسجد، خانه عالم، خانه بهداشت، زمین ورزشی و کتابخانه است.

ارسال نظرات