مدیر عامل خانه مداحان :

گاهی اوقات خواندن یک شعر انقلابی به قیمت جان مداحان تمام می‌شد

بسیج مداحان: حاج محسن طاهری با تأکید بر اینکه مراقبت‌های زیادی از برگزاری مجالس صورت می‌گرفت، گفت: گاهی اوقات نیز خواندن یک شعر انقلابی به قیمت جان مداحان تمام می‌شد و بیشتر مواقع هم به زندان منتقل می‌شدند.
کد خبر: ۸۶۳۱۴۹۹
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

حاج محسن طاهری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با نقش تبلیغی مداحان در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: نقش تبلیغ در طول تاریخ خیلی موثر بوده است؛ تبلیغی که انبیاء و امامان معصوم انجام داده‌اند، خیلی‌ها را از بیراهه به راه درست و مستقیم هدایت کرده است.

این ستایشگر اهل بیت (ع) درتشریح تأثیر مداحان به ذکر سخنی از مقام معظم رهبری پرداخت وابراز داشت: ایشان در بیانات مختلفی فرموده‌اند «گاهی تأثیر یک بیت شعر از یک منبر و سخنرانی یک ساعته بیشتر است. از این فرمایش رهبری می‌توان به این نکته که غیر از مبلغان و سخنرانان، مداحان نیز نقش مهمی در تبلیغ و ترویج شعائر مذهبی دارند، پی برد.

وی ادامه داد: در زمان سیاه طاغوت و روزگار تاریک و ظلمانی نیز شعرا شعرهای انقلابی می‌سرودند و عده‌ای هم با نفس‌هایی پاک این اشعار را می‌خواندند.

طاهری در ادامه با بیان اینکه گاهی اوقات نیز خواندن یک شعر انقلابی به قیمت جان مداحان تمام می‌شد و بیشتر مواقع هم به زندان منتقل می‌شدند ، بیان داشت: با وجود این خطرهایی که مداحان و شعرا را تهدید می‌کرد، اما دیدیم که رسالت‌شان را به بهترین صورت ممکن انجام دادند.

مدیر عامل خانه مداحان افزود: خیلی از افراد هم مقلد و مبلغ حضرت امام خمینی (ره) بودند و شعارهای انقلابی را همگانی کردند و باعث خروشیدن مردم و شروع تظاهرات در شهرهای مختلف کشور شدند؛ همان شعارهایی که مردم سر می‌دادند، رفته رفته به شور تبدیل و در نهایت نیز منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی با اشاره به موضوع اصلی شعر مداحان و محور سخنرانی‌های واعظان اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اکثر مطالب مداحان و سخنرانان طوری مطرح می‌شد که از فریب مردم و اسیری در دام دشمنان جلوگیری شود. بعضی از سخنرانان هم همانند شهید هاشمی‌نژاد، عبدوس، مرحوم فلسفی، مرحوم کافی و سایر سخنرانان انقلابی حتی در زمان حکومت ستمشاهی نیز بی‌پرده و صریح سخنرانی کردند و به زندان‌ها منتقل و تبعید شدند.

انقلابیون هدف مشترکی داشتند

طاهری در ادامه یادآور شد: انقلابیون، ضد حکومت ستمشاهی و فراعنه قدم برمی‌داشتند و دارای هدف مشترکی بودند. مداحان در دوران انقلاب، جبهه گیری‌های باطل علیه حق، حق کشی‌ها و سایر ظلم‌های آنان را در قالب شعر به مردم منتقل و برای آن‌ها تبیین و شفاف سازی می‌کردند.

پیشکسوت مداحی اهل بیت (ع) با تأکید بر این نکته که مردم تا آخرین لحظه عمر از اعتقاداتشان دفاع کردند، گفت: در روایات داریم که «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» یعنی «حكومت‌ها ممكن است كافر باشند و دوام يابند اما اگر ظالم باشند دوام نخواهند يافت».

وی ادامه داد: مراقبت‌های زیادی هنگام برگزاری مجالس صورت می‌گرفت اما خیلی از افراد متعصب بودند که اعتقاداتشان برایشان ارزش داشت و از آن‌ها دفاع می‌کردند.متدینین در پی حفاظت و حراست از دینشان بودند و  غیرمتدینین هم مارکسیست‌ها وجود داشتند که چیزی از اسلام نمی‌دانستند و تنها انگیزه‌شان از مقاومت در برابر حکومت‌های ستمشاهی «رهایی» و خارج شدن از تنگنا بود.

مدیر عامل خانه مداحان در ادامه مصاحبه به بیان خاطره‌ انقلابی‌اش پرداخت و عنوان کرد: من و برادرم حاج آقا مرتضی در مسجدی به نام مسجدالزهرا (س) که در اوایل جاده ساوه است، می‌خواندیم. شب‌های خاصی بود و مأموران حکومت خیلی سخت می‌گرفتند و حتی در اطراف مسجد حصاری از سرباز کشیده بودند. نوارها و صوت‌های آن مجلس موجود است که هم من و هم برادر بزرگترم اشعاری را می‌خواندیم که در آن‌ها «مرگ بر شاه» وجود داشت.

اشعار انقلابی به ذائقه خیلی‌ها خوش نمی‌آمد

طاهری افزود: اشعاری که می‌خواندیم در جهت تقابل با حکومت ستمشاهی بود. اگر روضه‌ای هم می‌خواندیم آن را به ظلم‌های حکومت ربط می‌دادیم؛ به عنوان مثال در روضه‌های حضرت امام کاظم (ع) شعر «زمان ظالم و مظلوم آخر می‌شود روزی/ همیشه موسی جعفر در این زندان نمی‌ماند» را می‌خواندیم. اشعار، معمولا جنبه انتقادی داشت و تند بود و به ذائقه خیلی‌ها هم خوش نمی‌آمد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مداحان جزو اقشار و آحاد مهم و اثرگذار مملکت هستند خاطرنشان کرد: ورود نکردن مداحان به مسائل سیاسی نشدنی است و باید وارد شوند. راهگشای ما بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و اگر ایشان به صراحت امر کنند که وارد شوید ما هم اطاعت می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات