خبرهای داغ:
معاون تعلیم و تربیت بسیج استان قم در گفتگو با بسیج:

ثمره حلقه های صالحین باید کادر انقلاب شود

معاونت تعلیم و تربیت بسیج استان قم گفت: پیشینه طرح صالحین زمان رسول مکرم اسلام باز می گردد منتهی الان این مجموعه دارای یک ساختار است یعنی به صورت برنامه ریزی شده عمل می کنیم.
کد خبر: ۸۵۹۳۶۹۶
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حدود هفت سال از طرحی به نامه "شجره طیبه صالحین" در پایگاه های بسیج می گذرد؛ طرحی که به نظر کارشناسان با نظام ساختاری خوب و منظمی ایجاد کرده توانائی تربیت انسان مؤمن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و مواضعی در مسائل مختلف فردی و اجتماعی را دارد.

حجت الاسلام اسماعیل امیر زاده، معاون تعلیم و تربیت بسیج استان قم در گفتگو با خبرنگار ما از اهمیت طرح صالحین سخن گفته و همچنین بر روی برنامه های آن برای کادرسازی انقلاب تأکید کرد.
طرح صالحین از چه زمانی آغاز شده است؟

حدود هفت سال است که برنامه های ما در استان قم شروع شده است؛ پیشینه آن به زمان رسول مکرم اسلام باز می گردد نه اینکه بگوئیم پس از انقلاب به وجود آمده؛ پیش از انقلاب نیز بوده است، منتهی الان این مجموعه دارای یک ساختار است یعنی به صورت برنامه ریزی شده عمل می کنیم.

برنامه های طرح صالحین در چه ابعادی انجام می شود؟

برنامه های ما در چهار بعد انجام می گیرد؛ ابعاد معرفتی که به مباحث اعتقادی، باورها، قرآن، احکام و حدیث پرداخته می شود.

بعد دوم ابعاد بصیرتی که در آن به مسائل سیاسی روز پرداخت می شود.

سومین بعد مباحث تربیتی است که مسائل اخلاقی و معنوی است که از ابعاد مهمی است که باید به آن پرداخته شود و نکته چهارم بعد مهارتی است که در آن به بحث فن بیان، مشاوره، فن کلاس داری و آن چیزهایی که نیاز است اشخاص یاد بگیرند، می پردازیم، حتی بحث دفاعی و رزمی نیز در همین قرار می گیرد .

ویژگی های حلقه های صالحین در استان قم نسبت به دیگر استان ها چیست؟

استان ما چند برنامه متفاوت از دیگر استان هاست، در کل کشور حلقه مربیان که با سرمربی است در ناحیه برگزار می شود اما در استان قم با ظرفیت خوبی که از جهات مختلف داشت از قبیل اساتید و علما از ناحیه محور بودن جلسات به حوزه محور بودن تبدیل شده و جلسه سرگروه ها با مربیان که باید در حوزه ها برگزار می شد، در پایگاه برگزار می شود، در واقع تمام پایگاه های ما مربی محورند.

حوزه های مقاومت سرمربی محورند، استاد ما در استان قم آیت الله سعیدی امام جمعه شهر قم هستند که استاد شجره طیبه صالحین از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شدند که آن چیزی که از استاد و سرمربیان ما اعلام می کنند باید به رده پائین تر برسد.
سه نکته در استان قم مدنظر ما در طرح صالحین استان بوده است که این سه عامل تأثیرگذار در بحث این طرح است، اول مبحث بینش و اندیشه است که ما در آموزش هایی که برای سرگروه ها و مربیان داریم، این مسئله مدنظر مست و به آن می پردازیم؛ یعنی اگر بینش و اندیشه یک فرد خوب است، باید تقویت شود و اگر مسائل نامناسبی است، باید به سمت خوبی ها تغییر بیابد یعنی اثبات باورهای صحیح و ابطال باورهای غلط.

حوزه دوم تحریک عواطف و احساسات است که نکته بسیار مهمی است چراکه اگر بینش و اندیشه شخص درست شد اما احساسات و عواطف شخصی در او اتفاق نیفتاد، اثر ندارد.

سومین نکته نسز که بسیار بر آن تأکید داریم بحث رفتار است، این بحث به خودی خود پس از بینش و اندیشه و تحریک عواطف و احساسات اتفاق می افتد.

خروجی طرح صالحین چیست؟

تربیت با دو ماه و سه ماه یا حتی یک سال صورت می نپذیرد و نیاز به زمان دارد، وقتی بخواهیم فردی خوب تربیت شود باید به آن زمان اختصاص دهیم یعنی باید یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم و بعد از چهار، پنج سال خروجی بگیریم و بتوانیم بگوییم که این فرد از آنجایی که بود به اینجا رسیده است که این اتفاق در پایگاه ها و حلقه های ما می افتد.

اولین نکته این است که متربیان ما در صالحین باید ولایت مدار باشند، مطالبات مقام معظم رهبری را پیگیری کرده و برای اعضای خانواده خودشان تبیین و تشریح کنند، اگر از هر خانواده تنها یک نفر در حلقه های صالحین ما حضور داشته باشند و مطالب به درستی برای این متربیان نقل شود، آنها برای خانواده هاشان تاثیرگذاری بسیاری خواهند داشت و در واقع جامعه برای خوب شدن و ولائی بودن، خودش را آماده می کند و این زمانی است که ما بتوانیم خوب تبیین کنیم.

دومین نکته این است که باید متربیان اهل جهاد شوند، زمانی که جهاد جهاد می گوییم، اولین چیزی که به ذهن ما میرسد، مسئوله جنگیدن است، ما امروز جهاد از انواع دیگری مانند جهاد فرهنگیو جهاد اقتصادی داریم.اما در جهادی که مدنظرمان هست به غیر از بحث دفاعی و امنیتی، در جهاد فرهنگی باید حضور یابند.

سومین نکته این است که متربی پس از چند سال باید اهل مشارطه، مراقبه، محاسبه و مؤاخذه باشد؛ یعنی به مرحله ای از تقوا و ایمان برسد که وقتی از خواب بیدار می شود با خودش شرط ببندد که امروز چه باید انجام دهم و بعد صبح تا شب مراقب خودش باشد که معصیتی از او سر نزند و بعد اعمال خود را محاسبه کرده و اگر خلافی مرتکب شده بود خودش را مواخذه نماید.

نکته دیگر اینکه متربی نه تنها به تکالیف شرعی خودش باید توجه کند بلکه باید این را در وجودش نیز باید ملکه کرده باشد.

در بحث خروجی حلقه ها نکته دیگر این است که متربی باید مبلغ در خانواده، بستگان و محیط اطراف خودش باشد.

نکته دیگر این است که متربی باید برای دیگران در مباحث اخلاقی و دینی الگو شودو نه تنها خودش با بصیرت است، باید به دیگران نیز بصیرت بخش هم باشد، متربی باید بتواند به ترویج معروفات و جلوگیری از منکرات در جامعه بپردازد.

در واقع اگر بخواهیم به صورت کلی در خصوصو خروجی صالحین صحبت کنیم باید بگوئیم که خروجی حلقه های صالحین باید کادر انقلاب شود؛ نیرویی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران شود که اگر فردا در جائی از او استفاده کنند مطمئن باشیم که نظام و انقلاب ضربه نخواهد دید.



ارسال نظرات