"ثبت 193 هزار طلاق در کشور نگران کننده است"

عدم شناخت، مهمترین علت طلاق

حجت‌‌الاسلام دارستانی گفت: شناخت تمام نیازهای مسیر زندگی لازمه ازدواج صحیح بوده و دختر و پسر باید تمام نیازهای مسیر زندگی‌شان را خوب بشناسند و درک کنند اما متاسفانه در جامعه امروزی مهمترین علت طلاق عدم شناخت است.
کد خبر: ۸۶۵۷۶۸۳
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، حجت‌الاسلام سید احمد دارستانی در همایش تجلیل از فرهنگ‌یاران خواهران پاسدار شاغل سپاه‌روح الله یکی از عوامل افزایش طلاق را عدم شناخت دانست و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم شناخت طرفین از یکدیگر شاهد افزایش امار طلاق هستیم، جوانان توجه نمی‌کنند که انتخاب همسر در حقیقت انتخاب یک همراه و همسفر خوب برای سال‌های طولانی است.

وی با تاکید بر سخن حضرت امام خمینی(ره) درباره زنان افزود: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند"مرد از دامان زن به معراج می‌رود" این جمله‌ای پرمفهوم است چراکه همراه خوب به مانند یک بال برای انسان است که این بال‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند یاری‌گر پرواز باشند.

حجت‌الاسلام دارستانی تصریح کرد: متاسفانه در نظام آموزشی کشور به مسئله مهارت‌های لازم برای زندگی و ملاک‌های مناسب در انتخاب همسر توجه نشده و این درحالیست که غربی‌ها معتقدند جوانان پیش از امر ازدواج می‌بایست 20 سال واحدهای زندگی آموزی را فراگیرند.

این سخنران مطرح کشوری با اشاره به لزوم شناخت جنس مخالف از سوی جوانان گفت: عدم شناخت کامل نسبت به همسر یکی از عوامل شایع طلاق در کشور است و این مسئله ریشه در این مسئله دارد که ما دختران و پسران خود را برای زندگی مجهز نکرده‌ایم و مهارت‌های لازم را به آنان آموزش نداده‌ایم.

وی افزود: زن و مرد زمانی که زندگی مشترک را آغاز می‌کنند می‌بایست عیوب خود را ذبح کنند، هنرمند واقعی بازیگران سینما و تلویزیون نیستند در حقیقت هنرمند واقعی کسی است که بتواند زندگی را با وجود شرایط نامساعد اداره کند.

حجت‌الاسلام دارستانی با اشاره به آمار طلاق در جامعه گفت: در سال 65 آمار طلاق به ثبت رسیده در کشور معادل 36 هزار طلاق بود که این آمار در فاصله کمتر از 20 سال و در سال 83 به 74 هزار طلاق ثبتی در کشور رسید.

وی افزود: سال 92 این آمار به 143 هزار طلاق رشد پیدا کرد و متاسفانه در این زمینه سرعت گرفتیم و متاسفانه در سال 93 این آمار از مرز 150 هزار طلاق نیز گذشت به طوری که در سال 94 این آمار به 193 هزار طلاق رسید.

این سخنران مطرح کشوری و کارشناس مسائل دینی و اجتماعی تصریح کرد: در سال 93 از مجموع آمار به ثبت رسیده طلاق در کشور 149 هزار طلاق در جامعه شهری و 14 هزار طلاق در جامعه روستایی به ثبت رسید که نشان از انتخاب و مدیریت بهتر جامعه روستایی نسبت به جامعه شهری کشور دارد.

مقابله با تهاجم فرهنگی مهم‌ترین وظیفهمتولیان فرهنگی است

حجت‌الاسام دارستانی با اشاره به مسئولیت سنگین مسئولین فرهنگی در زمینه طلاق گفت: متاسفانه شاهد رشد آمار فرزندان طلاق در جامعه هستیم، این آمار بالا از طلاق در جامعه به چه دلیل است؟ متولیان فرهنگ و شورای عالی انقلاب فرهنگی چه می‌کنند؟ ارگان‌های فرهنگی و حوزه‌های علمیه در این زمینه چه کرده‌اند؟

وی علت تمامی طلاق‌ها را در کشور عدم کسب رزق حلال دانست و افزود: مسئله طلاق در جامعه بسیار جدی است و یکی از غصه‌های بزرگ امام زمان(عج) نیز این آسیب اجتماعی است که عمده دلیل آن نیز به عدم کسب رزق حلال بازمی‌گردد چراکه لقمه‌هایی که می‌خوریم شبهه دارند حاضریم از هر طریقی پول به دست آوریم ولی به بحث تجل‌گرایی توجه داشته باشیم.

کارشناس مسائل دینی و خانواده تصریح کرد: زمانی در آمریکا شیعه‌کشی از کشتن پشه نیز آسان‌تر بود اما امروز برای حمله به یک کشور شعارهای انسان‌دوستی می‌دهند و سال‌هاست که با همین شعارها نسبت به ملت ایران ظلم می‌کند.

حجت‌الاسلام دارستانی با اشاره به تعبیر علامه جوادی عاملی درباره زن گفت: علامه آملی زن را مظهر تجلی صفات جمال خداوند و مرد را مظهر صفات جلال خداوند مطرح می‌کنند و این دو در کنار یکدیگر مظهر تجلی تمامی صفات خداست.

جهاد زن شوهرداری است

وی افزود: در قرآن کریم درباره مردان چنین آمده است"الرجال قوامون علي النساء" که در تفسیر علامه طباطبایی قوامون به تکیه‌گاه تعبیر شده است یعنی اینکه مردان تکیه‌گاه خانواده هستند پس نباید این تکیه‌گاه را در پیش چشم فرزندان شکست و با وی مخالفت کرد در اسلام سفارش شده که زنان در پیش چشم فرزندان مردان خود را اطاعت کنند تا تاثیر منفی بر تربیت فرزندان نداشته باشد.

این سخنران مطرح کشوری گفت: حضرت علی(ع) فرمودند "اگر می‌خواهید به فرزند خود شخصیت دهید به مادرش شخصیت بدهید، هرچه محبت دارید به پای همسران خود بریزید چراکه زنان تربیت‌ساز هستند" مادر سرمربی است و فرزندان را از محبت سیراب خواهد کرد.

حجت‌الاسلام دارستانی با اشاره به نقش مادران در تربیت فرزندان گفت: در دوران دفاع مقدس شهدایی همچون مهدی زین‌الدین به واسطه تربیت صحیح مادر بود که توانستند در مقابل یک دنیا بایستند، امروز هم در دنیا شهدای مدافع حرم در مقابل دنیایی که با ما دشمن هستند ایستاده‌اند.

وی مادر را در زندگی مربی و پدران را تکیه‌گاه دانست و افزود: تنها بازی که برد و باخت ندارد، یا هر دو بازنده هستند یا برنده، زن و شوهر است، جهاد زن شوهرداری است.

این کارشناس مسائل دینی و خانواده در پایان یادآور شد: خانه‌های خود را از محبت آکنده کنید که امروز قحطی محبت در بازار است و اگر مردی به محیط خارج از خانه پناه می‌برد به دلیل کمبود محبت است، در زبان معجره‌ها نهفته است که در مقابل همسران خود از آن بهره بگیرید.

در پایان این همایش تعدادی از فرهنگ‌یاران خواهر پاسدار شاغل در سپاه روح‌الله مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات