جلسه شورای ورزش همگانی استان مرکزی ؛

برگزار ی جلسه شورای ورزش همگانی به ریاست استاندار استان مرکزی

اولین جلسه شورای ورزش همگانی استان با حضور استاندار، معاون سیاسی امنیتی، مدیرکل ورزش و جوانان و سایر مسئولین عضو شورا در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۹۸۲۱۶
|
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج  مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در این نشست گفت : 70 درصد افراد در کشورهای پیشرفته در یکی از رشته های ورزشی همگانی فعالیت دارند که این رقم در ایران بر اساس برنامه پنجم توسعه برای بانوان 18 درصد و مردان 20 درصد پیش بینی شده که هم اکنون شاخص ورزش همگانی برای زنان کشور 15 درصدو برای مردان 20 درصد است.

سعید ملکی افزود : 465 هیات و 70 مکان ورزشی در استان مرکزی تحت پوشش اداره کل ورزش و جوانان این استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد : 150 مکان ورزشی نیمه تمام در استان مرکزی وجود دارد که 80 طرح آن مربوط به اداره کل ورزش و جوانان و 70 طرح نیز مربوط به آموزش و پرورش، دانشگاه ها و نیروی انتظامی استان است که با تکمیل این طرح ها سرانه ورزشی استان به 90 سانتیمتر افزایش می یابد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی بیان کرد : سرانه ورزشی سالن های روباز و سرپوشیده کشور درحال حاضر یک متر مربع است و استان مرکزی با دارابودن این سرانه جزء استان های متوسط به بالا ایران محسوب می شود.

وی اضهار داشت: بر اساس قانون باید یک درصد از اعتبار های دستگاه ها برای توسعه ورزش استان اختصاص یابد که از این میزان 40 درصد برای خود دستگاه، 30 درصد برای آموزش و پرورش و 30 درصد برای توسعه ورزش همگانی باید هزینه شود.

ملکی تصریح کرد : طرح سلامت در کشور و استان در حال اجرا است که از این طرح هیچ گونه اعتباری برای توسعه ورزش که پایه و اساس سلامت محسوب می شود در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: برای ساخت سالن‌های ورزشی در روستاها باید دقت عمل زیادی داشته باشیم چراکه در حال حاضر شاهد هستیم که در برخی روستاها سالن ورزشی ساخته شده ولی تعداد سکنه آنها بسیار اندک است و بعد از مدتی سالن تبدیل به انبار شده است.

سعید ملکی اظهار کرد : براین اساس باید در هنگام احداث سالن ورزشی در روستاها تمام جوانب را در نظر گرفت.

ملکی در پایان تصریح کرد : با پیشنهاد  اداره کل ورزش و جوانان به استاندار ، از این پس با توجه به اهمیت ورزش قهرمانی جلسات شورای عالی ورزش استان با دستور کار رسیدگی به ورزش همگانی و قهرمانی برگزار خواهد شد.

محمود زمانی قمی استاندار مرکزی در این جلسه گفت : ورزش به عنوان یک عامل پیشگیرانه می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در پیشگیری از معضلات اجتماعی در جامعه ایفا کند و جامعه‌ای که ورزش می‌کند از بسیاری از ناهنجاری‌ها و معضلات به دور است.

استاندار مرکزی بر لزوم راه‌اندازی کارگروه صنعت و ورزش با مسئولیت حوزه اجتماعی تاکید کرد و گفت : در قالب این کارگروه با صنایع بزرگ استان به صورت تک به تک جلساتی برگزار شده و راهکارهای حمایت صنعت از ورزش بررسی می‌شود.

وی افزود : در قالب فعالیت این کارگروه باید شرایطی فراهم شود که صنایع نقش اجتماعی خود را در جامعه به خوبی ایفا کنند.

زمانی قمی همچنین بر ضرورت چاپ کتاب بازی‌های بومی و محلی تاکید کرد و افزود : چاپ این کتاب موجبات آشنایی مردم با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجه استان بویژه در حوزه ورزش و بازی‌های بومی و محلی را فراهم می‌کند.

وی با  تاکید بر رابطه دو سویه فرهنگ و ورزش و تاثیرگذاری این دو بر یکدیگر، بر لزوم توسعه ورزش‌های همگانی نیز تاکید کرد و از دستگاه‌های اجرایی خواست تا در سال آینده یک درصد سهم ورزش را پرداخت کنند تا با استفاده از این منبع نسبت به توسعه امکانات ورزشی اقدام شده و زمینه گسترش ورزش همگانی در جامعه فراهم شود.

زمانی قمی بر لزوم توجه ویژه به ورزش همگانی در روستاها نیز تاکید کرد و افزود: کم تحرکی در میان اقشار مختلف جامعه رو به افزایش است و عاملی است که می تواند به سلامت افراد بویژه بانوان آسیب وارد کند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: در سال جاری برای توسعه ورزش همگانی اعتباری از محل کاهش آلودگی هوای اختصاص نیافته است و نیاز است که در اعتبارات سال آتی این مهم به صورت ویژه دیده شود.

زمانی قمی افزود: همچنین سال آینده برای گسترش ورزش همگانی در جامعه باید کلیه دستگاه های اجرایی یک درصد سهم ورزش را در اختیار این نهاد قرار دهند تا با صرف آن در زمینه تهیه وسایل و امکانات، زمینه حضور اقشار جامعه بیش از پیش فراهم شود.

وی ادامه داد: فضاهای خالی در روستاها برای گسترش ورزش همگانی در این مناطق باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که کم تحرکی به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید سلامت اقشار مختلف به ویژه زنان رو به گسترش دارد.

دراین جلسه مقررشد مسابقات کارمندان دولت  با استفاده از ظرفیتها ی موجود دستگاههای اجرایی برگزار گردد ،تشکیل کار گروه صنعت وورزش ، تشکیل شورای عالی ورزش استان نیز دیگر مصوبات این جلسه بود.

خبر نگار گروه ورزشی : ا. آقارضی
ارسال نظرات