حاج حسین هوشیار :

مداحی تلفیقی از عنایات افلاکی و تلاش‌های خاکی است

حاج حسین هوشیار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان شعار «هیهات منا الذله» امام حسین (ع) را مهم ترین پیام عاشورا دانست و بیان داشت: یکی از معارف عاشورایی روایت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بوده و رمز این روایت شعار «هیهات منا الذله» است.
کد خبر: ۸۵۹۹۷۰۴
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

«هیهات منا الذله»؛ مهم‌ترین پیام عاشورا

این ستایشگر اهل بیت (ع) ادامه داد: پیام عاشورا تنها یک حادثه نبوده بلکه یک فرهنگ است. عمل به پیام‌های این شعار نیز از دیگر وظیفه‌های ما است. تن ندادن به ذلت و سر تسلیم فرود نیاوردن در مقابل ظلم و ظالم، مهم ترین هدف سیدالشهدا (ع) بود و هیچ گاه فراموش نمی‌شود و باید توسط ذاکران نیز بیان شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مهم ترین وظیفه مداحان تبیین معارف عاشورا است، عنوان کرد: مداح نباید صرفا مطالب خود را به عواطف اختصاص دهد بلکه باید بر معارف عاشورا نیز جامه احساسات و عواطف تن کند.

هوشیار افزود: اگر جامه معارف عاشورا درون مایه و محتوا نداشته باشد گذرا و مقطعی می شود. مداحان باید معارف و آموزه‌های عاشورا را همراه با مطالب احساسی و عاطفی به مخاطبان منتقل کنند و از این جهت نقشی اساسی و کلیدی دارند.

این مداح خاندان عصمت و طهارت (ع) مداحی را تلفیقی از عنایات افلاکی و تلاش‌های خاکی برشمرد و یادآور شد: اگر این دو را با یکدیگر همراه کنیم، یک مداح خوب و کامل به وجود می‌آید. زحمت‌هایی که یک مداح می‌کشد باید همراه با امید و توکل به خداوند باشد و تلفیق و ترکیب این دو منجر به پدید آمدن یک مداح کامل می شود.

نگران بمب تفرقه دشمنان هستم؛ نه بمب دینامیتی

وی در ادامه تهدیدهای دشمنان را یکی از عوامل افزایش حضور مردم در راهپیمایی روز اربعین دانست و تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که تهدید دشمنان باعث انسجام و وحدت زائران است. بیش از بمب دینامیتی دشمن، نگران بمب تفرقه دشمنان هستم. زائران حسینی باید سعه صدر و ظرفیت بالایی داشته باشند و لطف امام حسین (ع) ضامن این مانور عظیم جهانی است.

هوشیار ابراز داشت: امسال نیز این کنگره و اجتماع زائران حسینی باشکوه تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و از مردم می‌خواهم که با حضور خود به یاوه گویی‌های دشمنان پاسخی کوبنده و دندان شکن بدهند.

بی توجهی؛ بهترین راه مقابله با مداحان شهرت طلب

این ستایشگر اهل بیت (ع) تأکید کرد: نصیحت کردن مداحانی که هر سبکی را می‌خوانند فایده‌ای ندارد؛ کسی که شهوت شهرت دارد و دوست دارد به هر قیمتی خودش را مطرح کند با نصیحت و موعظه اصلاح نمی‌شود و تحریم و برخورد با شخص خاطی بهترین راه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم توجه توسط رسانه‌های مختلف اجتماعی و پایگاه‌های اطلاع رسانی نیز موثر است؛ در واقع این تحریم‌ها باید هوشمندانه و از روی دلسوزی و معرفت افزایی باشد. توجه نکردن به چنین افرادی تا حدودی می‌تواند سلیقه مخاطبان را عوض کند و برخورد قاطع بزرگان و اساتید عرصه مداحی نیز از دیگر روش‌های کارآمد در این زمینه است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات