ساز فمینیست‌ها در حال کوک شدن

توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها میان زنان و مردان وجود داشته باشد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها میان زنان و مردان وجود داشته باشد و دستگاه‌ها در هزینه‌کرد اعتبارات این نکته را مد نظر قرار داشته باشند.
کد خبر: ۸۶۲۶۹۹۸
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اراک، محمود زمانی‌قمی پیش از ظهر امروز در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده این استان که با حضور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده برگزار شد، با اشاره به جایگاه زنان در جامعه گفت: زنان توانستند با تربیت افراد شایسته در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش آفرینی کنند که با توجه به نقش‌آفرینی زنان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی باید جایگاهی شایسته و در خور انقلاب و مطابق با موازین اسلامی برای این قشر ایجاد شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: جایگاه کنونی زنان در جامعه به ویژه در استان مرکزی نیازمند بازنگری بوده که باید با برنامه‌ریزی مناسب و یک فرآیند تدریجی و مداوم جایگاه زنان را در تمامی بخش‌ها تقویت کرد.

وی افزود: جایگاه زنان استان باید در شان این قشر ایجاد باشد، بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی بانوان باید با جدیت دنبال و با اجرای قوانین و مقررات در راستای اجرایی شدن تصمیمات و راهکارها گام برداشته شود تا جایگاه مناسب و درخور شان این قشر را فراهم سازد.

زمانی‌قمی با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال 57 گفت: در این پیروزی و استقرار شجره طیبه جمهوری اسلامی ایران نیز زنان نقش گسترده و تاثیرگذاری داشتند، پیروزی و شکوفایی چشم‌گیر امروز مرهون تلاش مردان، زنان و مادران فرهیخته این جامعه است.

وی افزود: با توجه به مشکلات و مسائل موجود در کشور در حال حاضر در تمام سطوح پیشرفت‌های بسیار خوب و چشمگیری وجود دارد که ارتقاء و تقویت آنها با مشارکت زنان در تمامی عرصه‌ها به ویژه بخش‌های مدیریتی مرتفع می‌شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: هر دستگاهی باید در راستای رفع مشکلات زنان و آسیب‌های اجتماعی این قشر گام بردارد و تعامل خود با دستگاه متولی امور بانوان را افزایش دهد و بایستی در برنامه‌ریزی‌های انجام شده مجموعه جامعه دیده و با نگرش‌های نو در راستای تقویت جایگاه زنان و مردان در اجتماع گام برداشته شود.

زهرا فرجی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بانوان در سطح استان مرکزی گفت: اقدامات انجام شده در 9 ماهه نخست امسال در حوزه بانوان استان اظهار داشت: جلسات کارگروه بانوان استان تاکنون به صورت مستمر به منظور بررسی مشکلات و مسائل این قشر برگزار شده که تاکنون 7 جلسه کارگروه با 13 دستور کار و 42 مصوبه حاصل آن‌ها بوده است.

وی افزود: از مصوبات جلسات بیش از 66 درصد اجرایی، 26 درصد در دست اجرا و 7 درصد اجرا نشده و این در حالیست که در این جلسات بیش از 50 درصد مدیران دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی تصریح کرد: در شهرستان‌ها نیز 63 جلسه با 120 دستور کار و 320 مصوبه برگزار شده که از این تعداد بیش از 68 درصد اجرا شده، 27 در دست اجرا و 5 اجرا نشده و 74 درصد مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها در این کارگروه تاکنون شرکت داشته‌اند.

فرجی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی این کارگروه گفت: از ابتدای سال تاکنون 215 طرح به دبیرخانه کمیته زنان و خانواده ارسال شده که از این تعداد بعد از بررسی‌های کارشناسانه 11 طرح مصوب از جمله راه‌اندازی پایگاه‌های محلی بانوان در حاشیه شهر اراک، آموزش پیشگیری از اعتیاد در بانوان، طرح غربالگری سرطان شایع زنان، ایجاد خانه‌های امن زنان، فعال کردن ورزش بانوان شاغل در تمامی دستگاه‌ها و... در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: پیگیری ایجاد پارک بانوان در استان مرکزی نیز با جدیت دنبال شده و احداث این پارک در تمامی شهرستان‌های استان در حال انجام است و در صورت تخصیص اعتبارات روند راه‌اندازی این پارک در اراک که 2 سال از شروع آن می‌گذرد، تسریع خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی تصریح کرد: 9 مصوبه و 9 طرح عملیاتی در این کمیته‌ها بررسی شده که 6 طرح در دست اجرا و 3 طرح اجرا شده است و اجرای طرح‌های اجرا نشده نیز با همکاری و تعامل دستگاه‌های مربوطه محقق می‌شود.

فرجی با اشاره به دوره‌های اموزشی برگزار شده از سوی امور بانوان استانداری گفت: در 9 ماهه امسال 15 کارگاه آموزشی با حضور 1380 نفر به میزان 85 ساعت و 117 هزار و 300 نفر ساعت در مرکز استان به منظور توانمندسازی زنان و دختران برگزار شده است.

وی افزود: استان مرکزی در برگزاری همایش زنان، توسعه و اعتدال جزء 8 استانی بوده که این همایش را برگزار کرده، همچنین 60 درصد از دانش‌آموختگان استان بانوان هستند و توسعه کشور بدون توجه به این قشر امکان‌پذیر نیست.

فهمیه فرهمندپورمشاور امور زنان وزیر کشور پیش از ظهر امروز در کارگروه امور بانوان و خانواده استان مرکزی با تاکید بر توزیع اعتبارات در کشور با توجه به عدالت جنستی اظهارداشت: فعالان حوزه زنان در دستگاه‌های اجرایی مختلف در همه استان‌ها مشکل کمبود اعتبارات و منابع مالی را مطرح می‌کنند که این امر نیازمند توجه ویژه مقامات کشوری است.

وی افزود: برای حوزه بانوان در زمینه‌های گوناگون و در راستای پاسخگویی به مطالبات و مشکلات بانوان ماموریت‌های مختلفی تدوین شده که در این راستا نیز باید دستگاه‌های اجرایی استان برای رفع این مسائل و دغدغه‌ها همکاری کنند.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: اعتبارات و منابع مالی که بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای انجام ماموریت‌ها و وظایف تزریق می‌شود، به هیچ عنوان مختص و ویژه جامعه مردان کشورمان نیست، اما در یک سیر تاریخی برای خدمت‌رسانی به زنان و مردان شکاف به وجود آمده است.

فرهمندپور با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظایف مدیریت امور بانوان در شرایط فعلی توجه به رعایت عدالت در جنسیت است بیان کرد: زنان و دختران نیز حق دارند از منابع، امکانات و فرصت‌های موجود در جامعه و کشور به صورت مساوی با مردان بهره‌مند شوند.

وی افزود: بیش از یک سال بود که در وزارت کشور در حال بازنگری و به روز رسانی در ساختار استانداری‌ها در حال پیگیری بود و خوشبختانه در این برنامه جای پای محکمی برای امور بانوان دیده شد حتی در برخی از اساسنامه‌ها تقویت ساختار بسته به سطح استانداری داشتیم.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: حوزه بانوان زیرمجموعه استانداری قرار گرفت چراکه معتقدیم حوزه بانوان یک حوزه فرابخشی است و نمی‌توان گفت که در یک حوزه فعالیت می‌کند.

فرهمندپور با اشاره به رویکرد دولت یازدهم گفت: در حال حاضر با محدودیت اعتبارات مواجه هستیم و دولت دستش بسته است اگر چنین نبود با نگاهی که دولت دارد خیلی اتفاقات بهتر در حوزه‌های مختلف و حوزه اجتماعی به ویژه بانوان رخ می‌داد اما با همین دست بسته در حال اداره کشور هستیم.

حوزه بانوان نیازمند اعتبار قابل توجه برای ورود به حوزه‌های اجرایی نیست

وی افزود: یادمان باشد در قبال آحاد جامعه و آحاد ذی‌نفعان و آحاد گروه هدفمان مسئولیت داریم که زنان و مردان را در بر می‌گیرد، در بودجه مردان قید نشده آنچه به دنبال آن هستیم دنبال کردن یک عدالت در دسترسی به موقعیت‌ها و فرصت‌هاست حتی شعار برابری را که معتقدیم وارداتی است نمی‌دهیم.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: عدالت اصلی‌ترین شعار پیغمبر(ص) و اصلی‌ترین جاذبه اسلام است، اگر چنین به قضیه نگاه کنیم حوزه بانوان حوزه‌ای نیست که نیازمند یک اعتبار قابل توجه برای ورود به حوزه‌های اجرایی نیست البته اعتبارات را در راستای فعالیت‌های ستادی لازم دارد.

فرهمندپور با اشاره به به وظایف مسئولین امور بانوان گفت: حوزه بانوان را برای مطالبه و هماهنگ‌سازی نیاز داریم، همه دستگاه‌ها نماینده دولت هستند اما چه اتفاقی افتاده که امکان دسترسی برای آحاد به همه موقعیت‌ها و فرصت‌ها یکی نیست چرا اداره زندگی خانواده‌هایی که زنان سرپرست خانوار هستند دشوارتر از اداره زندگی است که مرد سرپرست آن است؟

وی افزود: حوزه بانوان در استانداری مهم‌ترین وظیفه‌شان یادآوری کردن این است که ما در قبال همه جامعه مسئول هستیم، اگر کم‌کاری‌های تاریخی نمی‌داشتیم در کشورهای توسعه یافته مشاور رئیس جمهور برای حوزه زنان نداریم چراکه آنان برنامه‌ریزی متناسب با مدیریت جنسیتی را تجربه کرده‌اند.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: در جامعه ما این نوع برنامه‌ریزی سابقه اندکی داشته و برخی از مسئولان تجربه معطوف به نگاه جنسیتی را ندارند پس امور بانوان بایستی این را متذکر شود که برنامه‌ریزی متناسب با مدیریت جنسیتی را داشته باشیم، اگر چنین اتفاقی رخ دهد نیازمند بودجه اختصاصی برای حوزه زنان نیستیم.

فرهمندپور با اشاره به طرح‌های اجرایی از سوی امور بانوان و مشاورین این حوزه در استانداری‌ها گفت: طرح‌های ارائه شده در امور بانوان استانداری در حقیقت طرح‌هایی در جهت جبران کوتاهی‌های گذشته است، اگر با آسیب‌های اجتماعی مواجه‌ایم یعنی در امر پیشگیری کوتاهی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه در اثر سوء مدیریت‌های تاریخی خدمت ‌رسانی به بانوان در زمینه‌های گوناگون مانند بهداشت، درمان، سلامت، ورزش و اشتغال مغفول مانده است که باید برای اصلاح این روند تلاش شود، متناسب با شرایط ذینفعان، مخاطبین و گروه هدف برنامه‌ریزی متناسب و معطوف به اقتضاعات جنسیتی، جغرافیایی و سنی داشته باشیم.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: باید شرایطی در جامعه فراهم شود که یک زن به خاطر زن بودن احساس عدم دسترسی، بی‌عدالتی و تبعیض نکند، اگر در جایی زن بودن محدودیت است یعنی نظام برنامه‌ریزی و اجرایی ما مشکل داشته است.

بی‌حجابی محصول عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان

فرهمندپور با اشاره به سخن ارزشمند شهید مطهری گفت: روزی این شهید بزرگوار حجاب را مصونیت دانستند نه محدودیت اما قبول کنید در جامعه ما به خاطر عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان حجاب یک محدودیت شده زمانی که پارک یا فضای تفریحی مناسبی در اختیار زنان ما قرار ندارد در واقع حجاب محدودیت می‌شود که نشان از مشکل در نظام برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: براساس آخرین شیوع‌شناسی انجام شده اولین رتبه انگیزه اعتیاد برای زنان و دختران، نبود سرگرمی، تفریح و اوقات فراغت بوده، به این معنی که به شکل درست زمان اوقات فراغت زنان و دختران را پر نکرده‌ایم و این امر سبب شده تا شاهد کاهش سن شیوع اعتیاد در بین زنان باشیم.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: هدف از تشکیل کارگروه تخصصی بانوان و خانواده ارتقا و بهبود وضعیت زنان است البته این بدان معنی نیست که هر اقدامی که در این کارگروه انجام می شود به طور مستقیم باید برای زنان باشد.

وی افزود: برای تغییر در وضعیت زنان می‌بایست مردان را آموزش داد، تحکیم خانواده تنها با مهارت‌آموزی زنان اتفاق نمی‌افتد، نیازمند تغییر نگرش در مردان هستیم مردان، پسران جوان و پسربچه ها را دریابیم تا در بازه زمانی بعدی خانواده‌های قوی‌تری داشته باشیم.

فرهمندپور با اشاره به تعبیر مرد زن فهم گفت: این تعبیر بسیار مهم است از این‌رو محتوای طرح‌های آموزشی مصوب در کارگروه‌های تخصصی امور بانوان و خانواده، برای زنان و مردان متناسب‌سازی شود تا در نهایت تغییر نگرش در مردان هم به وجود آید.

وی افزود: گاهی اوقات برنامه‌های کلان و بلندمدت ما را از اقدامات سریع‌التاثیر و کوتاه مدت باز می‌دارد، احداث پارک بانوان در اراک اتفاق خوبی است اما تا این اتفاق بیفتد توجه کنیم که چقدر زمان را از دست داده‌ایم پس گاهی مناسب‌سازی بخشی از پارک‌ها و بوستان‌های موجود برای اینکه زنان و دختران همین حالا دسترسی سریع داشته باشند، مهم است.

مشاور امور زنان وزیر کشور تصریح کرد: صنایع دستی در کشور ما بیش از اینکه یک صنعت باشد، به یک هنر تفننی تبدیل شده و محصولات دستی را به عنوان صنعت نمی‌شناسیم و به صنعتی کردن این محصولات برای ایجاد زمینه‌های تولید انبوه و بازاریابی برای فروش ورود نکرده‌ایم که تا زمانی که این نوع نگاه به صنایع دستی در بسیاری از افراد جامعه و به ویژه صنعتگران تغییر پیدا نکند، کاری نمی‌توان کرد.

فرهمندپور با اشاره به اینکه قانون حمایت از مشاغل خانگی فراموش شده گفت: بر اساس این قانون وظیفه دستگاه‌ها در قبال حمایت از مشاغل خانگی در زمینه عرضه و فروش آن مشخص شده است و پیش‌بینی شده که در هر شهر و شهرستان بازارچه دائمی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه این قانون در شهرستان‌های کشور مهجور مانده اگر چه این قانون تنها مختص به زنان نیست اما از آنجا که عمده شاغلین مشاغل خانگی زنان هستند اگر این قانون دنبال شود بخش قابل توجهی از مشکلات زنان از جمله در حوزه تولید صنایع دستی که مشمول این قانون می‌شود، حل می‌شود.

مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: این قانون در دستور کار دفتر امور بانوان و خانواده استان قرار گیرد و پس از امکان‌سنجی، بازارچه‌ها احیا شوند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در این جلسه با انتقاد از مطالب مطرح شده اظهار داشت: متاسفانه بودجه‌ها با معضلات موجود همخوانی نداشته و بایستی گامی اساسی در حل مشکلات برداشته شود در سفری که سال گذشته شما به عنوان مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده به استان داشتید همین مطالب مطرح شد و بایستی پیگیر بود که تا چه میزان مشکلات مرتفع شده است.

وی افزود: مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده سخنران خوبی هستند ولی باید گفت که امروز متاسفانه دانشگاه علوم‌پزشکی خدماتی را به جامعه آسیب‌دیده ارائه می‌دهد که وظیفه ذاتی آن نیست وبا توجه به اینکه بودجه‌ای هم برای آن دیده نشده آنچه را در توان دارد با همکاری سایر ارگان‌ها به آن عمل می‌کند.

فرهمندپور با اشاره به مشکلات موجود در بحث اعتبارات و پاسخ به سخنان ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت: بودجه موجود کفاف حل مشکلات را نمی‌دهد که برای رفع مشکلات مدیریت منابع محدود موجود امری ضروری است که در این فرایند مدیریت عدالت را یکی از ملاک‌ها قرار دهیم.

وی افزود: مشکلات حوزه زنان باید با تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌ها رفع شود و این نگاه که موضوع زنان یک بحث تلفیقی و اضافی است اصلاح شود و با توجه به کمبود اعتبارات در فرآیند عدالت هزینه شود.

انتهای پیام/


ارسال نظرات