خبرهای داغ:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:

نرخ بیکاری در گلستان بالاتر از نرخ بیکاری کشور است/ رشد 25 درصدی صادرات گمرکی در سه ماه نخست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در هفته گذشته نرخ بیکاری استان در فصل بهار در استان گلستان از 14.3 درصد به 12.7 درصد رسیده است که بالاتر از نرخ بیکاری کشور است.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۶۱
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان، حسینقلی قوانلو پیش از ظهر امروز در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: مراسم گرامیداشت روز صنعت، معدن و تجارت به دلیل مقارن بودن با ایام ماه مبارک رمضان بعد از این ماه برگزار میشود.

وی در خصوص رشد صنعت در سال 1392 گفت: رشد صنعت در سال 1392، 3.2 درصد منفی، بازرگانی 5 درصد منفی و در کل کشور 1.1 درصد رشد صنعت منفی بوده است و با تلاشهای صورت گرفته در سال 1393 رشد کل اقتصاد کشور به 3 درصد مثبت رسید که این بیانگر یک تحول بود و بخش معدن از 0.9 درصد رشد مثبت به 9.8 درصد در سال 1393 رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه بازرگانی نیز در سال 1393 دارای یک رشد مثبت بوده است، گفت: 3.7 درصد رشد ا بخش بازرگانی را در استان گلستان داشتیم و طبق مرکز آمار ایران از 3 درصد رشد اقتصاد ایران 1.1 درصد آن مرتبت به بخش صنعت بوده است.

قوانلو با بیان اینکه بیش از 60 درصد تاثیر رشد اقتصادی ناشی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارات است، خاطرنشان کرد: استان گلستان بر اساس یک گپ تاریخی دارای یک مشکلات اقتصادی است و با توجه به آن که در سالهایی از دلارهای ارزان محروم بوده آن رشد اقتصادی در این استان اتفاق نیفتاده است.

وی اذعان کرد: در چهار محور محوریت توسعه را در استان گلستان برنامهریزی کردیم و امروز صنعت، کشاورزی، تجارت خارجی و گردشگری قرار گرفته و در نتیجه در این بخش تنوع ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: سند آمایش و توسعه برای استان گلستان تعریف نشده بود و مدیران غیر بومی ما به این موضوعات صدمات زیادی زدند و خوشبختانه سند آمایشی 14.4 و 1414 آماده شده است و نقش راه پیشرفت استان گلستان تدوین شده است.

واحد بزرگ جی تی پی در گلستان در حال بررسی است

قوانلو با بیان اینکه امیدواریم سرعت رشد اقتصادی در استان گلستان بالا برود، افزود: واحد بزرگ جی تی پی در شهرک صنعتی پتروپالایش در دست بررسی داریم و امیدواریم این پروژه 1.5 میلیارد دلاری در سال 1394 اجرایی شود .

وی با بیان اینکه منطقه آزاد گلستان در شورای عالی منطقه آزاد به تصویب رسیده است، گفت: در سه ماه 1394 حدود 25 پروانه صادر کردیم که نسبت به 15 پروانه بهره برداری 67 درصد رشد داشتیم و میزان بهرهبردای این واحدها 18 میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت با بیان اینکه 190 نفراین پروانهها اشتغال ایجاد میکند گفت: نسبت به سال 1393، 135 درصد رشد داشته است.

قوانلو با بیان اینکه در سه ماه نخست 86 فقره جواز تاسیس صادر شده است، بیان داشت: نسبت به سال گذشته رشد 37.5 درصدی داشتیم و از میزان سرمایهگذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان با توجه به کارخانه فولاد برآورد میشود.

نرخ بیکاری بالاتر از کشور است

وی با بیان اینکه 3 هزار نفر این جواز تاسیس سه ماه نخست اشتغال ایجاد میکند، ابراز داشت: در هفته گذشته نرخ بیکاری استان در فصل بهار در استان گلستان از 14.3 درصد به 12.7 درصد رسیده است و این نرخ بیکاری در شان استان گلستان نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه 10.7 درصد نرخ بیکاری کشور است، متذکر شد: یکی از بخشهای در راستای بیکاری تلاش خوبی انجام داده سازمان صنعت و معدن و تجارت است و 30 درصد در اشتغال کشور این سازمان نقش داشته است.

قوانلو با بیان اینکه تعدا افراد جویای کاردر سه ماه نخست سال گذشته 36.1 درصد بوده و در بهار امسال به 38.1 درصد رسیده است، افزود: 50 هزار نفر تقاضیان جویای کار در استان گلستان بیشتر شده و با توجه به کاهش نرخ بیکاری این موضوع بیانگر آن است که به تعداد زیادی از متقاضیان پاسخ داده شده است.

وی در خصوص صادرات گمرکی در استان گلستلن ابراز داشت: 80 میلیون دلار در سه ماه نخست رشد صادرات گمرکی رسیده و نسبت به سال گذشته رشد 25 درصدی را شاهد بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها