حجت الاسلام ریاضت :

انقلاب از درون هیئت‌ها شروع شد/ استفاده از تریبون امام حسین (ع) برای حمایت از افراد جایز نیست

بسیج مداحان: حجت الاسلام والمسلمین محمود ریاضت با تأکید بر اینکه شروع رسمی انقلاب، اول محرم سال 57 بود گفت: انقلاب از درون هیئات مذهبی شروع شد و حتی تظاهرات سیاسی هم به شکل دسته‌های سینه زنی بود.
کد خبر: ۸۶۳۵۴۰۰
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان،حجت الاسلام والمسلمین محمود ریاضت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با نقش هیئات مذهبی و مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: هیئات مذهبی، مؤسسان، واعظان، شرکت کنندگان و مداحان هم در شکل گیری، هم در پیروزی و هم در استمرار انقلاب اسلامی نقشی کلیدی داشتند و دارند. شاگرد مکتب امام صادق (ع) یادآور شد: مردم ما انقلاب را از درون هیئت‌ها شروع کردند. ما می‌بینیم حتی شعارهایی که مردم در راهپیمایی‌ها سر می‌دادند، یک مصراع آن هیئتی و مصراع دیگرش سیاسی بود. یکی از این شعارها، شعار «نهضت ما حسینیه/ رهبر ما خمینیه» بود که در واقع انقلاب با این شعار شروع شد. وی افزود: در نخستین مصراع این شعار به تلفیق و الگوبرداری این انقلاب از امام حسین (ع) و در مصراع دوم هم به بحث حماسی و انقلابی آن اشاره شده است. در این شعار، مردم می‌گویند که امام خمینی (ره) فرزند امام حسین (ع) است و ما هم به دلیل اینکه از دوستداران امام حسین (ع) هستیم، راه و مرام حسینی را ادامه می‌دهیم. تظاهرات سیاسی به شکل دسته‌های سینه زنی بود حجت الاسلام ریاضت در ادامه تصریح کرد: در واقع انقلاب اسلامی، بروز و ظهور آن چیزی بود که مردم در هیئات آموخته بودند. مردم ما انقلابی بودند، چون حسینی بودند و چون حسینی بودند، انقلابی شدند. ما در شروع و شکل گیری انقلاب، نقش گره خوردن انقلاب با امام حسین (ع) را خیلی پررنگ می‌بینیم . در تاسوعا و عاشورای سال 57 نیز تظاهرات سیاسی به شکل دسته‌های سینه زنی بود. این سخنران دینی در ادامه با اشاره به الگو گرفتن این انقلاب از آرمان‌ها و رهنمودهای حسینی بیان داشت: یکی از شعارهای محوری که از آغاز انقلاب مطرح و هم‌اکنون نیز سر داده می‌شود، شعار «هیهات منا الذله» است. این شعار، رجز حضرت سیدالشهدا (ع) است. زیر بار ذلت نرفتن فرهنگی حسینی بوده و در حسینی‌ها نهادینه شده است. وی تأکید کرد: حسینی‌ها نه تنها زیر بار ظلم نمی‌روند بلکه ظلم‌ستیز و استکبارستیز هم هستند. حضرت امام (ره) هم فرمودند که « سیدالشهدا (ع)، تکلیف ما را مشخص کرده است»؛ یعنی چه؟ یعنی کار امام حسین (ع) سیاسی است، یعنی وقتی من به منبر می‌روم و از اقدامات و منش سیدالشهدا (ع) صحبت می‌کنم، در واقع در حال انجام دادن کاری سیاسی هستم. هیئتی که خروجی آن استکبار ستیزی نباشد، سکولار است حجت الاسلام ریاضت  با تأکید بر اینکه خروجی هیئت امام حسین (ع) استکبار ستیزی است، گفت: مقام معظم رهبری هم به سکولار نبودن هیئات اشارات زیادی فرموده‌اند و ما نیز باید بدانیم که خروجی هیئت سیدالشهدا (ع) استکبارستیزی است. اگر خروجی هیئتی استکبار ستیزی، ظلم ستیزی و زیر بار ظلم نرفتن نبود، این هیئت سکولار است چرا که از هدف امام حسین (ع) فاصله دارد. این سخنران مذهبی اضافه کرد: اگر ظلم ستیزی رعایت نشود، هیئات به همان هیئتی که بنی‌عباس برای گرفتن حکومت از بنی‌امیه برگزار می‌کردند تبدیل می‌شود، می‌شود همان پیراهن سیاهی که بنی‌عباس بر تن می‌کردند و می‌شود همان پرچم عزایی که بنی‌عباس بر بام خانه‌هایشان نصب می‌کردند. وی خروجی حرکت حضرت اباعبدالله (ع) را «مرگ بهتر از ننگ و عار» دانست و ابراز داشت: به خواست خداوند این موضوع باید در محافل مذهبی و هیئات پررنگ‌ شود تا ما به خروجی نهضت امام حسین (ع) برسیم و شک نکنید که همین طور نیز می‌شود. حجت الاسلام ریاضت در ادامه مصاحبه عنوان کرد: امام خمینی (ره) همیشه جمله «خون بر شمشیر پیروز است» را مطرح می‌کردند. شروع رسمی و اوج‌گیری انقلاب از اول ماه محرم سال 57 بود که مردم به پشت بام‌ خانه‌هایشان رفتند و شعار سر دادند. امیدوارم که توفیق داشته باشیم و بتوانیم پرچم انقلاب را تا انتها براساس رهنمودهای حسینی حفظ کنیم. خاطره حجت الاسلام ریاضت از دوران انقلاب این شاگرد مکتب امام صادق (ع) در ادامه به بیان خاطره‌ انقلابی خود پرداخت و ابراز داشت: 12 ساله بودم که انقلاب پیروز شد. آقای چاووشی نامی بود که محرم‌ها در مسجد لرزاده سخنرانی‌ می‌کرد. من به همراه پدرم به آن جا رفتیم و متوجه سوزش چشمان مان شدیم و بعد فهمیدیم که گاز اشک‌آور زده بودند. ماموران حکومتی برای دستگیری آقای چاووشی آمده بودند که مردم با قطع کردن برق مسجد و تغییر پوشش، موفق به فراری دادن ایشان شدند. وی با تأکید بر اینکه مداحان نباید در جناح‌های سیاسی وارد شوند، بیان داشت: هیئت باید جامع الاطراف باشد و شرکت در آن برای هر نوع قشری ممکن باشد. مداحان باید خط بدهند و مردم را به رأی دادن به کسانی که مرام فاطمی و حسینی دارند تشویق کنند. این سخنران مذهبی حفظ حرمت و احترام به نامزدهای انتخابات را ضروری دانست و تصریح کرد: وقتی شورای نگهبان صلاحیت فردی را تأیید می‌کند، یعنی که آن فرد صلاحیت حداقلی را دارد و از این جهت ما باید به همه نامزدهای انتخابات احترام بگذاریم. استفاده از تریبون امام حسین (ع) برای حمایت از افراد جایز نیست. این جمله را حجت الاسلام ریاضت مطرح و تأکید کرد: یکی از مکان‌هایی که باید «جذب حداکثری» داشته باشد، هیئات است و حالا ما اگر بخواهیم در هیئت بر روی فرد خاصی موضع بگیریم، مجلس امام حسین (ع) سرد می‌شود و باعث شرکت نکردن افراد در مجلس می‌شود. مداحان و سخنرانان باید شاخصه‌ها و ملاک‌های رهبری را برای مردم تبیین کنند و مردم نیز به تعبیر مقام معظم رهبری «دارای هوش بالای سیاسی» هستند. در مسائل سیاسی زبان کنایه اثرگذارتر است وی در پایان با اشاره به اثرگذاری بیشتر زبان کنایه در مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی را نباید باصراحت اعلام کنیم. در قاعده‌ای در فن بیان داریم که «الکنایه ابلغ من التصریح» یعنی «اگر مسئله‌ای را با کنایه مطرح کنیم، مردم خودشان متوجه می‌شوند». مرحوم آیت‌الله خزعلی نقل می‌کردند که ما را در جریان انقلاب دستگیر کردند و ما وقتی به آن جا رفتیم، متوجه شدیم که آیت‌الله شهید مطهری را هم بازداشت کرده‌اند. از افسر نگهبان پرسیدیم که آقای مطهری را چرا دستگیر کردید؟ ایشان که اصلا سیاسی صحبت نمی‌کند؟ و آن افسر نگهبان گفت: خطر مطهری از شما بیشتر است چرا که شما مسائل را باصراحت عنوان می‌کنید اما مطهری با کنایه می‌گوید و مردم هم به نشانه فهمیدن حرف‌هایش، سر تکان می‌دهند. 
انتهای پیام/
منبع: ازمان بسیج مداحان www.basijmadahan.ir
ارسال نظرات