خبرهای داغ:
یاداشت بسیجی اهل قلم از قم؛

نقش آفرینی لشکر 17 علی بن ابی طالب(ع) در عملیات رمضان

ماه مبارک رمضان برای رزمندگان اسلام بخصوص رزمندگان تیپ(لشکر) 17 علی بن ابی طالب(ع) از قم، علاوه بر شبهای دعا و راز و نیاز، یادآور عملیات حماسه آفرین رمضان در تیرماه سال 61 نیز می باشد.
کد خبر: ۸۵۴۲۵۷۲
|
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

خبرگزاری بسیج قم-جمهوري اسلامي ايران پس از آزادسازی خرمشهر و براي تنبيه دشمن متجاوز و از طرفي آشنايي و حضور يگان ها در منطقه عمومي عمليات رمضان، در این منطقه اقدام به عملیات "رمضان" نمود.

منطقه عملياتي رمضان منطقه ای مثلث شكل به وسعت 1600 كيلومتر مربع است كه از شمال به كوشك و طلائيه و حاشيه جنوبي هورالهويزه، از غرب به رودخانه اروند و در شرق به خط مرزي شمالي – جنوبي از كوشك تا شلمچه منتهي مي شود. بر روي رودخانه اروند در اين قسمت چهار پل (دو پل در منطقه نشوه و دو پل در منطقه تنومه) هست و در جنوب غربي اين رودخانه شهر صنعتي و بندري بصره قرار دارد.

دشمن تا قبل از فتح خرمشهر، از آن جا كه اين شهر را كليد بصره دانسته و از دست دادن آن را ناممكن مي پنداشت و در شرق بصره مواضع مستحكمي نداشت، ليكن در فرصتي كه از حضور فكري نيروهاي خودي در لبنان و تاخير در اجراي عمليات رمضان به دست آورد، تغييرات مهمي را در زمين منطقه ايجاد كرد كه قسمت اعظم آن مبتني بر تجارب عمليات هاي گذشته بود.

بدين ترتيب دشمن با احداث خاكريز هاي مثلثي، خطوط پدافندي را ايجاد كرد، علاوه بر اين، كانالي به طول حدود 30 كيلومتر و عرض يك كيلومتر را كه مختص به پرورش ماهي بود با پمپاژ آب در آن و احداث موانع و كمين و سنگرهاي تير بار در حاشيه اش، به شكل مانعي باز دارنده در مقابل تهاجمنيروهاي خودي به سمت بصره، آماده ساخت. همچنين در قسمت جنوبي منطقه كه مقابل شلمچه واقع است، آب را رها كرد تا مانع عبور رزمندگان جمهوري اسلامي ايران شود.

پس از آزاد سازي خرمشهر، اقدامات نظامي ايران با عمليات رمضان در شرق بصره آغاز شد. هدف از اين عمليات آن بود كه با حضور نيروهاي نظامي ايران در پشت رودخانه اروند در شرق بصره و تسلط بر راه كارهاي اين شهر، شرايط سياسي و موقعيت نظامي مطلوب براي جمهوري اسلامي جهت پذيرش شرايط ايران فراهم آيد و در صورت عدم تحول در مواضع شوراي امنيت سازمان ملل، شرايط براي ادامه نبرد آماده باشد.

وضعیت تیپ 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در عملیات رمضان

عمليات رمضان به دليل پنج مرحله اي بودن در نوع خود منحصر به فرد و داراي ويژگي هاي خاصي بود، این عملیاتاز نیمه شب 22 تیرماه 61 با رمز یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی مقابل پاسگاه زید به طول پنج کیلومتر آغاز شد و تا هفتم مرداد به مدت 17 روز ادامه یافت.

فرماندهی تیپ 17 قم در عملیات رمضان ابتدا با شهید حسن درویش بود سپس با انجام تغییراتی در تاریخ دوم مرداد و آغاز مرحله چهارم عملیات، به شهید مهدی زین الدین واگذار شد و چند ماه بعد تیپ، به لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) به فرماندهی این سردار شهید ارتقا یافت.

حدود 13 گردان از استان های سمنان، زنجان و قزوین و منجمله گردان های قدس، شهید دلاک، صاحب الزمان(عج)، ثارالله، مالک، امام علی(ع) و امام حسن(ع) از شهرستان قم و همچنین سه گردان از ارتشدر عملیات رمضان حضور داشتند.

نيروهايي كه براي شركت در عمليات رمضان در منطقه حاضر شده بودند، اغلب نيروهاي آموزشي و جديد بودند كه در پادگانهاي آموزشي، دوره هاي لازم را ديده بودند، لذا طبق برنامه ريزي آموزشي، گردانها به منطقه اي به نام نخلك در حاشيه رودخانه كارون در حومه اهواز مي رفتند و آموزش هاي فشرده و بسيار سختي را در گرماي بالاي 45 درجه جنوب مي گذراندند كه شامل راهپيمايي در روز و شب، باز آموزي انواع سلاحهاي سبك و نيمه سنگين اعم از تير بار، آر پي جي دوشكا، اجراي ميدان تير و تمرین زندگي در شرايط سخت بود.

رشادت و دلاوری رزمندگان اسلام و جانفشانی و ایثارگری آنان در این عملیات، بازتاب و تاثیرات گسترده ای در رسانه های و موضع گیری های دولت های خارجی داشت.

یاد و خاطره شهدای بزرگوار عملیات رمضان سال 61 به خصوص شهدای عزیز استان قم را که به تأسی از مولایشان امیرمؤمنان علی(ع) با غلتیدن در خون خویش سرانجام زندگی دنیوی‌ خود را با شهادت رقم زدند، گرامی می داریم



ارسال نظرات