"بهره برداری از 36 طرح در بخش کشاورزی"

ایجاد اشتغال برای بیش از 400 نفر در استان مرکزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در سطح استان مرکزی 36 پروژه فنی، عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع برای 487 نفر زمینه اشتغال فراهم میشود.
کد خبر: ۸۶۲۸۶۰۳
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی، علی بابایی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی در استان اظهار داشت: این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع برای 458 نفر زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها در زمینه آب و خاک، دام و طیور، صنایع تبدیلی، تکمیلی کشاورزی و گلخانه است که به این منظور 133 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که از این میزان سرمایه‌گذاری 19 درصد از اعتبارات دولتی و 37.5 درصد تسهیلات بانکی و 43.5 درصد آورده شخصی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: تعداد خانوار بهره‌بردار از اجرای این پروژه‌ها 487 نفر در 30 روستای استان مرکزی است که این پروژه‌ها به شکل مستقیم برای 206 نفر و برای 252 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.

بابایی با اشاره به تفکیک پروژه‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی گفت: از مجموع پروژه‌های مورد افتتاح 22 پروژه در زمینه انتقال آب با لوله، احداث و بهسازی کانال‌های انتقال آب، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و مرمت و احیای قنوات است که به این منظور در بحث انتقال آب با لوله 2 هزار و 600 متر، احداث کانال‌های آبیاری حدود 7 کیلومتر، در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری 337 هکتار و دو مورد هم احیا و مرمت قنوات صورت گرفته است.

افزایش بیش از یک‌هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات خام کشاورزی

وی افزود: میزان سطوح اراضی تحت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان معادل 54 هزار هکتار بوده که با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری حدود یک‌میلیون و 480 هزار مترمکعب، در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و با توجه به کمبود منابع آبی این مسئله حائز اهمیت است.

بابایی با اشاره به جایگاه صنایع تبدیلی در بحث اقتصادمقاومتی گفت: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی 2 واحد تولیدی در این زمینه به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع یک‌هزار و 205 تن به ظرفیت فرآوری محصولات خام کشاورزی استان افزوده می‌شود که تا پایان سال گذشته کل ظرفیت جذب استان یک‌میلیون و 400 هزار تن بوده که تا پایان سال نزدیک به یک‌میلیون و 700 هزار تن می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه گفت: در بخش دام و طیور در ایام دهه فجر 8 طرح به بهره‌برداری می‌رسد که از این میزان طرح‌های بهره‌برداری شده 5 طرح در بخش طیور بوده که 336 تن به تولیدات گوشت سفید و 3 طرح مورد بهره‌برداری در عرصه دامپروری 37 تن تولیدات گوشت قرمز استان را افزایش خواهد داد.

وی بهره‌برداری از این طرح‌ها را فرصتی برای استان به شمارآورد و افزود: تولید گوشت قرمز استان در پایان سال 93 معادل 52 هزار و 900 تن و تولید گوشت سفید استان معادل 54 هزار تن بوده است که از این پس افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر در بحث اشتغال در مجموع به شکل مستقیم 26 نفر و غیرمستقیم نیز برای 31 نفر فرصت اشتغال فراهم می‌کند.

بابایی با اشاره به بهره‌برداری از 4 واحد گلخانه‌ای در استان گفت: در این ایام چهار واحد گلخانه‌ای به مساحت 18 هزار و 600 مترمربع در استان به بهره‌برداری می‌رسد که دو واحد در زمینه گل و گیاهان زینتی و دو واحد در زمینه سبزی و صیفی است که در بخش گل و گیاهان زینتی 960 هزار شاخه و در زمینه سبزی و صیفی نیز حدود 200 تن به تولیدات استان اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: این طرح‌ها نیز در مجموع 51 فرصت شغلی را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به تفکیک طرح‌ها در سطح استان گفت: این پروژه‌ها در 11 شهرستان استان افتتاح می‌شود که 9 طرح در شهرستان اراک، در کمیجان و ساوه هر کدام 5 طرح، 3 طرح در خنداب، در زرندیه، تفرش، خمین و دلیجان هرکدام 2 طرح، یک طرح نیز در آشتیان و فراهان و 4 طرح در محلات به بهره‌برداری می‌رسد.

بابایی برگزاری جشن انقلاب در روستاها، گلباران گلزار شهدا، هم‌اندیشی با تشکل‌های بخش کشاورزی، افتتاح پروژه‌های روستایی، زنگ انقلاب، دیدار با خانواده شهدای انقلاب اسلامی و شرکت در راهپیمایی بزرگ 22 بهمن در روستاهای بزرگ را از جمله برنامه‌های متنوع در این ایام برشمرد که توسط کمیته روستایی دهه فجر برگزار میشود.

وی با اشاره به برگزاری جشن انقلاب از سوی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: جهادکشاورزی استان مرکزی امسال جشن انقلاب را در روستاهای استان با برنامه‌هایی از قبیل گلباران گلزار شهدا، جلسات هم‌اندیشی با تشکلات استان، نواختن زنگ انقلاب‌ در مدارس روستایی، دیدار باخانواده‌های‌شهدا انقلاب‌اسلامی، افتتاح پروژه‌های روستایی‌ و شرکت‌ در راهپیمایی 22 بهمن در سطح استان‌ها برگزار می‌کند.

رئیس جهادکشاورزی استان‌مرکزی تصریح کرد: از اولویت‌های مهم ما در استان حوزه آب‌و خاک است که در همین راستا شورای حفاظت از آب به ریاست استاندار مرکزی تشکیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات